Tänä vuonna Varga-Neményi ry:n kesäseminaarissa pidin yhtenä päivänä tarinallista Harry Potter-pajaa. Työpajan kesto aikuisten kanssa (25 osallistan ryhmissä) oli 60 min. Kesäseminaarissa seikkailu toteutettiin puoliksi sisällä ja puoliksi ulkona. Seikkailun voisi toteuttaa myös kokonaan sisällä tai kokonaan ulkona. Lasten kanssa toteuttaessa varaisin aikaa 1.5 tuntia ja tekisin siirtymistä pidemmät. Mikäli toteutus olisi metsässä, lisäisin matkan varrelle joitakin merkkejä, joita lasten kanssa kerättäisiin mukaan ja jotka samalla näyttäisivät tietä eteenpäin. Reitti voitaisiin esimerkiksi merkitä puihin kiinnitettävillä korteilla, joissa on kuvia taikaolennoista ja takana lyhyt selitys olennosta. Näin saataisiin liitettyä seikkailuun lukemista.. Taikaolennoista voisi pitää seikkailun jälkeen luokassa tietokilpailun...
Seikkailun aluksi jaetaan ryhmä tupiin (Rohkelikko, Korpinkynsi, Puuskupuh ja Luihuinen). Jokainen saa kiinnittää tupamerkkinsä pyykkipojalla paitaansa.
"Kuten tiedätte, lukuvuoden alkajaispidoissa rehtori Dubledore totesi, että kolmannen kerroksen käytävä on kielletty kaikilta, jotka eivät halua kuolla tuskallisesti. Kuten tiedämme, on Tylypahkaan piilotettu Viisasten kivi. Tiedät-kai-kuka on saanut selville missä kivi sijaitsee ja yrittää päästä siihen käsiksi. Harry Potterista ei ole nyt apua, vaan nyt on kaikkien tupien yritettävä saada kivi ennen kuin tiedät-kai-kuka saa sen käsiinsä.
Kurkistetaan lattialuukusta (hulavanne) ja huomataan, että alas hyppääminen on vaarallista, sillä matka on niin pitkä. Tarvitsemme köysiä, jotta voimme turvallisesti laskeutua niiden varassa alas. Kuinka pitkän köyden tarvitsemme? Ja mistä saamme köyttä?
Tehtävä 1: Ryhmät saavat kortteja, joihin on kirjattu eri pituuden mittayksiköillä pituuksia. Ryhmien tulee järjestää kortit järjestykseen pienimmästä suurimpaan. Kun kortit on järjestetty ja kortit käännetään ympäri, muodostuu niistä vihje, mistä köydet löytyvät.
Köydet löytyivät salkusta, jonka koodi saatiin selville järjestämällä kortit pienimmästä suurimpaan. |
Tehtävä 2: Yhdistäkää oikea kortti oikeaan köyteen, arvioikaa köysien pituutta. Mukana on ylimääräisiä köysiä.
Kun köysi oli muodostettu lähti kukin tupa vuorollaa laskeutumaan tiukasti köydestä kiinni pitäen. |
Tehtävä 3: Mitkä köydet tarvitsette, jotta ne yhdistämällä ne riittävät toimittamaan teidät turvallisesti alas asti?
Tehtävä alkaa portaikon yläpäästä ja ryhmien on valittava ne köyden pätkät, jotka yhteensä riittävät portaiden alaosaan asti. Kuka ryhmästä arvioi matkan tarkimmin?
"Kaikki ovat päässeet turvallisesti alas ja olemme selvittäneet professori Vektorin asettaman haasteen. On aika jatkaa matkaa eteenpäin. Kaikki Tylypahkan opettajat ovat tehneet taikoja suojatakseen Viisasten kiveä. Olkaa siis valmiina kohtaamaan erilaisia taikaotuksia ja esteitä!"
"Voi ei, edessämme on labyrintti. Labyrintin kätköissä saattaa lymytä hämykeijuja, mörköjä ja ties mitä. Tämä taitaa olla taikaolentojen hoidon opettajan professori Matoisalankun haaste. Meidän on löydettävä tiemme labyrintin läpi eksymättä!"
Tehtävä 3: Salainen polku. Lattiaan on merkitty teipillä 4x4 ruudukko, jonka läpi kulkee ohjaajan tuntema reitti. Yksi kerrallaan ryhmän jäsenet saavat astua labyrinttiin ja edetä, sitä kunnes törmäävät taikaolentoon ja umpikujaan. Muut ryhmän jäsenet saavat auttaa ja ohjata. Ryhmällä on käytössään nuolikortteja, joilla he koodaavat löydettyä reittiä.
Kun kaikki ovat päässeet labyrintin läpi jatketaan matkaa eteenpäin. Saavutaan huoneeseen, jossa on taikajuomapulloja rivissä.
"Tämän täytyy olla taikajuomien opettajan, Severus Kalkaroksen, suoja Viisasten kivelle."
Pullojen vieressä on ohje.
Tehtävä 4: Ryhmän tehtävänä on selvittää, mistä pullosta taikajuomaa maistamalla, he pääsevät eteenpäin.
Ratkaisu sua eessä oottaa, on taakse moni haaste jäänyt,
kaksi meistä osaa auttaa, jos niihin liemiin päädyt.
Kaksi meistä sisässänsä pitää nokkosviiniä,
kolme ompi äklöttävää pulloa tässä fiiniä.
Valitse siis, jollet tahdo ainiaaksi tänne jäädä,
avuksesi valinnassa vihjeitä saat viisi nämä:
Paha maku ovelasti piiloutua taitaa,
ei se ole kummassakaan laitaa.
Kolmas sekä oikealta että vasemmalta,
näöstänsä huolimatta maistuu samalta.
Kokonaan erilainen on kumpikin reunan pitäjä,
mutta eteenpäin jo aiot, hae muualta ystävä.
mutta eteenpäin jo aiot, hae muualta ystävä.
Pahan makuisia on kolme,
ne eivät ole vierekkäin.
Kahdesta pullosta löydät taikalientä,
saattaa ne värjätä myös sun kieltä,
laidoista et löydä mitään mikä piristää sun mieltä.
Taikajuoma-vihjeet voit tulostaa täältä.
Seuraavaksi vastaan tulevat ämpärit, joiden sisällä on pääsiäismunan kuoria. Onkohan kuorien sisällä jokin vihje?
Ämpärit on kirottu siten, ettei niiden sisälle voi laittaa kättä tai se kärventyy hehkuvaksi kekäleeksi. Tilassa on kuitenkin mittoja ja vettä. Miten voisimme saada vihjeet ämpäreistä koskettamatta ämpäreitä?
Tehtävä 5: Ryhmien tehtävänä on mitata ämpäreihin merkittyyn viivaan asti vettä astioihin (kaikissa eri kohdassa viiva). Käytössä on 4 dl ja 9 dl mitat. Astioihin tarvitaan 7 dl, 6 dl, 10 dl ja 11 dl. Mittaaminen tulee tehdä tarkasti, eikä esimerkiksi 4 dl astiaa saa täyttää puoliksi ja arvioida sen olevan 2 dl. Eli esimerkiksi 5 dl saadaan täyttämällä 9 dl mitasta 4 dl mitta, jolloin 9 dl:n mittaan jää jäljelle 5 dl.
Jokaisen ryhmän munasta tulee osa vihjeestä, vihjeet yhdistämällä päästään eteenpäin ja lähdetään etsimään viisasten kiveä.
Tehtävä 6: Aarrearkku on lukittu, mutta sen sisällä täytyy viisasten kiven olla. Millä koodilla lukon saa auki? Jos kukaan ei ole matkan aikana kerännyt mukaansa mitään koodia, täytyy meidän laskea koodiluku, jolla aarrearkun lukko aukeaa.
1. Valitse kolminumeroinen luku, jossa ei ole samoja numeroita.
2. Vaihda ensimmäisen ja viimeisen numeron paikka.
3. Nyt sinulla on kaksi kolminumeroista lukua. Vähennä suuremmasta luvusta pienempi.
4. Sinulla pitäisi olla kolminumeroinen luku, jos sait vähennyslaskusta vastaukseksi kaksinumeroisen luvun, merkitse satojen paikalle nolla.
5. Vaihda jälleen ensimmäisen ja viimeisen numeron paikka.
6. Laske vähennyslaskusta saamasi tulos ja kohdassa 5 muodostamasi luku yhteen.
7. Saitko nelinumeroisen luvun? Mikä on lukusi?
Mikäli laskut on laskettu oikein, pitäisi kaikkien laskuista tulla vastauksiksi 1089, jolla aarrearkun lukko aukeaa.
Aarrearkusta löytyi viisasten kivi ja taikamaailma saattoi lähteä kesäloman viettoon! |
1089-taikatemppu löytyi Solmu-matematiikkalehdestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti