lauantai 13. huhtikuuta 2013

Muotopiirustus - steinerpedagogiikka

Osallistuin Rovaniemen Steinerkoulun järjestämälle luennolle, jonka päätteeksi taiteellisena harjoituksena oli vapaankäden geometriaa eli muotopiirustusta. Muotopiirustus on Steinerkoulujen oma oppiaine, jota opetetaan oppilaille vuosiluokilla 1-5. Muotopiirustuksessa oppilaat harjoittelevat silmän ja käden koordinaatiota piirtäessään erilaisia abstrakteja muotoja ja dynaamisia kuvioita. Aluksi aloitetaan yksinkertaisista muodoista suorasta ja kaaresta, joista kaikki muodostuu. Muotopiirustuksen tavoitteena on auttaa lasta omaksumaan kirjainmuodot, jotka nekin muodotustuvat aina suorista ja kaarista. Vähitellen kuviot muodostuvat oppilaiden taitojen ja keskittymiskyvyn kehityttyä vaikeammiksi symmetria kuvioiksi, solmuiksi ja muodonmuutoksiksi. Kuudennelta luokalta alkaen muotopiirustus muuttuu geometriaksi. 

Aloitimme piirtämällä vahaliiduilla ympyrää. Vaikka ensimmäinen kaari olikin kaukana ympyrästä, useamman ympyrän yhteenmenoon piirrettyämme alkoi ympyrä todella näyttää ympyrältä. Muotopiirustuksen ajatuksena on olla kokonaisvaltaista ja pienten oppilaiden kanssa muodon tutkiminen aloitetaankin esimerkiksi kulkemalla luokassa jonossa ympyrä. Sen jälkeen ympyrä piirretään kädellä ilmaan, sitten sormella paperille ja vasta lopuksi oppilas saa liidun käteensä. Ympyrää piirtäessä liike ei lakkaa ja oppilas tuntee piirtäessään kaaren jatkuvana liikkeenä.

Kun ympyrät olivat pyöristyneet oli tehtävänä piirtää ympyrän sisään neliö. Neliö muodostui suorista ja suoraa piirtäessä huomaa helposti suoran ja kaaren eron. Kaari oli jatkuva, suora päättyy aina kulmaan.



Seuraavaksi saimme uuden paperin ja tehtävä oli jo haastavampi.. Ympyrän jälkeen piti ympyrän kaari jakaa viiteen yhtä suureen osaan silmävaraisesti ja yhdistää pisteet viisikulmioksi. Seuraavaksi viisikulmion joka toinen kärki yhdistettiin toisiinsa ja viisikulmion sisälle muodostui tähti.




Viimeinen tehtävä oli haastavin. Paperille piti piirtää kärjellään seisova neliö, huh. Kuulostaa helpolta, mutta todellisuudessa tehtävä oli todella vaikea. Pienelle paperille se ehkä olisi helpompi piirtää, mutta meidän paperimme olivat kokoa A2. Kun kärjellään seisova neliö oli valmis, piirrettiin sen sisään vaakasuorassa oleva neliö, jonka sisään kärjellään oleva neliö jne.
Lopuksi kuvio väritettiin aloittaen yhdestä kärjestä ja värittämällä samalla värillä aina siihen kyljittäin oleva kolmio. Loppujen lopuksi, suorista viivoista koostuvasta kuviosta tuli pyörivä ja sinnekin tuli kaareva muoto.


Kotona kokeilin itsekseni harjoitusta ohjanneen opettajan kuvailemia harjoituksia. Oppilaat piirtävät muotopiirustustunneilla myös paljon symmetrisiä kuvioita. Piirtäminen tapahtuu siten, että opettaja piirtää taululle kuvion ja symmetria akselin. Oppilaat piirtävät opettajan mallista kuvion omalle paperilleen ja jatkavat piirtämällä symmetria akselin toiselle puolelle peilikuvan opettajan piirtämästä kuviosta.



Erinomaisia harjoituksia ja sopivan tilaisuuden tullen aion kokeilla näitä myös omassa luokassani. Kuvaamataidon työt kun tuppaavat monesti olemaan niin esittäviä piirustuksia tai maalauksia.

Ei kommentteja: