Oppilaiden ei kyllä kuuluisi tietää siitä mitään, mutta...
Tiedättekö, mitä koulun uumeniin on kätketty?
Viisasten kivi! Ja tiedät-kai-kuka yrittää saada sen käsiinsä.
Oletteko valmiina pelastamaan Viisasten kiven?
Ekaluokkalaiset olivat valmiita pelastamaan viisasten kiven, joten jokainen sai nostaa itselleen velhon hatusta tupamerkin, joka laitettiin rintapieleen roolimerkiksi. Sen jälkeen oppilaat menivät piiloon näkymättömyysviitan alle, sillä Kalkaros ja Voro oli nähty käytävillä ja nyt olisi tärkeää päästä kolmannen kerroksen kiellettyyn käytävään ilman, että kukaan pysäyttäisi meitä.
Hiivimme hiljaa näkymättömyysviittojen alla, sillä vaikka viitta estää ketään näkemästä meitä, se ei estä meitä tuntumasta ja kuulumasta. Onneksi käytävillä oli kuitenkin rauhallista.
Hieman Dumbledoren käytävän oveen kiinnittämä kyltti sai kylmät väreet kulkemaan selkäpiissä, sillä käytävän kerrottiin olevan kiellettyä aluetta, jollei halua kuolla erittäin tuskallisesti. Vaaroja kaihtamatta jatkoimme kuitenkin eteenpäin.
Kolmannen kerroksen kielletystä käytävästä löytyi lattialuukku (hulavanne), jonka läpi lähetettiin ensin yksi rohkea ja kun tämä ilmoitti reitin olevan turvallinen, ryömivät kaikki lattialuukun läpi ja laskeutuivat koulun pohjakerrokseen.
Vastaan tuli professori McGarmiwan jättishakkilauta. Mikä onni, että olimme parilla matikan tunnilla pelanneet velhoshakkia, joten hevosella liikkuminen shakkilaudan läpi ei tuottanut pulmia. Muutamia palohaavoja saimme kyllä lohikäärmeistä ja yksi mörkö pelästytti meidät pahan päiväisesti, mutta lopulta koko porukka oli pelattu laudan läpi.
Jättishakkilaudalla lähdettiin liikkeelle merkitystä aloituspaikasta. Yksi kerrallaan oppilaat lähtivät kokeilemaan reittiä, mikäli oppilas pysähty ruutuun, jossa oli pelinappula piti kartio kääntää ja katsoa mitä sen alla sanotaan. Siellä oli joko onnittelut hyvin sujuvasta pelistä tai kehotus palata alkuun, koska hämykeiju oli johdattanut pelaajan harhaan tms.
Shakkilaudan viereen koodasimme nuolikorteilla reittiä shakkilaudan läpi. Nuolikorttien avulla oikean reitin löydyttyä ohjattiin kaikki oppilaat shakkilaudan läpi turvallista reittiä.
Shakkilaudan jälkeen edessä oli lukittu ovi, eikä siihen yrityksistämme huolimatta tehonnut ovi yleensä aukaiseva alohomora-loitsu. Joka puolella lenteli avaimia ja nopeasti oppilaat keksivät, että jokin avaimista todennäköisesti sopisi lukkoon. Aluksi kokeilimme muutamaa, mutta ne eivät toimineet. Kaikki avaimet näyttivät olevan ihan samannäköisiä. Olisiko joukossa jokin erilainen avain?
Pian yksi erilainen avain löytyikin. Tällä avaimella lukko kilahti, muttei ovi vieläkään auennut. Hoksasimme, että lukkopesässä oli kolmion kuva. Ehkä se tarkoittaisi, että avaimia pitäisi olla kolme. Tarkkasilmäiset oppilaat löysivätkin pian kolme erilaista avainta lisää ja niin ovi saatiin auki.
Ovi saatiin auki, mutta sen jälkeen se paukahti kiinni, eikä enää auennut. Olimme jumissa, sillä edessä olevaan ovi aukkoon leimahti oranssina hehkuva tuli! Olimme loukossa!
Huoneesta löytyi rivi taikajuomapulloja sekä vihjeitä, joita aloimme tutkimaan.
Ratkaisu sua eessä oottaa, on taakse moni haaste jäänyt,
kaksi meistä osaa auttaa, jos niihin liemiin päädyt.
Kaksi meistä sisässänsä pitää nokkosviiniä,
kolme ompi äklöttävää pulloa tässä fiiniä.
Valitse siis, jollet tahdo ainiaaksi tänne jäädä,
avuksesi valinnassa vihjeitä sait viisi:
Paha maku ovelasti piiloutua taitaa,
ei se ole kummassakaan laitaa.
Kolmas sekä oikealta että vasemmalta,
näöstänsä huolimatta maistuu samalta.
Kokonaan erilainen on kumpikin reunan pitäjä,
mutta eteenpäin jos aiot, hae muualta ystävä.
Pahan makuisia on kolme,
ne eivät ole vierekkäin.
Kahdesta pullosta löydät taikalientä,
saattaa ne värjätä myös sun kieltä,
laidoista et löydä mitään mikä piristää sun mieltä.
Vihjeitä pähkäiltyämme olimme melko varmoja siitä, mitkä kaksi taikajuomapulloa auttaisivat meidät eteenpäin. Jälleen valittiin yksi koekaniini maistamaan olimmeko varmasti päätelleet taikajuomapullon oikein. Siemaus taikajuomaa huljautti kehoon kylmän olon ja sai aikaa vilun väreitä. Taikajuoman vaikutuksen aikana olikin helppoa pujahtaa läpi edessä olevan oviaukon tulenlieskojen.
Kun kaikki olivat saaneet taikajuomaa ja päässeet tulen läpi, huomasimme saapuneemme koulun uumeniin (löysin koulun uumenista huoltokäytävän, johon yllättäen minun avaimeni sopivat ja tuo hämärä hieman kolkko käytävä oli täydellinen paikka seikkailumme jatkoksi).
Olimme saapuneet hämärään käytävään, josta löytyi aarrearkku! Aarrearkun vieressä oli pieniä peilin palasia. Oliko joku yrittänyt päästä käsiksi viisasten kiveen, epäonnistunut ja rikkonut kiveä suojaavan Iseeviot-pelin suutuksissaan?
Onneksi peilin palaset kuitenkin olivat siellä, sillä huomasimme seinillä vihjeitä, jotka olivat selvästi peilikirjoitusta! Peilin avulla saimmekin vihjeistä selvää.
Vihjeet ratkaistuamme yritimme saada lukkoa auki, mutta lukko ei auennut. Kävimme kaikki vihjeet läpi ja tarkistimme, että olimme peilanneet KAIKKI vihjeet oikein. Silloin joku hoksasi, että koodiin merkittyä ysiä ei oltu peilattu! Peilin käteen ja kokeilemaan, ysistä tuli tietenkin kutonen ja sen avulla aarrearkku aukesi!
Aarrearkun sisältä paljastui Viisasten kivi, joka saatiin näin turvaan. Lisäksi arkusta löytyi rasiallinen Bertie Bottin joka maun rakeita, joita jokainen sai muutaman maisteltavaksi. Jännityksellä maisteltiin kastemadon, rään ja saippuan makuisia rakeita. Ne kuulema maistuivat ihan oikeilta!
(Hyvin oltiin sadun lumoissa, sillä näin meidän kesken, ei minulla enää ollut oikeita Bertie Bottin joka maun rakeita, mutta rasiat olin säästänyt ja täyttänyt tavallisilla Jelly Beanseillä 😉) Mutta kun uskoo johonkin oikein kovasti, saattaa se muuttua todeksi!
Tällaisia touhuja meillä tänään. Maanantaina saan vielä jatkaa viisasten kiven pelastusta,
sillä niin jännää meillä oli ollut ja ilmeisesti näkymättömyysviitta ei ollut riittävän huolellisesti
meidän päällämme, koska naapuriluokka oli käytävässä hiippailumme huomannut ja
ilmoittanut, että hekin haluavat pelastaa viisasten kiven.
Jos sinulla houkuttelee vastaavan seikkailun toteuttaminen, niin kaikki tulostettava materiaali seikkailua varten löytyy
täältä . Tulostettavan materiaalin lisäksi tarvitse näkymättämyysviitan, hulavanteen, shakkilaudan (omani oli tehty joogamaton palasista), merkkikartioita, erilaisia pulloja, elintarvikeväriä, aarrearkun, peilejä, numerolukon sekä viisasten kiven.
Tätä kokonaisuutta suunnitteli yhdessä kanssani kollegani Tanja Törn, jonka tokaluokkalaiset pääsevät myös lähiviikkoina pelastamaan viisasten kiveä.
4 kommenttia:
Hieno seikkailu. Olispa saanut olla mukana.
Mahtavaa! Ja mitä elämyksiä oppimiseen ja varmasti mukavia koulumuistoja myös oppilaille.
Tanja
Hei! Olemme tekemässä samantyylistä pakohuonetta nuorisotilaan. Näyttää tosi kivalta! Oisko sulla vähän tarkempia ohjeita jakaa tuosta shakkilauta-pelistä? Olisimme tosi kiitollisia!
Hei! Millaisia ohjeita kaipaisit? Laudalla liikuttiin hevosena. Ja yritettiin etsiä turvallinen reitti shakkilaudan läpi. Kartioiden alta tuli viestejä tyylin "auts, lohikäärme syöksi tulta ja sait palohaavan, palaa takaisin". Laudan läpi meni yksi reitti, jota kulkemalla ei osunut hämykeijuihin tai muihin vaarallisiin otuksiin. Nuolikorteilla merkittiin löydetty reitti, jotta kaikki pääsisivät läpi.
Lähetä kommentti