perjantai 8. tammikuuta 2021

Lukuvuoden aloitus ja lukujen 7 ja 8 kertailua ekaluokassa



Ekaluokan kevätlukukausi lähti käyntiin Värinauttien talvilomabingolla, jonka väittämät sopivat erinomaisesti Rovaniemen joululomailuun. Luettuamme yhdessä kaikki väittämät läpi, pääsivät oppilaat kyselemään toisiltaan, mitä kukanenkin oli tehnyt loman aikana: oli vietetty villasukkapäiviä, käyty metsässä, juotu lämmintä juomaa...
Bingoilun jälkeen otimme minuuttiporinat parin kanssa. Minuutin aikana piti kertoilla vielä kaverille omasta lomasta ja parin tärkeänä tehtävänä oli keskittyä kuuntelemaan, koska olen huomannut, että vaikka opettajaa kuunnellaan, niin luokkakavereiden kuunteleminen unohtuu turhan helposti. Kun molemmat pareista olivat saaneet vuoronsa, kertoivat kaikki vielä koko luokalle mitä oli kuullut oman parin lomasta. 

Seuraavalla tunnilla lomajutut jatkuivat kirjoittamisen merkeissä. Jokainen virke alkoi aina "Lomalla minä.." näin myös aloittelevat kirjoittajat pystyivät työskentelemään itsenäisesti, kun minun ei tarvinnut olla koko ajan auttamassa vaan tarvitsivat vain yhden sanan verran apua jokaisessa virkkeessä.
Jokaisen kirjoitetun virkkeen jälkeen sai käydä hakemassa itselleen linkkikuutiton. Tavoitteena oli seitsemän virkettä, sillä matikan tunnilla kerrattiin lukua seitsemän ja kaikilla pitäisi silloin olla seitsemän linkkikuutiota. Kirjoittamisen ohessa kertailtiin seiskan hajotelmia, kun kyselin montako virkettä on jo kirjoitettu ja montako vielä pitäisi kirjoittaa. 

Kaikki eivät seitsemää virkettä ehtineet kirjoittaa, joten tunnin lopuksi tein linkkikuutiolaatikon kanssa kierroksen ja kyselin kaikilta kuinka monta linkkikuutiota heillä on ja kuinka monta he tarvitsevat lisää. 

Matikan tunnin aluksi oppilaat työskentelivät pareittain ja puolittivat oman linkkikuutiotorninsa pistäen osan tornista selän taakse ja arvuuttelivat kuinka monta linkkikuutiota puuttuu.




Seuraavaksi jatkoimme rakentelutehtävien parissa. Seitsemästä linkkikuutiosta piti rakentaa erilaisia taloja. Valmiin talon pohjapiirros piirrettiin ruutupaperille (linkkikuutioille sopivaa ruudukkoa voit tulostaa täältä). Ruutuihin kirjoitettiin aina päällekkäin olevien linkkikuutioiden lukumäärä, eli talon kerrosmäärä. 
Kun jokainen oli saanut rakentaa useampia taloja ja piirtää niiden pohjapiirroksia, vaihtoivat oppilaat paperia jonkun luokkatoverin kanssa ja rakensivat pohjapiirrosten mukaan kaverin keksimät rakennukset.

Tunnin lopuksi testailimme vielä laserkatsettamme heittämällä noppaa ja kertomalla mikä nopan silmäluku on pöytää vasten nopan alla. En toki heti kertonut oppilaille sääntöä, vaan esittelin open laserkatsetta, joka näkee nopankin läpi ja muutaman kierroksen jälkeen oppilaidenkin laserkatse alkoi nähdä nopan lävitse. 
Lopuksi parit vielä kisailivat nopeudesta nopan piilosilmäluvun kertomisessa.

Perjantaina kertasimme luvun kahdeksan hajotelmia pistetyöskentelyn merkeissä. Rakentelu oli oppilaille mieleistä puuhaa, joten sen parissa jatkettiin. Eilisten seitsemän linkkikuution lisäksi jokainen sai yhden kuution lisää. Luokan takapöydällä oli neljä laatikkoa (A-D). Oppilas kävi kurkkimassa laatikoihin ja valitsi laatikoista yhden ja painoi mieleensä millainen rakennelma laatikossa oli ja palasi välineidensä luo rakentamaan samanlaista. Laatikolla sai käydä tarkistamassa niin monta kertaa kuin halusi, mutta välineet pysyivät omalla paikalla, eli muistin varassa toimittiin. Kun rakennelma oli valmis, piirreettiin siitä jälleen pohjapiirrustus ja kirjoitettiin kerrosten määrät ylös. Ennen uuden rakennelman aloittamista open kanssa laskettiin vielä yhteenlaskuna pohjapiirrustuksesta tarvittavien palikoiden määrä, näin tuli harjoiteltua ketjulaskua, koska yhteenlaskettavia oli yleensä neljä. Kahdestakymmenestä lapsesta yksi totesi tokan rakennelman kohdalla, että näitähän on aina kahdeksan. No, niinhän niitä oli 😉
 


Muilla pisteillä tänään harjoiteltiin numeromerkkien piirtämistä, sillä monella meinaa vielä keikahtaa numeromerkit peilikuviksi sekä testattiin Matific-sivuston peliä, jossa kolmiosaisesta kuvasta bongattiin kirahveja, seeproja ja muita eläimiä. Siinäkin vaadittiin yhteenlaskua, koska kaikki eivät olleet kuvassa samanaikaisesti näkyvissä vaan edellisen kuvan eläimet piti laskea yhteen kahden seuraavan kuvan eläinten kanssa. 


 Kuvakaappaus Matific.com


Selailin myös Opettajan Tienviittaa ja etsin sopivia hajotelmatehtäviä, joita emme olisi tehneet ja huomasin, että salaisuuspussien kanssa hajotelmia ei ole vielä treenattu. Salaisuuspusseissa oli kaikissa kahdeksan esinettä, esimerkiksi neljä mansikkaa ja neljä kultakolikkoa. 
Oppilaan tehtävänä oli tunnustella, kurkkimatta, kuinka monta esinettä pussissa on. Kirjata se ylös vihkoon ja sen jälkeen tunnustella uudelleen, osaisiko hän kertoa esineistä tarkemmin. Eli esimerkiksi mansikoista ja kultakolikoista vihkoon kirjoitettiin 8 = 4 + 4. 




Tällaisin touhuin aloiteltiin meillä ekaluokan kevätlukukautta ja kertailtiin joulukuussa opittua. Maanantaina pääsemmekin sitten uusien haasteiden pariin ja tapahtuu se historiallinen hetki, että voin sano tammikuun alussa aloittaneeni oppilaiden kanssa b-kirjan matikassa 😁 Yleensä syksyn asiat ovat vuodenvaihteessa vielä pahasti kesken, mutta tänä vuonna olemme pysyneet aikataulussa yli odotusten.



Ei kommentteja: