Kolmas merirosvo-päivä alkoi jälleen satuhetkellä. Tänään Mauri Kunnaksen Aarresaari-kirjasta luettiin sivut 20-25.
Matematiikassa oppilaat harjoittelivat ketjulaskua laskemalla kultarahoja, jotka aarteen kätkijöiltä oli pudonnut polulle.
Aarreluolassa oli labyrintti, jonka oppilaat rakensivat kepeistä tai kotona kynistä ja harjoittelivat ohjelmoinnillista ajattelua ohjaamalla valitsemansa lelun labyrintin läpi.
Ohjelmoinnilliseen ajatteluun liityvät tehtävät jatkuivat livetunnilla. Pelasimme aluksi sananselityspeliä. Selitettäviä sanoja olivat kaukoputki, masto, puujalka, silmälappu, aarrekartta, aarrearkku, miekka ja pulloposti.
Pulloposti toimi aasinsiltana seuraavaan tehtävään. Olimme saaneet pullopostia!
Oppilaat piirsivät ruutuvihkoonsa pallon ruutujen risteykseen aloituspisteeksi ja sitten piirsimme viivaa vihkoon kirjeen ohjeen mukaisesti. Ohjeesta muodostui koira.
Liikuntaa ja matikkaa yhdistelevänä välipalana oppilaat hyppäsivät vauhditonta pituushyppyä käyttäen miekkaa mittayksikkönä, lisäksi kokeiltiin lankkuasento ja mahdollisimman pitkälle venyttämistä.
Suomen kielessä oppilailla oli luetunymmärtämisen tehtävänä kollegani kirjoittama tarina Kapteeni Puujalasta. Tekstistä laadittiin neljä eri versiota, jotta kaikki oppilaat saivat oman tasoisen tekstin. Lukemisen jälkeen oppilaat tekivät tarinaan liittyvän Kahoot-visailun.
Oppilaan askartelema miekka |
Tänään tehtäviä oli vähemmän ja oppilaat olivat merirosvotehtävistä nopeasti valmiita. Merirosvo-tehtävien lisäksi oppilaat lukivat kirjaa tai pelasivat ekapeliä sekä pitivät satusiestan. Tänään oli myös uskontoa, jonka sisältö oli irrallaan merirosvo-teemasta.
Teeman aiemmat osat löydät näistä linkeistä:
1. päivä
2. päivä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti