Kertotauluja, kertotauluja ja vielä vähän kertotauluja... Niitä on viime viikot treenattu,
keräsin näin kerto- ja jakolaskujakson päätteeksi kokoon toiminnallisia harjoituksia, joita
olemme käyttäneet kertotauluihin tutustuessamme ja niitä harjoitellessamme.
 |
Kerto- ja sisältöjakotauluja kirjoitimme vihkoon samalla kun pakkasimme "karkkia" kananmunakennoon. Opeteltavana on 9:n kertotaulu, joten jokaiseen koloon pakattiin aina 9 karkkia. Sitten muodostettiin karkeista kerto- ja sisältöjakolasku. |
 |
Käytävällä oppilaat etsivät seinälle kiinnitettyjä kertolaskulappuja, joiden mukaisen kerto-
laskun he piirsivät vihkoihinsa pinta-alana. |
 |
Kauppiaan menetelmä sopii hyvin 9 monikertojen harjoitteluun. Toisella oppilaalla on kasa kympin seteleitä ja toisella euron kolikoita (aluksi 9 euron kolikkoa). Parin pitäisi antaa koko ajan kolikoiden omistajalle 9€, mutta koska hänellä on
vain seteleitä, pitää kolikoiden omistajan antaa 1€ takaisin. Koko ajan pari puhuu ääneen kuinka paljon rahaa aluksi 9€
rahaa saaneella on. |
 |
Oppikirjamme (Matematiikkaa 3a) ohjeen avulla tutkimme myös helmitaulua (sekä oikeaa, että oppikirjan kuvasta). Oppilaat peittivät post-it-lapulla helmitaulua siten, että siihen jäi näkyville annettu lasku. |
 |
Ikean vahakankaalle tehtyyn satatauluun (kiitos vain vinkistä VaNettajalle, joka FB:ssä vinkkasi Ikean käyttäkelpoisesta vahakankaasta!). Oppilaat peittivät vahakankaalle annetun luvun monikerrat ja tutkivat onko monikertojen asettumisessa
satataululle jokin looginen järjestys, esim. 9:n monikerroista oppilaat huomasivat muodostuvat "suoran". |
 |
Isolla lukusuoralla työskenneltyään oppilaat merkitsivät harjoitellut monikerrat tyhjään sata-
ruudukkoon. Ruudukkoon merkittiin tällä kertaa vain 9:n monikerrat, 7:n kertotaulua harjoitel-
taessa samaan ruudukkoon lisättiin värikynällä 7:n monikerrat. Ja kuinka ollakkaan, monikerroista
löytyi yksi luku, joka kuului molempiin. Tällaiset luvut kirjoitettiin auki kertolaskuina ruudukon
alle, eli esim. 9x7 = 7x9 |
 |
Lukujen monikertoja merkittiin myös mittanauhoihin pyykkipojilla. Näissä harjoituksissa näki helposti miten pitäkällä
oppilaan ajattelu on. Hakiko hän lukuja tietyllä logiikalla tai strategialla, esim. käyttäen hyväksi 9:n monikerroissa kauppi-
aan menetelmää vai laskiko hän jokaisen välin erikseen 1,2,3,4...9. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti