torstai 13. kesäkuuta 2013

Varga-Nemenyi 1lk. menetelmäkurssi, päivä 2

Päivittäiset rutiinit

Päivittäiset rutiinit ovat alkuopetuksessa tärkeitä. Omassa luokassamme aloitamme ekaluokalla joka aamu kokoontumalla lukunurkkaukseen. Tokaluokalla aamupiiri ei ole ihan joka päiväinen, mutta muutamia kertoja viikossa kuitenkin. Aamupiirissä käydään läpi päivämäärää, viikonpäivää, säätä jne. Ensi vuonna ajattelin lisätä omassa luokassani aamupiiriin päivämäärähelmet kuvan osoittamalla tavalla. Viiden voimaa käyttäen päivämäärä näkyy myös taulun sivulla olevista helmistä. Kun helmet ovat magneetilla kiinnitetyt, voidaan helmistä tutkia paitsi lukumäärää myös järjestyslukua: "Mikä helmistä on kuudes?"


Aamupiirissä voidaan tehdä myös erilaisia tutkimuksia ja pylväsdiagrammeja vaikkapa viikonlopun tapahtumista. Post-it lappujen tai magneettien avulla opettajan rakentamaan diagrammipohjaan oppilaat voivat viikonlopputekemisistään kertoessaan merkitä esimerkiksi uintireissut tai kyläilyt. Samalla opetellaan tekemään tutkimusta ja lukemaan pylväsdiagrammeja muun toiminnan ohessa.


Muisti

Erilaisilla pikaluku- ja täpläkorteilla kehitetään lasten kykyä hahmottaa lukumääriä eli SFON-tendenssiä. Korteilla voidaan työskennellä pareittain tai koko porukalla. Opettaja voi näytää korttia ja oppilaiden tehtävänä on näyttää kortin osoittama lukumäärä sormilla (pyydä myös näyttämään esim. luku 6 jollain toisella tavalla sormilla) tai taputtamalla (hox! taputukset vasta, kun opettaja antaa merkin vastaamiselle).
Täplä- ja pikalukukortteja voidaan käyttää myös nopan asemesta. Noppapelissä pelaajilla on edessään nurin käännetty pakka ja vuorollaan pelaajat kääntävät päällimmäisen kortin ja saavat liikkua kortin osoittaman määrän eteenpäin.
Lisäksi täpläkortteja voidaan näyttää oppilaille ja pyytää heitä piirtämään samanlainen kuvio muistin varassa.


Muita hyviä muistiharjoitteita ovat esimerkiksi:
- Taputusketjut: opettaja taputtaa käsiä yhteen, poskiaan, koskettaa nenää, suuta ja taputtaa hartioille ja vatsaan. Oppilaat toistavat perässä taputusketjun.
- Tee perässä: Opettaja tekee jonkin liikesarjan, esimerkiksi kävelee luokan poikki, hakee jonkin esineen ja istuu sen jälkeen pöydän ääreen. Kuka oppilaista osaa toistaa liikesarjan juuri samanlaisena kuin opettaja sen teki?
- Taikapeitto: oppilaat liikkuvat luokassa musiikin tahdissa, musiikin pysähdyttyä kaikki muuttuvat kiveksi ja menevät kyykkyyn silmät kiinni. Opettaja peittää jonkun lapsista peitolla, kuka on peiton alla?


Enemmän ja vähemmän

Enemmän ja vähemmän käsitteiden harjoittelu alkaa portinvartija-leikillä (kahden maan valtias), leikkijät jakaantuvat kahteen ryhmään leikinjohtajan ohjeiden mukaan. Kun lajitteluperiaate on selvitetty, mietitään kummassa ryhmässä on enemmän ihmisiä. Leikinjohtaja on ahne kettu, joka muodostaa käsistään ison kidan (<) ja lähtee jahtaamaan isompaa joukkoa. Leikitään useita kertoja niin että lapsille jää mielikuva ahneesta ketusta kita ammollaan jahtaamassa isompaa joukkoa.


Kuvallisessa vaiheessa oppilaat vertailevat kuvakorttien eläinten lukumäärää ja ahne kettu asetetaan kuvakorttien väliin suu auki siihen suuntaan missä on enemmän. Kun harjoitusta on tehty riittävästi, sovitaan, että riittä kun piirretään vain ahneen ketun kita (< tai >).


Kun opiskelussa edetään voidaan leikkiä sini-punakiekoilla, esimerkiksi hajoituskoneen tuloksena syntyvät hajotelmat voidaan kuvata sini-punakiekoilla ja jäätelötikuista muodostetaan ahneen ketun kita.


Tai jos molemmilla puolilla on yhtä monta, menee ahneen ketun suu mutrulle, kun se ei tiedä kumpaan suuntaan kannattaisi lähteä.


Sarjoittaminen

Sarjoittaminen on tärkeä, mutta välillä myös aika hankalaakin, niinpä sitäkin on tärkeää harjoitella :)
Kaikki taputusrytmit ovat sarjoja, joita oppilaat toistavat. Taputussarjoja voidaan myös kirjoittaa ylös ikään kuin nuoteiksi. Alla oleva sarja menisi tömps-tapu-tömps-tapu, oppilailta voisi kysyä miten sarja jatkuu?
Alempi sarja olisi koputus-tömps-tapu-kopu-tömps-tapu ja samalla hieman vaikeampi. 


Sarjoittamista varten on olemassa erilaisia hienoja välineitä, kuten esimerkiksi toisiaan kärsällä hännästä kiinni ottavat linkkinorsut. Mutta sarjojen rakentelua voi harjoitella helmillä, legoilla, multilinkeillä ja monilla muilla mahdollisilla koulusta jo valmiiksi löytyvillä välineillä. 
Sarjoja voidaan rakentaa opettajan ohjeen mukaan, mutta myös siten että kukin lapsi rakentaa itse sarjan alun, vaihdetaan paikkoja ja seuraavan oppilas jatkaa jo aloitettua sarjaa.

1 kommentti:

Mare kirjoitti...

Näistä voisi tehdä jo kohta kirjan!