lauantai 1. syyskuuta 2012

Eläinten luokittelua ja ravintoketjuja

Syksyn ensimmäisinä aiheina yltissä oli eläinten luokittelu. Käytin pohjana "Montessori-ideoita 2"-kansiota, jonka malleja muokkasin omaan tarpeeseeni sopiviksi.

Tunnin alussa meillä oli vain puunrunko ja aluksimme teimme oppilaiden kanssa eron selkärankaisten ja selkärangattomien välille. Hyvin oppilailta itseltään löytyivät sanat "selkärankainen" ja "selkärangaton", kun olimme etsineet omat selkärankamme ja kyselin mitä mahtavat olla sellaiset eläimet, joilla selkärankaa ei ole.

Sen jälkeen oppilaat saivat vuoronperään yhden puunlehden ja pohdimme kuuluuko kulloinenkin ryhmä selkärankaisiin vai selkärangattomiin. Ja samalla mietimme mitä/millaisia eläimiä ryhmään kuuluu. Vaikeimpia ryhmiä olivat niveljalkaiset ja nilviäiset, mutta niidenkin sisältö selvisi melko helposti pienellä avustuksella.


Kun olimme saaneet eläinten sukupuun valmiiksi saivat oppilaat eläinten kuvia, jotka he värittivät ja liimasivat sen jälkeen valmistelemaani kartonkipohjaan oikeaan luokkaan.



Kuka syö kenet?

Ravintoketjujen laatiminen oli oppilaista hauskaa ja oppilaita piti toppuutella ja ilmoittaa, että nyt ei keksitä enää enempää. Kolmen oppilaan ryhmissä lapset piirsivät valitsemansa ravintoketjun.






Ei kommentteja: