Yltissä olemme käsitelleet parin viikon ajan ravitsemusta. Oppilaat kirjasivat muutaman päivän ajan vihkoihinsa ylös mitä kasviksia olivat syöneet. Syödyistä kasviksista koottiin pylväsdiagrammeja ja mietittiin mikä kasvis on ollut suosituin oppilaiden keskuudessa.
Ravinto-jakso päättyi lautasmallin käsittelyyn. Ensin kävimme yhdessä läpi miten lautanen tulisi oikea oppisesti täyttää ja sen jälkeen oppilaat yhdessä 5. luokkalaisten koulukummiensa kanssa suunnittelivat terveellisen ja maistuvan lounastarjottimen. Suunnittelu tehtiin paperille ja kun ateriasuunnitelma oli opettajalla hyväksytetty, saivat JuniorMasterChefit aloittaa työnsä.
Luokassa oli tarjolla askarteluhuopaa, maaleja, massapalloja, kreppipaperia, väripapereita, lankoja jne. Käytännössä kaikkea mitä suinkin keksin askarteluvarastosta oppilaita varten kärrätä. Materiaaleja hyödyntäen oppilaat rakensivat ateriasuunnitelmat pahvilautaselle ja sen jälkeen kokosivat koko lounastarjottimen valmiiksi. Aikaa työskentelyyn oli vajaa kaksoistunti (n. 65min työskentelyaikaa).
Hienoja lounastarjottimia pikkukokit saivatkin aikaan. Monipuolisuuttakin löytyi, vaikka luokkamme hirvimiehet oli kyllä helppo löytää ;-) Tyttöjen luomuksista taas löytyi myös kasvisruokia. Hyvin oppilaat siis tietävät, että puolet lautasesta pitäisi olla kasviksia, mutta melko heikkoa on koulussa salaatin syönti…
1 kommentti:
Tuen ehdottomasti hirvimiehiä!
Komeita annoksia kaikki.
Lähetä kommentti