Velho-teeman parissa työskentely jatkui tälläkin viikolla. Viime viikolla oppilaat pistäytyivät Viistokujalla ostoksilla ja samalla Ollivandersin taikasauvapuodissa otettiin mittoja taikasauvoja varten (katso kuva alla).
Tällä viikolla oli aika tehdä taikasauvat jokaiselle mittojen mukaan.
Taikasauvan pituus määritettiin vähentämällä oranssin värisauvan mitta kyynärpäästä ranteeseen mitasta, polvesta nilkkaan mitasta ja olkapäästä sormenpäähän mitasta. Mittanauhojen ja oranssien värisauvojen (10 cm) kanssa tutkimme mitä luvuille tapahtuu. 22 senttimetristä, kun vähensi oranssin värisauvan mitan tuli 12 cm. 29 senttimetristä tuli 19 ja niin edelleen. Näppärimmät hoksasivat nopeasti mikä luku oranssin värisauvan vähentämällä tulee ilman, että tarvitsi tutkia asiaa mittanauhalla.
Kun kaikki kolme mittaa oli saatu selvitettyä, järjestettiin luvut suuruusjärjestykseen ja keskimmäinen luku osoitti oikean taikasauvan pituuden.
Puutyöluokassa jokainen mittasi itselleen tarjolla olevista pajuista ja koivuista oikean pituisen pätkän, joka sahattiin. Sahaamisen jälkeen taikasauvan sai halutessaan kuoria puukolla, lisäksi taikasauvan päät hiottiin hiekkapaperilla sileiksi ja lopuksi open kanssa porattiin taikasauvan päähän reikä.
Ollivandersin taikasauvojen ytimessä on aina jotakin voimakasta taika-ainetta, niin meidänkin taikasauvoissa. Oppilaat saivat valita yksisarvisen häntäjouhien (värikkäitä langan pätkiä), lohikäärmeen sydänjuurien (askartelunorkkoa) ja feenixlinnun sulkien välillä. Lisäksi pari omatoimista oppilasta löysi jostain korin pohjalta lisäksi mustekalan suomuja (sinistä tarlatania), joilla he päällystivät taikasauvansa.
Lopputuloksena oli jokaiselle mieluisa värikäs taikasauva.
Harry Potterin kokeillessa taikasauvaa Ollivandersin puodissa, putoilevat taikasauvalaatikot pinoista, kun Harry saa käsiinsä oikean, hänelle sopivan sauvan. Niin oli tainnut käydä myös tässä taikasauvapuodissa.
Taululla oli erilaisia taikasauvoja, joiden ominaisuuksia tutkimme yhdessä. Taikasauvoja oli kolmea eri väriä, pitkiä ja lyhyitä ja lisäksi taikasauvoista tuli kolmen värisiä kipunoita.
Loogiset kokoelmat ovat oppilaille jo melko tuttuja, joten aloitimme alla olevan kuvan mukaisesta tilanteesta. Kun ominaisuudet oli löydetty, annoin oppilaille taikasauvakortit, joille piti löytää oikea paikka.
Kun kaikki taikasauvat oli saatu oikeille paikoille "hyllyyn", sai yksi oppilas kerrallaan kääntää 1-2 korttia väärinpäin muiden pitäessä silmiä kiinni. Seuraavaksi tehtävänä oli kertoa, millaiset taikasauvat on käännetty väärinpäin.
Lisäksi pelasimme arvaa mitä taikasauvaa ajattelen-peliä, jossa oppilaat saivat kysymyksiin vastaukseksi vain kyllä tai ei.
|
Loogisten taikasauvojen kokoelman askarteli Tanja Törn. Postauksen lopusta löydät linkin, josta voit tulostaa itsellesi taikasauvat sekä muun tulostettavan materiaalin. |
Taikasauvat pääsivät pian käyttöön, sillä professori Sala Kielinen oli lähettänyt oppilaille viestin, joka piti ratkaista salakielikiekon ja taikasauvan avulla. Jos salakielellä kirjoitetussa viestissä oli a, piti taikasauva asettaa osoittamaan a-kirjainta, taikasauvan toinen pää osoitti sen sijaan sitä kirjainta, joka oli oikeasti kyseessä.
Tämä tehtävä motivoi oppilaita ja kaikki työskentelivät tehtävän parissa ahkerasti. Samalla tuli harjoiteltua vierasperäisiä kirjaimia, koska aika moni suomenkielessä yleinen kirjain osui kiekossa vierasperäisten kirjainten kanssa vastakkain. Lisäksi professori Salakielisen kysymyksiin vastattiin kokonaisilla virkkeillä.
Tutustuimme myös netistä löytyvään
Harry Potter-tupatestiin, jonka jokainen oppilas sai tehdä tietokoneella. Testin tehtyään ja oman tupansa selvitettyään oppilaat kirjoittivat oman tupansa runon vihkoon mahdollisimman kauniilla käsialalla. Käyttämämme tupatesti antoi testituloksen yhteydessä tuon runon. Lisäksi olin kirjoittanut runot malliksi myös oppilaiden käyttämälle viivastolle ja kopioinut, joten ne, joilla ei tekstauskirjainten kirjainmuodot ole vielä automatisoituneet, saivat käyttää apuna mallia. Tämä oli puhtaasti tarkoitettu käsialaharjoitukseksi.
Yliopiston kuvataidekasvattaja, joka suoritti harjoitteluaan luokassani, piti oppilaille Taikaeläinten hoidon oppitunnin. Tuolla tunnilla tutustuttiin monstereihin. Oppilaat maalasivat kylmillä väreillä monsterille taustan ja lämpimillä väreillä tehtiin itse monsteri.
Monsterit saivat oppilaiden mielikuvituksen laukkaamaan, joten suomen kielen tunnilla kirjoitimme myös lyhyitä esittelyitä monstereista.
Lukemista, kirjoittamista ja kelloa harjoiteltiin samalla kun kirjattiin ylös Tylypahkan lukujärjestys. Oppilaat saivat osittain täytetyt lukujärjestykset. Ensin lukujärjestyksiin täydennettiin viikonpäivät. Sen jälkeen pyörittelimme hetken aikaa kelloja, jotta tasatuntien lisäksi myös puolet tunnit onnistuivat oppilailta. Lukujärjestyksen kellonaikojen kohdalta löytyivät tyhjät kellotaulut, joiden alle oli kirjoitettu esimerkiksi tasan 9 tai puoli 3. Oppilaat täydensivät kellotaulut osoittamaan oikeita kellonaikoja.
Sen jälkeen oppilaat lähtivät etsimään käytävälle sijoitettuja lappuja, joissa kerrottiin mihin aikaan mikin oppitunti pidetään. Esimerkiksi "Lentäminen maanantaina tasan kello 3). Luettuaan lapun oppilas palasi omalle paikalleen kirjoittamaan oppiaineen lukujärjestykseen oikealle paikalle.
Tehtävä oli melko haastava osalle, koska piti muistaa sekä oppiaineen nimi että kellonaika, mutta pareittain tekemällä tehtävä helpottui, kun toinen parista muisti oppiaineen ja toinen kellonajan.
Torstaina luimme satusiestalla Harry Potter ja viisasten kivi-kirjasta Harryn ensimmäisestä taikajuomatunnista, joten satusiestan jälkeen mekin suuntasimme koulun tyrmiin (pohjakerroksen liikuntasalin pukkariin) taikajuomatunnille.
Ruokala oli minulle kuukauden verran kerännyt maitopurkkeja, jotka nyt pääsivät käyttöön. Purkit täytettiin vedellä ja sen jälkeen alkoi taikajuomien sekoittelu. Perusaineksina (päävärit) meillä oli käytössä lepakon verta, peikon räkää ja mustekalauutetta, jotka sekoitettiin ensin.
Sen jälkeen tehtävänä oli sekoittaa oranssia lohikäärmeen lieskajuomaa, violettia vampyyrijuomaa sekä vihreää etanan limalitkua. Värit taikajuomiin saatiin vesiväreistä.
Taikajuomatunnin päätteeksi kaikki sekoitetut taikajuomat sekä iso lasti näkymättömyysjuomaa (eli puhtaalla vedellä täytettyjä maitopurkkeja) vietiin koulun takapihalle jäätymään.
Luokassa oppilaat saivat monisteen, johon väritettiin taikajuomiin käytetyt perusainekset: lepakon veri, peikon räkä ja mustekalauute. Sen jälkeen oppilaat värittivät erilaisia taikajuomia monisteeseensa, jossa näkyivät käytetyt ainekset (päävärit) ja niistä syntyneet taikajuoman väri. Eli esimerkiksi sinistä ja keltaista sekoittamalla tuli vihreää. Lisäksi oppilaiden tehtävänä oli keksiä taikajuomille nimet eli saimme jälleen kirjoitusharjoitusta.
Perjantaiaamuna olivat kaikki taikajuomat jäätyneet! Olipa yön aikana tapahtunut myös kummia. Violetit vampyyrijuomat olivat jäätyneet siten, että keskellä jääharkkoa oli violetti puikko, osasta jääharkoista oli kadonnut väri kokonaan ja punaisista taikajuomista vain muutama oli jäätynyt kokonaan.
Samalla kun revimme jäätyneitä taikajuomia irti maitopurkeista kävi oppilaiden keskuudessa kiivas keskustelu siitä, mitä taikajuomaa kunkin maitopurkista ilmestyi. Hyvin oli eilisen päivän leikit (eikun opit ;-) ) muistissa.
Lastasimme jääharkot pulkkiin ja metsäretkellä rakensimme harkoista jäärakennelman. Oppilaiden tavoitteena oli rakentaa Tylypahka, mutta harkot oli sen verran liukkaita ettemme saaneet aikaan korkeaa rakennelmaa, vaikka yritimme käyttää lunta ja puista tippunutta roskaa harkkojen välissä tuomaan kitkaa.
Ehkä olisi pitänyt olla mukana vettä ja iso pensseli, jolla harkkoja olisi hieman voinut kastella ja jäädyttää kiinni toisiinsa...
Tällaisten touhujen jälkeen oli mukava päättää viikko ja lähettää oppilaat ansaitulle hiihtolomalle! Velhokoulu jatkuu jälleen loman jälkeen!
Jos haluat hyödyntää tulostettavia velhokoulumateriaaleja, niin löydät ne
täältä. Kansiossa on sekä viime että tämän viikon materiaaleja.