Aasia-jakso aloitettiin pistetyöskentelynä tutustumalla yleisesti Aasian mantereeseen.
Aloitimme jakson tekemällä käsitekartan asioista, jotka entuudestaan Aasiasta tiesimme.
Jakson aikana teimme paljon ryhmätyötä, joka oli yksi keskeisimmistä arvioinnin kohteista jakson aikana. Tämän vuoksi heti jakson aluksi keskustelimme oppilaiden kanssa siitä millaista on hyvä ryhmätyö ja miten ollaan hyviä ryhmän jäseniä. Jokaisen ryhmätyötunnin lopuksi oppilaat kirjoittavat muutamalla lauseella oppimispäiväkirjaa ryhmätyöskentelystä arvioiden omaa työtään.
Jakson aikana työskenneltiin pienissä kolmen oppilaan ryhmissä, joissa jokaisen on oltava aktiivinen eikä kenenkään ole helppo "matkustaa siivellä". Alkujakson aikana ryhmiä vaihdettiin, jotta oppilaat saisivat kokemuksia erilaisista ryhmistä.
Ryhmätyöskentelyyn liittyvän oppimispäiväkirjan kirjoittamiseen oppilaat saivat apuna seuraavia lauseen alkuja, joita he saattoivat hyödyntää kirjoittaessaan.
Ensimmäinen ryhmätyötunti / Tutustuminen Aasiaan
Aloitimme jakson tekemällä käsitekartan asioista, jotka entuudestaan Aasiasta tiesimme.
Jakson aikana teimme paljon ryhmätyötä, joka oli yksi keskeisimmistä arvioinnin kohteista jakson aikana. Tämän vuoksi heti jakson aluksi keskustelimme oppilaiden kanssa siitä millaista on hyvä ryhmätyö ja miten ollaan hyviä ryhmän jäseniä. Jokaisen ryhmätyötunnin lopuksi oppilaat kirjoittavat muutamalla lauseella oppimispäiväkirjaa ryhmätyöskentelystä arvioiden omaa työtään.
Jakson aikana työskenneltiin pienissä kolmen oppilaan ryhmissä, joissa jokaisen on oltava aktiivinen eikä kenenkään ole helppo "matkustaa siivellä". Alkujakson aikana ryhmiä vaihdettiin, jotta oppilaat saisivat kokemuksia erilaisista ryhmistä.
Ryhmätyöskentelyyn liittyvän oppimispäiväkirjan kirjoittamiseen oppilaat saivat apuna seuraavia lauseen alkuja, joita he saattoivat hyödyntää kirjoittaessaan.
Ryhmätyöskentelyn oppimispäiväkirja
Arvioi lyhyesti ryhmätyöskentelyäsi. Voit kirjoittaa esimerkiksi seuraavista asioista:
- Keskityin työskentelyyn…
- Huolehdin vain omasta työstäni / Huolehdin, että kaikkien työ eteni
- Autoin…
- Pyysin apua (keneltä?). Hän osasi auttaa (miten?)
- Sain palautetta / Annoin palautetta
Ensimmäinen ryhmätyötunti / Tutustuminen Aasiaan
1. kartta
Oppilaat saivat käyttöönsä kartastot ja Aasian kartat, joihin heidän tuli nimetä valtiot. Myöhemmin samaan karttaan nimettiin vielä meret ja vuoristot sekä suurimmat joet. Tulostettavan kartan löysin täältä.
2. liput
Oppilaat saivat tehtäväkseen yhdistää Aasian maiden liput oikeisiin valtioihin. Täältä löysin sopivia lippuja tulostettavaksi. Suurensin monisteet A3-kokoon, laminoin ja leikkasin oppilaiden käyttöön.
3. yleistietoa Aasiasta
Kolmannella pisteella oppilaat lukivat yhdessä ääneen oppikirjan kappaleen ja poimivat keskeisimmät asiat vihkoihin.
Toinen ryhmätyötunti / Monenlaista elämää Aasiassa
Tunnin tavoitteena oli huomata miten monenlaista elämä Aasiassa on. Ryhmät kiersivät kaksoistunnin aikana niin monta pistettä kuin ehtivät. Lopuksi käytiin yhdessä läpi opittuja asioita.
1. Gobin autiomaa
Oppilaat katsoivat iPadilta minuutin mittaisen videon Gobin autiomaasta ja tutustuivat valokuviin Mongolian jurtista (sisältä ja ulkoa).
Vihkoon oppilaiden tehtävänä oli kuvailla jurtassa asuvan perheen kotia sekä pohtia miltä tuntuisi muuttaa asumaan jurttaan Gobin autiomaahan. Miten oppilaat viettäisivät vapaa-aikaansa, jos asuisivat Gobissa?
Kolmas tunti / Monsuunisateet
Monsuunisateisiin tutustuimme oppikirjan kappaleen avulla.
Neljäs kokonaisuus Aasia-teeman parissa / Matkamessut
Jakson isoimpana tuotoksena olivat matkamessut. Aloitimme matkamessuihin valmistautumisen katsomalla YouTubesta löytyvän minuutin mittaisen videon matkamessuista. Videon perusteella keskustelimme siitä, mitä matkamessuilla näkee ja millaisia ständejä messuilla voi olla.
Jakson päätteeksi
Kolmannella pisteella oppilaat lukivat yhdessä ääneen oppikirjan kappaleen ja poimivat keskeisimmät asiat vihkoihin.
Toinen ryhmätyötunti / Monenlaista elämää Aasiassa
Tunnin tavoitteena oli huomata miten monenlaista elämä Aasiassa on. Ryhmät kiersivät kaksoistunnin aikana niin monta pistettä kuin ehtivät. Lopuksi käytiin yhdessä läpi opittuja asioita.
1. Gobin autiomaa
Oppilaat katsoivat iPadilta minuutin mittaisen videon Gobin autiomaasta ja tutustuivat valokuviin Mongolian jurtista (sisältä ja ulkoa).
Vihkoon oppilaiden tehtävänä oli kuvailla jurtassa asuvan perheen kotia sekä pohtia miltä tuntuisi muuttaa asumaan jurttaan Gobin autiomaahan. Miten oppilaat viettäisivät vapaa-aikaansa, jos asuisivat Gobissa?
2. Himalajan vuoristo
Oppilaat katsoivat iPadilta lyhyen videon Himalajan vuoristosta. Videon katselun jälkeen oppilaiden tehtävänä oli kuvailla vihkoihin Himalajan vuoriston maisemaa mahdollisimman monipuolisesti erilaisilla adjektiiveillä.
Lopuksi he pohtivat miksi vuoristossa ei asu ihmisiä.
3. Riisipelloilla työskentelyä
Oppilaat tutkivat kuvia riisipelloilla työskentelevistä ihmisistä sekä lukivat oppikirjasta riisin viljelyyn liittyvän tekstin. Vihkoon he kirjoittivat tiivistetyn lyhyen tekstin riisin viljelystä. Lisäksi he pohtivat ja kirjoittivat miten riisipellolla työskennellessä pitäisi pukeutua ja miksi.
4. Indonesian tuliset saaret
Indonesiaan tutustuttiin myös lyhyen videon avulla ja sen lisäksi ryhmä luki Ylen avara luonto-sivun tekstin Indonesian tulivuorista ja saarista. Tekstin pohjalta oppilaat kokosivat vihkoihinsa 5-10 mielestään mielenkiintoisinta asiaa, jotka he oppivat Indonesian saarista ja niiden synnystä. Lopuksi he pohtivat millaista olisi asua Indonesian tulivuorien täyttämillä saarilla.
5. Tokio, Japani suurkaupungin ahtaus
Viimeisenä oppilaat katsoivat videon Tokiosta sekä tutustuivat japanilaisiin minikoteihin sekä kapselihotelleihin lehtiartikkeleiden avulla.
Videon pohjalta oppilaiden piti jälleen kuvailla mahdollisimman monipuolisesti adjektiivejä käyttäen elämää Tokiossa. Lisäksi heidän piti pohtia ja kirjoittaa vihkoon pähkäilynsä siitä miksi Japanissa suositaan minikoteja. Lopuksi he kirjoittivat vielä selityksen siitä, mikä on kapselihotelli.
Kolmas tunti / Monsuunisateet
Monsuunisateisiin tutustuimme oppikirjan kappaleen avulla.
Neljäs kokonaisuus Aasia-teeman parissa / Matkamessut
Jakson isoimpana tuotoksena olivat matkamessut. Aloitimme matkamessuihin valmistautumisen katsomalla YouTubesta löytyvän minuutin mittaisen videon matkamessuista. Videon perusteella keskustelimme siitä, mitä matkamessuilla näkee ja millaisia ständejä messuilla voi olla.
Oppilaat jaettiin kolmen hengen ryhmiin, jotka valitsivat jonkin Aasian maan, jota he esittelivät matkamessuilla. Oppilaat tekivät ryhmätyötä n. 6 oppitunnin ajan valmistellen messuja. Ryhmät etsivät tietoa, valmistivat postereita ja harjoittelivat kertomaan oppimastaan. Lisäksi oppilaat etsivät YouTubesta sopivia matkailuvideoita esittelemistään maista. Esimerkiksi LonelyPlanetin matkailuvideot olivat juuri sopivia 1-2 minuutin mittaisia videoita, joita saattoi esitellä messuständillä iPadilta kiinnostuneille ja kertoa videossa näkyvistä asioista. Jokaisen ryhmätyötunnin jälkeen oppilaat kirjasivat ylös vihkoon itsearviointia omasta ja ryhmänsä työskentelystä. Harjoittelimme myös antamaan suullista palautetta ryhmätyöskentelyn ohessa ja oppilaat kiittivät ja kehuivat toisiaan huomatessaan hyvää työskentelyä.
Tänään pidimme matkamessut virallisten avajaisten kera. Koulumme rehtori toimi kunniavieraana ja avasi matkamessut. Messuilla kävi kova kuhina: aamulla kunniavieraana olleen rehtorin lisäksi vierailivat koulukummimme eskarista ja 2. luokalta. Myöhemmin piipahti vielä naapuriluokka, joka parhaillaan työsti Aasiaa omilla tunneillaan tutustumassa messuihimme. Oli ilo huomata kuinka oppilaiden ulosanti kehittyi tuon kaksituntisen messurupeaman aikana. Ensimmäiset esittelyt luettiin paperista, mutta toisen tunnin alkaessa kerronta oli hyvin sujuvaa ja omin sanoin ilman paperia tapahtuvaa. Osa oppilaista oli todella elementissään tällaisessa työskentelyssä! En voinut kuin ihailla heidän asiantuntevaa opastustaan ja asiakaspalveluasennettaan!
Koulussamme toimii Words for the World-ohjelma, jossa nostetaan aina jokin oppilaidemme äidinkielistä esille ja sitä esitellään muille oppilaille. Tällä hetkellä WFW-kielenä on arabia ja meillä olikin matkamessuilla erikoisvieraana arabiankielen asiantuntija (eräs luokkamme arabiaa äidinkielenä puhuva oppilas), joka esitteli ja opetti meille arabian kieltä. Lavaa meillä ei tätä esitystä varten ollut, mutta musiikkiluokasta oli lainattu äänentoistolaitteet, jotta asiantuntijavierasta saatettiin haastatella mikrofonin avulla.
Messuvieraat saivat myös äänestää suosikkimatkakohdettaan messuilla kierrettyään. Näiden messujen suosituimmaksi kohteeksi nousi Filippiinit, heti sen perässä seurasivat Japani ja Thaimaa.
Vietnamin ständillä vierailla oli mahdollisuus harjoitella vietnamin kieltä ja opetella luvut 1-10 vietnamiksi. Harjoittelin, mutten vielä osaa! :) |
Thaimaan esittelypisteellä opimme mm. miten matkailijan tulee käyttäytyä Thaimaassa. |
Japani-ryhmän esitys oli visuaalisesti kaunis ja laaja. Ständillä meille esiteltiin mm. japanilaista taidetta ja kuuluisia japanilaisia. Myös anime-elokuvia esiteltiin erityisen asiantuntevasti! |
Jakson päätteeksi oppilaat laativat vielä itsenäisesti käsitekartan, johon he kokosivat jakson aikana oppimiaan asioita. Jakson alussa laadittu käsitekartta oli yhteinen, nyt jokainen teki oman.
............................
Jakso oli kaiken kaikkiaan erinomainen kokemus! Harjoittelimme paljon ryhmätyötä, aluksi vaihtuvissa ryhmissä, sen jälkeen pidempään saman ryhmän kanssa työskentelyä. Ryhmissä onnistui pääsääntöisesti erinomaisesti pitkäjänteinen työskentely ja työnjako ryhmänjäsenten kesken. Ryhmien esityksen messuja varten olivat kattavia ja oli hienoa, kun niin moni pääsi katsomaan oppilaiden töitä. Kaiken kaikkiaan messuvieraita oli n. 75! Messutuotokset kiinnitettiin messujen jälkeen vielä koulun käytäville, jotta halukkaat voivat käydä niitä vielä siellä tutkimassa vaikka messut ovatkin ohi.
Minua etukäteen hieman jännitti tällainen työskentelytapa ja messujen järjestäminen. Mutta messut onnistuivat yli odotusten!