Lasten oikeuksien päivänä vietimme koulullamme teemapäivää koko koulun voimin.
Aamu alkoi lipunnostolla, jonka jälkeen siirryimme juhlasaliin katsomaan videon lasten oikeuksista http://www.youtube.com/watch?v=9--IkbJVhS4 . Koska erityisinä teemoina meillä oli kiitollisuus ja vammaisten lasten oikeudet. Opettelimme juhlasalissa kaikki yhdessä laulamaan ja viittomaan "Tuiki-tuiki-tähtönen"-laulun.
Yhteisen tilaisuuden jälkeen luokat siirtyivät omiin luokkiinsa työstämään kiitollisuus aihetta. Me laitoimme kaikki 27 ekaluokkalaista samaan luokkaan ja työstimme kiitollisuus-teemaa kahden opettajan voimin.
Alustuksena kiitollisuus-teemaan luin oppilaille Eppu Nuotion kirjan Amoksen haave. Kirjan lukemisen jälkeen pohdimme mitkä asiat meillä on paremmin kuin Tansaniassa asuvalla Amoksella. Keskustelun jälkeen oppilaat jakautuivat pareittain piirtämään kuvan jostain asiasta, joka heillä on paremmin kuin Amoksella. Ja löytyihän meillä kiitollisuuden syitä.
Kuvat piirrettiin öljypastelliliiduilla A4-kokoisille papereille.
Päivän aikana pistäydyimme myös liikuntasalissa, jonne erityisopettaja ja kuraattori olivat rakentaneet tehtäväradan, joka tutustuttin oppilaat vammaisen tai vammautuneen lapsen elämään.
Aluksi tutustuttiin näkövammaisen henkilön elämään. Lapset pukivat päälleen silmälasit, joiden linssit oli teipattu umpeen. Sokean valkoisen kepin avulla oppilaiden piti kulkea läpi radan, jolla oli mattoja, patjoja, muutamia esteitä (jotka kierrettiin) ja lopuksi piti istuutua pulpetin ääreen.
Tehtävärata jatkui pyörätuolilla kurvailulla. Lattiaan oli merkitty maalarin teipillä rata, joka piti selvittää ja lopuksi parkkeerata pyörätuoli parkkiruutuun.
Viimeiseksi harjoiteltiin kyynärsauvojen käyttöä erilaisilla alustoilla (lattia, matto, patja).
Rata oli toimiva ja lapsille mieleinen. Vammaisten lasten elämään tutustuttiin päivän aikana vielä mm. pukeutumalla silmät kiinni sekä harjoittelemalla viittomia. Oma nimi piti jokaisen oppia päivän aikana viittomaan.
Päivän päätteeksi oli kiitollisuuden aiheet valmistuneet piirroksina. Kiitollisuuden syitä oli oppilaiden pohdinnan perusteella terveellinen ja monipuolinen ruoka (ovat muuten olleet yltin tunnilla viime viikolla valppaina ;-) ), vesi, koulu, ilmainen kouluruoka, koti, perhe, harrastukset ja infrastruktuuri (tätä sanaa eivät oppilaat itse käyttäneet, mutta se sisältää asvaltoidut tiet ja pihat sekä puistot).
Kokonaisuus kiitollisuuden aiheistamme näytti tältä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti