tiistai 29. toukokuuta 2012

Massa ja lukumäärä

Varganemenyi-menetelmän antia tuli taas hyödynnettyä omassa luokassa. Tunnin aiheena oli massa ja punnitsimme henkarivaa´alla erilaisia tavaroita. Punnuksiksi olin ostanut rautakaupasta muttereita (50g/mutteri), punnitsimme siis kuinka monta mutteria penaali tai vaikkapa aapinen painaa.

Toisessa pisteessä harjoiteltiin lukumääriä ja massaa. Oppilailla oli laatikollinen pieniä muttereita, sekä kymmenen tulitikkurasiaa, joihin oli sisälle merkitty numerot 1-10. Ensin rasioihin laitettiin numeroa vastaava määrä muttereita ja sen jälkeen rasiat suljettiin. Tämän jälkeen oppilaiden oli tarkoitus arvioida käsissään rasioiden painoa ja asettaa ne painon mukaan järjestykseen pienimmästä suurimpaan.


Vappunaamarit


Vappuna teimme oppilaitten kanssa vappunaamareita. 


Kellot

Ekaluokkalaisten kanssa opiskelimme talvella kellon aikoja ja sen jälkeen aloitimme teknisissä töissä kellojen rakentamisen. Kellojen rakennus oli pitempi projekti kuin aikaisemmat käsityömme, mutta oppilaat sitoutuivat rakentamiseen innolla.


Kellot toteutettiin siten, että oppilaat ensin opettelivat Googlen avulla hakemaan värityskuvia ja valitsivat värityskuvista mieleisensä ja värittivät sen huolellisesti. Puutyöluokassa vanerista sahasimme lehtisahalla kullekin oppilaalle oman muotoisensa kellon. Yllättävän taitavia sahaahia ekaluokkalaisista projektin aikana kehkeytyikin. Alkuun olin melko skeptinen Angry Birdsin "otsasulkien" kanssa, mutta kuvassa oleva Angry Birds-kello on yksi kolmesta samanlaisesta, joita luokassamme valmistui.

Sahatut ja maalatut kellot saivat päälleen liimatun värityskuvan ja lopuksi kellot lakattiin ja numerot ja koneistot kiinnitettiin. 

Oppilaat olivat ylpeitä tuotoksistaan ja niin oli opettajakin. Ja tämä työ varmasti kodeissakin säästetään :)

maanantai 27. helmikuuta 2012

Tukiopetusta

Miksi aina pitää kirjoittaa vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas?
Vaikka me aikuiset olemme jumiutuneet tiettyihin sääntöihin, ei kaikilla ekaluokkalaisilla vielä ole niin jumiutuneita ajatuksia siitä miten pitää kirjoittaa..


Jos et osannut tulkita lausetta:
Ossi, Ansa ja Alaska olivat laskemassa mäkeä.


4lk. tekstiilityöt, virkkaus

Syksyllä nelosluokkalaiset virkkasivat itselleen rannekkeita, tammikuussa aloittanut ryhmä aloitti myös tekemään rannekkeita. Mutta tuntien mittaan työn aiheet vaihtuivat ja lopputuloksena oli angry birdsejä.


Tämä punainen on mielestäni tosi ilmeikäs ja hieno, ottaen huomioon ettei linnun virkannut poika ollut ikinä aikaisemmin virkannut mitään..

sunnuntai 26. helmikuuta 2012

1. luokan matikkaa, lukualueen 1-10 vahvistamista


Viime viikolla näpersin tunnustelupusseja oppilaille. Pusseja on yksitoista ja jokaisessa kiinniommellussa pussissa koristekiviä sisällä 0-10. Oppilaiden on tarkoitus tunnustella kivien määrä ja asettaa pussit järjestykseen kivien lukumäärän mukaan. Pussien päälle voidaan asettaa lukukortit, jotka helpottavat pussien järjestämistä kunhan kivet on laskettu.


Koska kangasta jäi jäljelle 5 pussin verran, tein "hernepusseja" makaroneista. Näillä on nyt palloteltu luokassa 10-pareja ja 20-pareja, samoin kuin tuplia: toinen kysyy ja heittää pussin ja pari vastaa heittäessään pussin takaisin.


Tänään syntyi ikivanhoista tilkuista vielä 13 salaisuuspussia. Ensi viikolla kertailemme 1-10 lukujen summamuotoja. Tarkoituksena on että oppilaat ottavat vuorotellen yhden pussin itselleen ja rakentavat/hajottavat pussin esineistä (kussakin eri määrä 1-10 esinettä) kaikki mahdolliset summamuodot. Eli esim. 10-pussissa oppilaan pitäisi saada seuraavat laskut:
0+10
1+9
2+8
3+7
4+6
5+5
6+4
7+3
8+2
9+1
10+0
Summamuodot oppilaat kirjoittavat vihkoihinsa.

tiistai 14. helmikuuta 2012

Yltti - aistit

Yltissä käsiteltiin tänään aisteja. Aisteista kehkeytyi erittäin hyvä opetuskeskustelu, kun luimme kirjan melko suppean kappaleen aiheesta. Kaksoistunnin toisella puolikkaalla testasimme aistejamme pistetyöskentelyn avulla, mikä olikin selkeästi oppilaille mieluisaa puuhaa.

1. Tuntoaisti
Tuntoaistia kokeilimme siten, että oppilaat työskentelivät silmät sidottuina helminauhojen avulla. Helminauhoissa oli 1-10 helmeä. Oppilaiden tehtävänä oli laskea helmet ja asettaa helmet järjestykseen pienimmästä isoimpaan.


2. Kuuloaisti
Kuuloaistia-pisteella toinen parista oli silmät sidottuna ja hänen tehtävänään oli kuunnella ja arvata minkä oppilaille annetuista esineistä pari pudotti lattialle. Kuminauhan putoaminen oli vaikea kuulla ja käpy oli myös haastava :)

3. Hajuaisti
Hajuaisti-pisteella kouluavustaja haistatteli pilttipurkeissa olevia ruoka-aineita silmät sidottuina olevilla oppilailla. Purkeissa oli kaakaojauhetta, kanelia, pippuria, ketsuppia, oreganoa ja vadelmahilloa. Kahvinpurut olisivat myös sopineet purkkiin. Hyvin oppilaat aineet tunnistivat, vadelmahillo oli haasteellisin.


4. Näköaisti
Näköaisti-pisteellä vilautin oppilaille erilaisia pallokuvioita (ks. varganemenyi-yhdistyksen sivu) jotka oppilaat muodostivat ruudukolle sini-punakiekoilla.

Tunnin alussa ja lopussa leikimme ja lauloimme tietenkin Fröbelin palikoiden Aistit-laulua