sunnuntai 26. helmikuuta 2012

1. luokan matikkaa, lukualueen 1-10 vahvistamista


Viime viikolla näpersin tunnustelupusseja oppilaille. Pusseja on yksitoista ja jokaisessa kiinniommellussa pussissa koristekiviä sisällä 0-10. Oppilaiden on tarkoitus tunnustella kivien määrä ja asettaa pussit järjestykseen kivien lukumäärän mukaan. Pussien päälle voidaan asettaa lukukortit, jotka helpottavat pussien järjestämistä kunhan kivet on laskettu.


Koska kangasta jäi jäljelle 5 pussin verran, tein "hernepusseja" makaroneista. Näillä on nyt palloteltu luokassa 10-pareja ja 20-pareja, samoin kuin tuplia: toinen kysyy ja heittää pussin ja pari vastaa heittäessään pussin takaisin.


Tänään syntyi ikivanhoista tilkuista vielä 13 salaisuuspussia. Ensi viikolla kertailemme 1-10 lukujen summamuotoja. Tarkoituksena on että oppilaat ottavat vuorotellen yhden pussin itselleen ja rakentavat/hajottavat pussin esineistä (kussakin eri määrä 1-10 esinettä) kaikki mahdolliset summamuodot. Eli esim. 10-pussissa oppilaan pitäisi saada seuraavat laskut:
0+10
1+9
2+8
3+7
4+6
5+5
6+4
7+3
8+2
9+1
10+0
Summamuodot oppilaat kirjoittavat vihkoihinsa.

1 kommentti:

Mare kirjoitti...

Ok, olisko jotkut varhot, housut ja yökkäri kyseessä. Ei muuten hajuakaan, vaikka kuosit tutulta näyttääkin.