Yltissä käsiteltiin tänään aisteja. Aisteista kehkeytyi erittäin hyvä opetuskeskustelu, kun luimme kirjan melko suppean kappaleen aiheesta. Kaksoistunnin toisella puolikkaalla testasimme aistejamme pistetyöskentelyn avulla, mikä olikin selkeästi oppilaille mieluisaa puuhaa.
1. Tuntoaisti
Tuntoaistia kokeilimme siten, että oppilaat työskentelivät silmät sidottuina helminauhojen avulla. Helminauhoissa oli 1-10 helmeä. Oppilaiden tehtävänä oli laskea helmet ja asettaa helmet järjestykseen pienimmästä isoimpaan.
2. Kuuloaisti
Kuuloaistia-pisteella toinen parista oli silmät sidottuna ja hänen tehtävänään oli kuunnella ja arvata minkä oppilaille annetuista esineistä pari pudotti lattialle. Kuminauhan putoaminen oli vaikea kuulla ja käpy oli myös haastava :)
3. Hajuaisti
Hajuaisti-pisteella kouluavustaja haistatteli pilttipurkeissa olevia ruoka-aineita silmät sidottuina olevilla oppilailla. Purkeissa oli kaakaojauhetta, kanelia, pippuria, ketsuppia, oreganoa ja vadelmahilloa. Kahvinpurut olisivat myös sopineet purkkiin. Hyvin oppilaat aineet tunnistivat, vadelmahillo oli haasteellisin.
4. Näköaisti
Näköaisti-pisteellä vilautin oppilaille erilaisia pallokuvioita (ks. varganemenyi-yhdistyksen sivu) jotka oppilaat muodostivat ruudukolle sini-punakiekoilla.
Tunnin alussa ja lopussa leikimme ja lauloimme tietenkin Fröbelin palikoiden Aistit-laulua
1 kommentti:
Haistatteleva kouluavustaja kuulostaa hauskalta.
Kiva tunti teillä taas ollut. Kyllä sinä olet ope paikallaan!
Lähetä kommentti