keskiviikko 22. huhtikuuta 2015

Kohti kymmenylitystä ja viimein sen yli osa 5

Viikon verran olemme tehneet töitä kohti kymmenylitystä ja tänään se kymppi viimein ylittyi!
Eilen oli hieman "hakkaan päätä seinään"-fiilis, kun kanala-leikki oli oppilaille tuttu, osa alkoi jo kyllästyä, mutta silti se oivallus asiasta puuttui. Siispä tänään, vielä yritys pienryhmätyöskentelyn avulla ja saihan se opekin hihkua tunnin päätteeksi, kun niitä oivalluksia alkoi tulla!

-----

Alkuleikkeinä ulkona ennen sisään tuloa leikimme kahta erilaista hippaa. Ensimmäisessä hipassa kiinnijäänyt meni kyykkyyn ja hänet saattoi pelastaa menemällä kyykkyyn ja sanomalla jokin luku 1-10. Pelastettavan tehtävänä oli sanoa luvun kymppipari, jonka jälkeen hän pelastui ja pääsi jatkamaan leikkiä. Toisessa hipassa kertasimme naapurilukuja, pelastaminen jälleen kyykkimällä kiinnijääneen edessä, mutta nyt sanottiin jokin luku 10-20 ja pelastettava sanoi kyseisen luvun naapuriluvut.


Sisällä leikimme vielä leikkiä, jossa jokaisen leikkijän selkään kiinnitettiin lukukortti (1-20). Leikkijöiden tehtävänä oli esittää muille leikkijöille kyllä/ei-kysymyksiä ja selvittää oma lukunsa. Oppilaita ohjattiin kysymään onko lukuni pienempi/suurempi kuin x tai parillisuutta/parittomuutta. Leikki osoittautui yllättävän hauskaksi oppilaiden mielestä, vaikka osalle se oli melko vaikea.

Alkuleikkien jälkeen jaoimme oppilaat kolmeen ryhmään, tällä kertaa pyrin saamaan ryhmiin mahdollisimman samantasoisia laskijoita. 

Toimintapisteet:
  • Ohjattu kanala-leikki ja muistiinpanojen tekeminen. Tavoitteena kanala-leikin mekaaninen suorittaminen oikein, jotta oivallus voisi kymmenylityksestä seurata. 
  • Itsenäinen lukujen 1-10 summa- ja erotusmuotojen harjoittelu. Summamuodot kerrattiin mäkkärin avulla ja erotusmuotoja oppilaat hyppivät lattialukusuoralla. Ilokseni huomasin tämän sujuvan niin nopeaan tahtiin, että summa- ja erotusmuodot ovat hyvin automatisoituneet!
  • Kanala-leikin kirjuri-vaiheen harjoittelua ohjatusti sinipunakiekoilla. Aluksi jokainen oppilas sai kymmenruudukot sekä sinipunakiekkoja. "Salaisen kanalatarinan" (lappu, jolle oli kirjoittetu jokin kymmenylityslasku) oppilaat rakensivat omalle pohjalleen aiemmin opetetun mukaisesti saamansa salaisen ohjeen. Kun kaikki olivat valmiit, jokainen siirtyi pöydän ympärillä yhden paikan verran eteenpäin. Oppilaat tutkivat tovereidensa kanala-muistiinpanoja ja kertoivat kaverilleen, mikä kanala-tarina alustalle oli rakennettu. Jokainen sai vielä rakentaa kaksi kanala-tarinaa salaisen ohjeen mukaan ja kaverit päättelivät mistä on kyse. 

Salaisen kanala-tarinan rakentamista ja
arvuuttelua kaverilla.

Lähdimme työskentelemään taululle kirjoitetun laskusarjan avulla. Sinipunakiekot ja kymmenruudukot olivat koko ajan saatavilla, jotta laskun voi rakentaa näkyviin. Tässä vaiheessa alkoi oivalluksia tulla ja voi sitä intoa ja iloa, kun oppilaat hoksasivat mitä me olemme kanala-leikissä harjoitelleet! Eivät meinanneet oppilaat lainkaan lopettaa laskemista, vaan olisivat halunneet laskea sekä tunnin lopussa olevan sadun aikana että myöskin koulun jälkeen oli yksi oppilas jäämässä luokkaan laskemaan, hänet isä joutui pakottamaan lähtemään kotiin :D


Jos eilen tunsinkin epätoivoa kymmenylitysten kanssa,
sain tänään hihkua ja iloita oppilaideni oivalluksista!
Oppilaiden oivallukset ja into ne ovat paras
kiitos tehdystä työstä! :)



maanantai 20. huhtikuuta 2015

Kohti kymmenylitystä osa 4

Tänään lähdimme viimein ihan tosissaan ylittämään kymppiä. 

Tunnin alku virittäydyttiin kertaamalla kymppipareja

Ykkönen ja ysi kuuluvat yhteen,
kakkonen ja kasi solmivat lyhteen.
Kolmonen ja seiska rikkovat jäitä,
nelonen ja kutonen viettävät häitä.
Vitoset kiertävät yhdessä kaikki karit,
näin ylpeinä esittäytyvät kymppiparit.
(Heikki Ingervo)





Parit aloittivat työskentelyn helminauhoilla. Vuorotellen parit kyselivät toisiltaa "Kuinka paljon tässä on?", tavoitteena oli "nähdä" lukumäärä eikä laskea enää yksittäin.


Seuraavaksi jokainen oppilas sai pistekortin. Jokainen esitteli muille oman pistekorttinsa, tutkimme kortteja seuraavien kysymyksien avulla: 
- Kuinka monta pistettä mahtuu yhdelle riville? (5)
- Kuinka monta riviä korttiin mahtuu? (2)
- Kuinka monta pistettä korttiin mahtuu yhteensä? Miten niin? (10)
Musiikin soidessa oppilaat liikkuivat luokassa, kun musiikki pysähtyi oppilaat kysyivät lähimmältä kaverilta "kuinka monta?". Kun molemmat olivat kertoneet toistensa korttien lukumäärän, vaihdettiin kortteja ja jatkettiin matkaa. Muutamien toistojen jälkeen leikin säännöt muuttuivat, näkyvillä olevien pisteiden lisäksi piti kertoa kaverille, kuinka monta korttiin vielä mahtuisi: "Kortissa on neljä pistettä, siihen mahtuu vielä 6 lisää, eli 4+6."

Lopuksi kertasimme vielä kymppipareja penkkiparien kanssa hernepusseilla. Vuoretellen parit kyselivät toisiltaan eri lukujen kymppipareja.


Tutkittuamme pistekortteja ja leikittyämme niillä jatkoimme luokan lattialle teipattujen kymmenruudukoiden parissa. Kävimme läpi mistä ruudukon täyttäminen aloitetaan ja miten se täytetään, jokainen pääsi vuorollaan täyttämään kymmenruudukkoa (oppilaat menivät yksi kerrallaan kymmenruudukon seuraavaksi täytettävään ruutuun seisomaan). 
- Montako ruudukossa nyt on? 
- Montako yläriville mahtuu yhteensä?
- Kuinka monta yläriville vielä mahtuu?
- Kuinka monta toiselle riville vielä mahtuu?
- Kuinka monta ruudukossa nyt on?
- Kuinka monta vielä mahtuu?

Opetuskeskustelun jälkeen luokka jaettiin kahteen ryhmään ja opettajan ohjeiden mukaan molemmat ryhmät täyttivät omaa ruudukkoaan. Jälleen käytiin läpi täyttöjärjestystä ja sitä kuinka paljon ruudukossa on, entä kuinka monta sinne vielä mahtuu. 

Ja lopulta kanapolkan matkassa pääsimme kanalaan ja kanala-leikkiin..

Pullero pallero punainen kana,
punainen kana, punainen kana.
Pullero pallero punainen kana,
kanalla punainen pyrstö.

Pot, pot, pot...

Sipperi, säpperi sininen kana,
sininen kana, sininen kana.
Sipperi säpperi sininen kana,
kanalla sininen siipi.

Sip, sip, sip...

Ketterä kottero keltainen kana,
keltainen kana, keltainen kana.
Ketterä kottero keltainen kana,
kanalla keltainen nokka.

Kot, kot, kot...

Ruppana, reppana ruskea kana,
ruskea kana, ruskea kana.
Ruppana, reppana ruskea kana,
kanalla ruskea rinta.

Rup, rup, rup...

Villeri, valleri valkoinen kana,
valkoinen kana, valkoinen kana.
Villeri valleri valkoinen kana,
kanalla valkoinen varvas.

Vat, vat, vat...


Kanala-leikki on VaNe-oppaissa esitelty leikki kymmenylitykseen. Kanalan isännät ja emännät tekevät kierroksen kanalassa aamuin ja illoin, pakkaavat munat ja pitävät kirjanpitoa munista. Koska kananmuna kennoja ei riittänyt jokaiselle penkkiparille oli osa oppilaspareista kanalan emäntiä/isäntiä ja osa kirjureita. 

Aamulla kanat munivat 7 munaa ja illalla kanalan emäntä
löysi kanalasta 5 munaa. Kanalan emäntä pakkasi kananmunat ja
kirjuri kirjasi ne kymmenruudukkoon sinipunakiekoilla.

Emännillä ja isännillä oli yllä näkyvät välineet (tosin oppilaiden munina oli pähkinöitä) ja kirjureilla kymmenpohjat ja sinipunakiekkoja, joilla he tekivät kuvan munasaaliista. Lisäksi joku oppilaista kävi täyttämässä luokan etuosassa olevat lattiaruudukot ohjeiden mukaisesti hernepusseilla. 
Sanallistimme munien pakkausta ja etenkin toisen yhteenlaskettavan hajoittamista kahteen eri munakennoon. Opettaja kirjasi myös laskennonmaan kielellä kaiken taululle, mutta se oli vielä tässä vaiheessa toissijaista, vaikka osa oppilaista kyllä hoksasi mikä oli ideana. 

Kun kanala-leikkiä oli leikitty muutama kierros, jätimme asian hautumaan viikonlopun yli :)

-------

lauantai 18. huhtikuuta 2015

Kohti kymmenylitystä osa 3

Päivän aiheena oli laskustrategioista tuplat ja melkein tuplat sekä kauppiaan menetelmä. 

Tunti alkoi VaNesta tutulla tuplaleikillä (1+1 on 2, 2+2 on 4 jne. sormilla ja varpailla koko ajan näyttäen). Tuplaleikin opettelimme ulkoa jo edellisellä matikan jaksolla, nyt uutena otimme leikkiin mukaan melkein tuplat, eli kävimme läpi tuplat ja melkein tuplat tyylilllä: "1+1 on 2, mutta 1+2 on 3. 2+2 on 4, mutta 2+3 on 5." Lopuksi pohdimme mitä huomasimme melkein tuplista, aika hyvin oppilaat osasivat sanallistaa sen, että melkein tuplissa on aina yksi enemmän/vähemmän.

Kauppiaan menetelmään siirryimme 9€-kaupan myötä. Taululle oli piirretty kolme myyntiartikkelia, jota kaupassamme oli. Kolme kassaneitiä piti kauppaa luokan etuosassa, asiakkaat saivat minulta kympin seteleitä ja jokainen kävi ostamassa jonkin tuotteen kaupasta. Oppilaat pääsivät kauppaan useita kertoja, tavoitteena oli saada kaikille vahva kokemus siitä, että kun joku maksaa 9€ ja maksu suoritetaan 10€ setelillä saa rahasta aina 1€ takaisin.
Leikin jälkeen keskustelimme ostokokemuksista ja nimenomaan siitä paljonko kympistä sai aina takaisin.


Keskustelun jälkeen jatkoimme työskentelyä opetusrahojen avulla pareittain. Toinen parista sai 9€ ja toinen 10€, lisäksi pareilla oli yhteinen kassa. Äidit, isät ja kummitädit olivat leikissämme anteliaalla päällä ja antoivat rahaa aina molemmille yhtä paljon. Kävimme koko ajan keskustelua siitä paljonko kummallakin parilla on rahaa.

Esim. 
- Olet tehnyt kotona niin ahkerasti kotitöitä, että äiti päättää palkita sinut 4 eurolla.
(Molemmat osapuolet ottavat itselleen 4€ yhteisestä kassasta)
- Kuinka paljon nyt on rahaa, sillä jolla oli aluksi 10€?
- 14€
- Kuinka paljon rahaa on sillä, jolla oli aluksi 9€?
- 13€

Toistimme rahojen jakamista useita kertoja ja opettaja kirjasi taululle kuinka paljon kummallakin parilla oli rahaa.
10€+4€=14€
9€+4€=13€
10€+6€=16€
9€+6€=15€


Harjoituksen päätteeksi keskustelimme oppilaiden tekemistä huomioista, eli siitä toisella on aina 1€ vähemmän. Samassa keskustelussa avasin oppilaille kauppiaan menetelmää, eli sitä kuinka ysin sijaan lisätäänkin kymppi ja vähennetään lopputuloksesta yksi. Pidemmittä puheitta avasin 9€-kaupan toisen osaston. Oppilaiden tehtävänä oli tehdä ostoksia siten, että he saivat valita yhden tuotteen molemmilta osastoilta.


Yhdessä tehdyn esimerkin jälkeen oppilaat työskentelivät itsenäisesti: osa laski hintoja heti päässä, osa rakenteli summat vielä varmuuden vuoksi rahoilla ja opettajalla oli aikaa kiertää oppilaiden parissa ja pyytää oppilaita selittämään miten ajattelivat laskun.


Päivän iloihin kuului se, kun oppilas jolle laskeminen ei yleensä ole ihan helppoa selitti minulle innoissaan, että  nallea (9€) ja jäätelöä (3€) ostettaessa pitää vaan siirtää 3 eurosta yksi euro nalleen, niin tämä tietenkin on 12€!
Aikaa vihkotyöskentelylle oli vajaa vartti, mutta siitä huolimatta oppilaat ehtivät tehdä useita ostoksia ja muutama keksi omiakin tuotteita kauppaan, että saisi erilaisia ostoslaskuja tehtyä :) 
Uskallan siis todeta, että kauppiaan menetelmä upposi oppilaisiin ja toivottavasti muistavat sitä jatkossakin käyttää!


Huomenna jatketaan!


keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Kohti kymmenylitystä osa 2

Eilen aloittelimme kymmenylitykseen valmistautumista, tänään jatkoimme siitä mihin eilen jäimme.. Ja uutena asiana tutkimme analogioita laskustrategiana.

Alkulämmittely:

- Näytä sormia ja varpaita käyttäen luku (lukuja alueelta 11-20), tänään nämä sujuivat jo kaikilta reippaaseen tahtiin. Jotain oli eilen siis jäänyt mieleen! :)
- Arvaa mitä lukua ajattelen?-leikki: Leikissä seisoimme piirissä jokaisella oppilaalla oli kädessään numerokortti (1-20). Leikinjohtaja ajatteli lukua, joka leikkijöiden on tarkoitus selvittää. Leikkijät saavat esittää kysymyksiä, joihin voi vastata kyllä/ei. Oppilaat ohjattiin käyttämään kysymyksissään "onko luku suurempi/pienempi kuin..."-rakennetta, myös parillisuutta/parittomuutta sai kysyä. Ne oppilaat, joiden kortissa oleva luku ei voi olla ajateltu luku, istuvat lattialle. Loppujen lopuksi seisomaan jäi se oppilas, jonka kortissa olevaa lukua ajateltiin. Odotetusta kieltomuodot olivat vaikeita tulkita, kenen pitikään istua kun "luku ei ole pienempi kuin kymmenen"?
- Lukujono: samoja kortteja hyödyntäen oppilaat muodostivat jonon, jossa pienin luku oli ensimmäisenä ja suurin viimeisenä. Tarkistettuamme järjestyksen mietimme mitkä luvut puuttuivat lukujonosta, samalla tuli kerrattua näiden lukujen naapuriluvut, joiden avulla vastaus perusteltiin.

Edellisen päivän kertaus:


-  Paljonko kymppiin pitää lisätä, että saadaan 15? Vastaus hypättiin, sanallistettiin "kymmeneen pitää lisätä viisi, että on viisitoista" tarkistettiin vielä hyppimillä 11, 12, 13, 14, 15 samalla sormia yksitellen nostaen. Kävimme läpi sekalaisessa järjestyksessä kaikki luvut 11-20.
- Leikimme suoraan VaNe-kirjasta napatun tehtävän pähkinöillä. Pupulla oli iso pussillinen pähkinöitä (jokaisella oppilaalla omat pähkinät pöydällään). Pupu antaa ystävälleen nallelle pähkinöitä paljonko pupulle jää pähkinöitä. 
- Ensin laskimme aina sovitun määrän pähkinöitä pupulle ja sen jälkeen selvitimme paljonko pupulle jäi pähkinöitä sen annettua niistä 10 nallelle. 
- Pohdimme lopuksi myös kuinka monta pupu antoi, jos pupulla oli aluksi 12 ja nyt sillä 2. Entä montako pupulla alunperin oli, jos se antoi nallelle 10 ja pupulle jäi 9/10. 
- Valtaosalle oppilaista tehtävä oli edellisen päivän kokemusten jälkeen helppo. 


Laskustrategiat / uuden asian opettaminen:

- Penkkipareista toinen otti itselleen 5€ ja toinen parista sai 15€ (10€ seteli ja kolikoina yht. 5€). 
- Laskimme rahoja, milloin antoi kummitäti nimipäivänä euroja, milloin äiti palkitsi kotitöiden tekemisistä. Molemmat parista saivat aina saman verran rahaa ja sitten tutkimme kuinka paljon kummallakin on rahaa.
- Opettaja kirjasi rahat taululle, sen kummemmin kuitenkaan selittelemättä tai kiinnittämättä oppilaiden huomiota summiin.
- Oppilaat tekivät myös ostoksia ja antoivat 5€/15€:sta pois saman summan ja jälleen mietittiin paljonko rahaa jäi.


Itsenäinen vihkotyö:

- Tunnin lopuksi oppilaat laskivat taululle merkittyä laskusarjaa itsenäisesti vihkohinsa. Laskusarja meni tähän tyyliin 1+2, 11+2, 4+5, 14+5... 
- Ohjeena oli, että jos keksit jotain, säilytä salaisuus ja kuiskaa se opelle! Jonkin aikaa laskettuaan alkoi innostunutta käden heilutusta tulla eripuolilta luokkaa ja kiihkeän supatuksen saattelemina minulle selitettiin, että tässä on aina samat luvut peräkkäin, toisessa on vaan kymppi enemmän.. :)

Päivän pähkinä:

- Viimeisenä pähkäilytehtävänä kirjoitin taululle lukujonon alun 1, 11, 2, 12. Lukujonon jatkaminen sujui mekaanisesti kaikilta. Ilokseni kuitenkin yksi oppilaista halusi jatkaa lukujonoa "9, 19" jakson jälkeen... Hänen kanssaan pohdimme mitä lukujonossa oikeasti tapahtuu ja muutos nuolten avulla kävimme koko lukujonon läpi ja hän lähti pähkäilemään sitä vielä alla olevasta kuvasta eteenpäin..


Huomenna jatkamme tuplien, melkein tuplien ja kauppiaan menetelmän parissa työskentelyä!

tiistai 14. huhtikuuta 2015

Kohti kymmenylitystä osa 1

Tällä viikolla siirrymme operoimaan lukualueella 0-20, aiemmin tämän vuoden aikana on harjoiteltu lukujen 1-10 hajotelmia, joiden toivoisi olevan jo automatisoituneet oppilaille. Lisäksi lukujonotaitoja on harjoiteltu lähes päivittäin rallattaen ja laulaen.
Tällä ensimmäisellä tunnilla harjoittelimme lukuja alueelta 10-20 ja harjoittelimme kymmeneen lisäämistä. Kymmenjärjestelmää emme vielä käsittele, mutta se toki näkyy harjoitusten taustalla. 

Koko luokan yhteinen, opettajajohtoinen aloitus:
- Näytä sormia ja varpaita käyttäen 15/18/11/16.
- Toimi yhdessä penkkiparisi kanssa, näyttäkää yhteensä 14/12/19/13 sormia ja varpaita käyttäen.
- Keskustelu siitä, miten oli helpointa tehdä työn jako näyttäessä lukuja yhdessä. Joissain luvuissa saattoi hyödyntää tuplia, aika moni hoksasi myös, että toinen näyttää kymppiä ja toinen parista täydentää sitä. 

Parityöskentelyä 20-helminauhalla:
- Toinen parista sanoo jonkin luvun (esim. 12) ja pari näyttää luvun helminauhasta. Tarkistetaan ja vaihdetaan vuoroja. 


Opettajajohtoista työskentelyä opetusrahoilla:
- Jokaisella oppilaalla oli 10€ seteli, sekä kolikoina 10 euroa. Eriytin jo alkuun tehtävää siten, että taitavimmilla laskijoilla oli käytössään pääasiassa 2€:n kolikoita ja vielä harjoitusta tarvitsevilla 1€:n kolikoita.
- Oppilaan ohjeen mukaan oppilaat rakensivat annettuja rahasummia käytössään olevista rahoista. 
- Rahasummat harjoituksessa olivat 11€-20€


Parityöskentelyä nopalla / 10+ peli:
- Vähitellen alkoi kaikille aueta kymmeneen lisäämisen idea, joten sitä harjoiteltiin seuraavaksi nopppapelin avulla.
- Kymppi plus-peliä pelattiin aluksi heittämällä yhtä noppaa, nopan silmäluku tuli lisätä lukuun kymmenen. Osa oppilas pareilla aloitti heti pelin kahdella nopalla ja kun pari sai jutun juonesta kiinni siirtyivät vähitellen kaikki parit pelaamaan kahdella nopalla.


Hiljainen vihkotyöskentely:
- Tunnin lopuksi hiljennyimme hiljaiseen vihkotyöskentelyyn, oppilaat työskentelivät itsenäisesti opetusrahojen ja vihkojensa parissa.
- Oppilaat jakoivat vihon sivun neljään osaan ja jokaiseen neljännekseen kirjoitettiin opettajan antama rahasumma. 
- Sen jälkeen jokainen rakensi rahasummat ensin opetusrahoilla pöydälleen ja piirsi rahat vihkoonsa. 
- Opettaja haastoi oppilaat rakentamaan rahasummat mahdollisimman vähän kolikoita ja seteleitä käyttäen. Toki sai siis piirtää 12€ kuvaan pelkkiä 1€-kolikoita, mutta harva niin teki. Taitavimmat hoksasivat käyttää rahasummia rakentaessaan myös 5€-seteleitä, vaikkei niitä oltu päivän harjoituksissa käytetty.


- Nopeimmille oli taululla vielä laskusarja, jonka saattoivat laskea saatuaan rahasummat piirrettyä. Hieman alkoi nopeista laskijoista kuulua naureskelua, kun pääsivät laskusarjassa eteenpäin.. Miksi näistä ope aina tulee sama vastaus? (18-8, 19-9, 11-1, 13-3, 14-4 jne..)

Tästä jatketaan huomenna!

keskiviikko 8. huhtikuuta 2015

"Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa" - Varga-Neményi yhdistyksen kesäseminaari

Kesälomani alkaa jo neljättä kertaa, ehkä voisi sanoa jo perinteisesti, Varga-Neményi yhdistyksen kesäseminaarilla. Joka järjestetään heti kesäloman ensimmäisellä viikolla tiistaina ja keskiviikkona, eli tänä vuonna 2.-3.6. Kesäseminaari on viime vuosina koonnut yhteen noin 70 matikkaan hurahtanutta opettajaa, tänä vuonna kun yhdistys ja Espoon matikkamaa juhlivat 10-vuotis synttäreitä  ja seminaari järjestetään Espoossa osanottajamäärä saattaa kasvaa aiempia vuosia suuremmaksi. 

Itse "eksyin" VaNen pariin Lapin Yliopiston täydennyskoulutuskurssilla "Toiminnallinen matematiikka". Kirsi Puumalaisen innostavan kurssin jälkeen VaNe-opettajan oppaat (Opettajan tienviitat) menivät tilaukseen ja siitä lähtien olen vähitellen VaNettanut enemmän ja enemmän. Kesäseminaariin olen osallistunut Hauholla, Torniossa ja Kuopiossa, 1. luokan menetelmäkurssin kävin Hämeen kesäyliopistossa erään kesäloman ratoksi, 2. luokan kurssille pääsin ihan omaan kotikaupunkiini Rovaniemelle ja 3. luokan kurssille olen suuntaamassa tulevana syksynä Espooseen. Matkailu avartaa, vai miten se oli ;-) Toiminnallisuus ja VaNe on valloittanut matematiikan tuntien lisäksi ihan koko opettajuuteni, piilo-opetussuunnitelmassa matemaattisia taitoja tulee treenattua oppilailla jatkuvasti ;-)

Tänä vuonna en ole kesäseminaarissa ainoastaan kuuntelijan roolissa, sillä olen VaNe-yhdistyksen kouluttajian mukana ohjaamassa oppimateriaaliaskarteluja sekä Heidi Gröhnin kanssa perehdyttämässä VaNe-untuvikkoja matematiikan ihmeelliseen maailmaan. 
Mielenkiintoista on myös päästä kuulemaan unkarilaisia vieraitamme Eszter Neményitä ja Judit Szitányitä, jotka luennoivat matematiikan eri osa-alueiden nivomisesta yhteen saman oppitunnin aikana. Luvassa on siis mielenkiintoista ohjelmaa niin ensikertalaisille kuin VaNe-konkareillekin.

Vaikka ajatus lähteä kesäseminaariin heti kesäloman alettua saattaa kuulostaa kevään kiireiden uuvuttamasta opettajasta mahdottomalta, olen itse kokenut kesäseminaarin olevan loistava tapa aloittaa loma. Saman henkisten opettajien kanssa voi vaihtaa kokemuksia kuluneelta vuodelta, ideoita uutta, kun työasiat vielä kuitenkin pyörivät päässä. Seminaari on toiminut vähän niin kuin pehmeänä laskuna lomalle.. Seminaarista saadut innostuneet ideat voi sitten kaivaa esille elokuun alussa :) En ole kertaakaan katunut lähtöäni, joka kerta matkaan on tarttunut innostavia ideoita kollegoilta ja myös opetusmateriaalia, jota on yhdessä askarreltu kesäseminaarissa.
Suosittelen lämpimästi osallistumaan kaikkia toiminnallisesta, unkarilaisesta matematiikasta kiinnostuneita! Lisätietoja kesäseminaarista voi lukea Espoon Matikkamaan sivuilta. Alla on kesäseminaarin ohjelma kiinnostuneille ja jos heti haluat ilmoittautua niin se onnistuu täältä! 

Espoossa nähdään!!
T. Anniina-ope







tiistai 7. huhtikuuta 2015

300 000. lukija, hypetystä ja ammattikirjallisuuden esittelyä

Eilen illalla, 6. huhtikuuta vieraili blogissani 300 000. lukija!
 Nyt vuorokautta myöhemmin luku on jo 300 473!
Vau, huikea luku! Olen otettu ja kiitän kaikkia lukijoitani! :)

Koko blogin historian ajalta luetuimpia tekstejä ovat keväällä 2013 toteuttamani avaruus-jakso sekä syksyllä 2013 julkaisemani teksti lukemaan ja kirjoittamaan oppimisesta luokassani, tuon tekstin kirjoitin silloin ensi sijaisesti oppilaideni vanhemmille, mutta se on tuntunut kiinnostavan myös opettajakollegoita. 

Kehittelin peruskoulussa pyörittämäni systeemin, kun opetin ensimmäistä ekaluokkaani syksyllä 2011 ja blogissa kuvattuun muotoonsa se kehittyi syksyllä 2013. Kielikylpykoulutuksen antia oli oppilaiden itsenäisyyteen opettaminen ja valinnanmahdollisuus, joita pidin ja pidän edelleen tärkeinä opetuksessani. Varmaan juuri sen vuoksi jenkeissä paljon käytetty Daily5-menetelmä upposi minuun niin täysillä. Vietin nimittäin hiihtolomani (ja pääsiäislomani) nenä kiinni kirjoissa, jotka nyt haluaisin esitellä teille.

Tilasin hiihtolomalukemiseksi itselleni Bousheyn ja Moserin Daily 5-kirjan. En ole aikoihin lukenut (varsinkaan englanniksi) ammattikirjallisuutta ahmimalla, mutta niin kävi Daily 5-kirjan kanssa, en laskenut sitä käsistäni ennen kuin kirja oli luettu. Daily5 on äidinkielen opetusmenetelmä. Varsinaisesti Boushey ja Moser eivät ole mitään uutta ja mullistavaa keksineet, heidän menetelmänsä perustuu oppilaiden itsenäiseen työskentelyyn ja valinnan mahdollisuuteen. Bousheyn ja Moserin menetelmä ei vaadi suuria määriä erilaisia materiaaleja, sillä tärkein materiaali ovat kirjat. Eivät oppikirjat tai muut juuri tätä menetelmää varten tehdyt kirjat, vaan kirjastosta lainattavat lastenkirjat. Kirjoja luetaan itsekseen (Read to self), parin kanssa (Read with someone), kuunnellaan lukemisen (Listen to reading), työskennellä sanojen parissa (word work) tai palaveerataan opettajan kanssa lukemisesta.

Bousheyn ja Moserin järjestelmällisyys teki vaikutuksen ja ehkä isoin anti itselleni oli jälleen kerran palata siihen, että rutiineja ja toimintamalleja pitää toistaa ja mallintaa useita kertoja eikä oppilaan voi olettaa muistavan ja osaavan heti, kun opettaja on yhden kerran asian opastanut. Kyllähän me kaikki opettajat tämä tiedetään, mutta silti aina unohdetaan ja oletetaan oppilaiden osaavan toimia yhden opastuksen jälkeen :)



Luettuani Daily 5-kirjan oli pakko tietenkin tilata Boysheyn ja Moserin The Cafe Book, joka syventää strategioita ja toimintamalleja Daily 5-menetelmän sisällä. Daily 5-menetelmän voi halutessaan siirtää melko suoraan suomenkieliseen opetukseen, Cafe sen sijaan ei käänny ihan suoraan suomenkieleen, sillä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa suomeksi ja englanniksi on isoja eroja. Cafe-kirjakin antaa myös suomalaiselle opettajalle ajattelemisen aihetta ja mallintaa hyvinkin tarkasti miten ohjata lasta lukemaan oppimisen polulla asettamalla tavoitteita, opastamalla erilaisiin strategioihin, joilla tavoitteisiin päästään ja tarjoamalla opettajalle työkalut tämän kaiken dokumentointiin.

Suosittelen lämpimästi tutustumaan Daily 5- ja TheCafeBook-kirjoihin! 

Daily5- ja Cafe-kirjat ovat antaneet minulle paljon ajattelemisen aihetta ja innoitusta ensi syksyn haasteisiin. Ensi syksynä tämä opettaja pääsee (vai joutuu?) ensimmäistä kertaa kolmannelle luokalle! Hyppy alkuopetuksesta "isompien" oppilaiden pariin jännittää, varsinkin kun tähän hyppyyn liittyy myös paikkakunnan vaihto.. Toisaalta turvaa tuo se, että pätkätyöputki katkeaa ainakin toistaiseksi, sillä uusiin haasteisiin hyppään vakituisen viranhaltijan haalareissa :)

Mutta vaikka uudet haasteet tulevaisuudessa jo häämöttävätkin,
vedetään tämä loppukevät täysillä minun maailman ihanimpien
ekaluokkalaisten kanssa!


Nyt minun kuitenkin lienee syytä sulkea tietokone,
sen verran tiukasti "aktiivisuusrannekkeeni" ilmoittaa
liiasta passiivisuudesta ;-)

Aurinkoista kevättä!
Ja tsemppiä työnhakuun kaikille määräaikaisille kollegoille!

T. Anniina-ope