maanantai 24. helmikuuta 2014

Eläinten talvi 4/6

Näetkö jälkiä lumisella tiellä?
Jänikset valkeat hyppelevät siellä.



Eläinten talvi-jaksomme lähenee loppuaan. Tänään työskentelimme taas yhdessä eskareiden kanssa ja aiheena oli jänis. Kaksoistunti alkoi jälleen tuttuun tapaan runolla ja teema-laululla.

Jänis valkoturkkinen 
talvinen on puku sen. 
Loikkii lunta tassuissa 
maisemissa hassuissa. 
Korvat heiluu korkealla 
lunta näkyy kaikkialla. 
Jänis loikkien jatkaa 
pupun talvista matkaa. 

Askartelupajassa työskenneltiin jälleen ympyröiden kanssa. Kolmesta erikokoisesta ympyrästä muodostui jänöjussi. Jäniksen korvat leikattiin askarteluhuovasta ja töpöhäntään liimattiin vaaleaa huovutusvillaa.


Askartelun lisäksi talvimaisemaan piirrettiin jäniksen jälkiä lumelle. Pitipä monen kokeilla jäniksen loikkia itsekin… open ketteryys ei riittänyt, mutta eskarit ja ekaluokkalaiset loikkivat notkeasti jäniksen jälkiä.



Nukketeatteripajassa harjoiteltiin perinteinen eläinsatu "Jänis ja pakkanen", löytyy esim. Jäljillä1-opeoppaasta.



Tietopajassa luimme Ylli-kirjan tekstin jäniksen talvesta ja kesästä ja kokosimme niistä löytämämme tiedot PowerPoint-esitykseen.


Kertaustunnilla oppilaat kirjoittivat lausesaneluna lyhyen tekstin jäniksestä, täydensivät kertausmonisteen ja sekä viimeistelivät vihkotyön.



torstai 20. helmikuuta 2014

Olympialaiset - koko koulun liikuntapäivä


Kollegani kanssa suunnittelimme jo ennen joulua järjestävämme helmikuussa eskareiden ja ekaluokkalaisten olympialaiset. Pidettyämme liikuntatiimin (minä + kollegani + rehtori) olikin olympilaisten osallistuja määrä triplaantunut ja koko koulu kisaili olympialaistunnelmissa. Koska halusimme liikunnan lisäksi olympilaispäivästä yleissivistävän, muotoutui kokonaisuus seuraavanlaiseksi:

Kaikki oppilaat jaettu 12 joukkueeseen. Pääperiaatteena joukkuejaoissa oli, että joka joukkueessa on jäsen jokaiselta luokalta. Joukkueitten koko oli n. 12 oppilasta. Opettajat ottivat kukin oman joukkueensa mukaan aamulla koulun pihalta ja joukkue siirtyi luokkatilaan valmistautumaan päivän kisailuihin.

Jokaisella joukkueella oli kaksi vaihtoehtoa, joista joukkueen edustama maa valittiin. Ensimmäisen tunnin aikana joukkue tutustui valitsemaansa edustusmaahan. Apuna käytimme Eurooppatiedotuksen lapsille julkaisemaa materiaalia, lisäksi opettajat olivat perehtyneet etukäteen maiden olympiamenestykseen sekä halutessaan kertoilivat muuta maahan liittyvää oppilaita kiinnostavaa tietoutta.


Ohjaamani joukkue edusti Ruotsia, joka olikin kaikille tuttu maa. Hetken aikaa Ruotsista keskusteltuamme oppilaat alkoivat valmistaa joukkueelleen olympialaisten avajaisia varten lippuja ja joukkueen jäsenille käsinauhoja. Liput syntyivät kertakäyttölakanasta ja harjanvarsista, käsinauhat olivat myös kertakäyttölakanasta leikattuja suikaleita. Käsinauhoihin jokainen kirjoitti oman nimensä sekä piirsi maan lipun, jotta oman joukkueen hukanneet olisi helppo kisoissa ohjata oikean joukkueen luokse. Lisäksi käsinauhaa sai koristella haluamallaan tavalla. Öljypastelliliidut osoittautuivat parhaiksi välineiksi väritykseen, normaalit vahaliidut toimivat myös, mutta öljypastelleilla jälki on kirkkaampi.

Käsinauhaan löytyi kivasta Ruotsin lipun lisäksi Peppi Pitkätossu,
Björn Borgin tennismaila ja pallo sekä jääkiekkomaila kiekkoineen.

Ruotsin edustusjoukkueen käsinauhoja.
Koulun pihalle olimme tehneet suihkepulloja ja laimennettua pulloväriä käyttäen rinteeseen olympiarenkaat avajaisia varten. Kuvasta ne kyllä erottuvat nyt todella heikosti.


Olympialaisten avajaisiin kokoonnuttiin koulun pihalle. Joukkueiden marssiessa stadionille lippujensa kanssa kollegani toimi kommentaattorina esitellen jokaisen stadionille saapuvan joukkueen sekä jakaen urheilutietoutta liittyen kyseiseen maahan.

Ruotsin joukkue saapuu stadioinille hurraahuutojen säestyksellä.


Avajaisjuhlallisuuksiin kuului joukkueiden esittelyn jälkeen tietenkin olympiavala, joka toistettiin avajaisten juontajan perässä:

Vannon kautta kiven ja kannon, 
että näissä olympiakilpailuissa 
pelaan reilua peliä. 
Kunnioitan sääntöjä, 
joukkuetovereitani, 
kanssakilpailijoita
 ja koulun henkilökuntaa.
 Jos sanani syön, 
niin mörökölli minut vieköön.


Olympiavalan jälkeen avajaisten juontaja kertoi lyhyesti olympiatulesta, joka olympiahymnin säestyksellä sytytettiin kilpailujemme ajaksi palamaan olympiarenkaiden viereen rinteeseen. (Olympiatulen virkaa toimitti ulkoroihu.)


Avajaisseremonian jälkeen siirryimme ruokailemaan ennen varsinaisten kilpailujen alkamista. Lajeja oli yhteensä 6 ja kaksi joukkuetta kilpaili toisiaan vastaan saman aikaisesti. Lajikilpailu kesti n. 12min ja jokaisella kilpailupaikalla oli samaan aikaan n. 24 lasta.

1. Liukuriravit

Jo muinaisessa Kreikassa antiikin olympialaisissa yhtenä lajina olivat kilpa-ajot. Siispä olympialaisten historiaa kunnioittaen meidänkin kilpailuissamme otettiin kilpa-ajoissa mittaa toisista. Johtuen lumisista olosuhteista liikuimme liukurilla.


Vauhdikkaassa ja vaarallisia tilanteitakin joskus tarjoavassa lajissa tarvitaan luonnollisesti tiettyjä suojavarusteita: ohjastajan oli puettava päähänsä kypärä ja suojalasit ennen radalle lähtöä.


Viestin omaisesti jokainen joukkue kiersi radan 10 kertaa, siten että jokainen pääsi mukaan. Eskareiden ei tarvinnut toimia hevosina elleivät välttämättä halunneet. Liukuriravit sopi lajiksi kaikille eskareista 6. luokkalaisiin, kaikilla oli kivaa! Myös opettajilla ;-)



2. Curling


Curlingia pelattiin tasaisella tamppaantuneella piha-alueella. Pelialue merkittiin lumeen spraymaalilla ja kivinä toimivat jäädytetyt mehukatti-kanisterit. 

Tyylejä oli monenlaisia, osa pelasi istualtaan :)

3. Tarkkuusheitto

Tarkkuusheitossa joukkueen tehtävänä oli heittää hernepusseja olympiarenkaiden läpi.



4. Liukurikeilaus

Tämä rehtorimme kehittelemä laji oli jo ideana aivan huikea ja näytti myös käytännössä olevan mahtava laji!


Joukkueet laskivat liukureilla rinnettä alas. Rinteen alaosaan oli asetettu kartioita, joita oli tarkoitus mahdollisimman monta kaataa yhdella laskulla.


Tässäkin lajissa tyylejä oli monenlaisia kuten alla olevasta kuvastakin näkee. Laskunopeuden ja pituuden lisäksi tarvittiin myös liikkuvuutta ;-)


5. Jääpallo

Jäällä oppilaat pujottelivat mailojen ja pallojen kanssa merkityn radan ja tekivät maalin. Kilpailu toimi viestinä.



6. Ampumajuoksu

Ampumajuoksussa oppilaat kuljettivat jalalla potkien palloa, yrittivät tehdä maalin. Harhapotkuista joutui tietenkin sakkokierrokselle.


Kisojen päätyttyä oli taas aika noutaa oman joukkueen lippu ja siirtyä Olympialaisten päätösseremonioihin.



Kilpailu eri maiden välillä oli kovaa, vaikka me opettajat emme pisteitä tai voittajia juuri korostaneet. Olympialaisten päätösseremonioissa totesimme kuitenkin vaikka muiden maiden joukkueiden taso tänään oli huikea: suomalainen voittaa aina!
Ja lauloimme koko koulun voimin Maamme-laulun suomalaisten voiton kunniaksi.


Maamme-laulun hiljennyttyä sammui olympiatuli ja oppilaat lähtivät kohti kotia. Tosin ekaluokkalaiset jäivät vielä mitaliseremonioihin. Oppilaiden itsetekemät kultamitalit oli jokainen ekaluokkalainen tänään ansainnut niin esimerkillisesti oppilaat joukkueissaan toimivat! Hienoa!


We are the champions!

Käytännön järjestelyt:
- Liput ja käsinauhat oli leikattu valmiiksi. 
- Jokainen opettaja tutustui joukkueelleen vaihtoehdoiksi tarjoamiin maihin etukäteen ja niiden olympiamenestykseen.
- Oppilaiden koulupäivä oli klo 9-13. Päivän kulku: klo 9-10 joukkueiden järjestäytyminen, lippujen ja käsinauhojen valmistaminen. Klo 10-10.30 Olympialaisten avajaisseremoniat. Klo 10.30-11.15 ruokailu ja välitunti. Klo 11.15-12.30 kisailut. Klo 12.30 Olympialaisten lopetusseremoniat ja mitalien jako.
- Jokaisella lajipisteellä oli kaksi aikuista. Joukkueet kiersivät lajipisteet numeroidussa järjestyksessä, ilman mukana seuraavaa aikuista. 
- Jokainen lajipiste vei aikaa n. 12min.

Arvioita kokonaisuudesta
Kokonaisuutena kisailut toimivat hienosti. Aikataulutus pelasi hyvin ja kaikki osiot saatiin suoritettua aikataulun mukaisesti. Kaikilla tuntui olevan hauskaa ja tiukkaotsaiselta kilpailulta vältyttiin, kun lajitkin olivat hassuttelulajeja. Tosin lämmin tuli juostessa, hengästyäkin taisi moni ja kaikilla oli kotiin lähtiessä punaiset posket ja iloinen ilme. Siispä erinomaisesti sujui tämäkin päivä yhdessä 140 lapsen kanssa kisaillen! Suurkiitos kaikille mukana olleille kollegoille! :)

keskiviikko 19. helmikuuta 2014

Eläinten talvi 3/6

Tänään työstimme Metsän talvi-teemaamme ekaluokkalaisten kesken. Aiheena oli orava. Kahden tunnin kokonaisuus oli erittäin toimiva ja äidinkielen juttujakin tuli treenattua, vaikka oppilaat eivät käsialaharjoituksia hoksanneetkaan tekevänsä.

Ihanaa, kun oppilaat ovat ymmärtäneet vihkotöiden idean :)
Ope tykkää!

Annoin pareille vapaat kädet päättää tehtävien suoritus järjestyksestä ja aika moni pari hoksasikin, ettei kannata aloittaa tekemällä ensin kaikki itselle mieluisimmat ja helpoimmat tehtävät.
Oppilaat lukivat pareittain orava-tekstin Jäljillä1-oppikirjasta. Luetun pohjalta oppilaat täydensivät vihkoon liimattavan monisteen oravasta. Vihko kuvitettiin lisäksi muilla oravaan liittyvillä asioilla, ohjeeksi annoin tehdä kuvan oravan pesästä.


Lukuläksynä ollut orava-runo kirjoitettiin käsialaharjoituksena myös yltin vihkoon talteen.


Innostuipa eräs oppilas kirjoittamaan käpykeittoa tekevästä oravasta tarinankin, joka kaksoistunnin päätteeksi luettiin ääneen kaikkien iloksi.


Koska talvimaisemamme tarvitsi oravia, piti nekin askarrella kaksoistunnin aikana. Oppilas piirsi muotin avulla itselleen oravan sivuprofiilin. Oravalle liimattiin pörröinen ja tuuhea häntä huovutusvillasta ja viimeisteltiin piirtämällä silmät ja nenä.






Parityöskentely sujui todella mukavasti ja vähitellen parityökin alkaa olla todella parityötä, eikä sitä että tehdään samaa asiaa erikseen vierekkäin. Keskeisimmät asiat suojaväristä, talvella aktiivisena olosta ja ruokavarastoista tuntuivat jäävän hyvin mieleen itse opiskelun avulla.

tiistai 18. helmikuuta 2014

Olympiahuumaa alakoululla osa 2

Olympialaisiin aloitettiin ekaluokassa valmistautumaan jo hyvissä ajoin. Teimme muutama viikko sitten ensimmäisen savityömme, josta sukeutui jokaiselle uniikki olympiamitali. Tänään poltetut mitalit (yksikään ei mennyt poltettaessa palasiksi, hyvä ekaluokkalaiset!!) spraymaalattiin kullan väriksiksi ja mitalit saivat nauhat. Nyt vain odotellaan torstain olympialaisia, sillä…

EKALUOKKALAINEN VOITTAA AINA!




perjantai 14. helmikuuta 2014

Eläinten talvi 2/6

Eläinten talvea käsittelevän jakson toisena eläimenä tutustuimme siiliin. Työskentely alkoi yhteisellä lorulla ja laululla, jonka jälkeen siirryttiin sovittuihin pajoihin työskentelemään. Koko kokonaisuus kesti 75min. Katso jakson alustus: http://openideat.blogspot.fi/2014/02/elaimet-talvella-16.html

Siili asuu kompostissa
alempana kastemato.
Vatsoihin on mahdutettu
herkullinen syksyn sato.
Horrokseen voi käydä heti
suojan antaa lehtipeti.


Nukketeatteripajassa dramatisoitiin Grimmin satun Jänis ja siili.



Olipa kerran kaunis kesäaamu. Siili katseli lintujen leikkiä pihapuissa kolonsa ovella. Siili päätti lähteä kävelylle apilapellolle, missä sillä oli tapana käydä perheensä kanssa aterioimassa.
Pellolla siili tapasi jäniksen, joka oli hieno herra.
JÄNIS ”Mitä sinä näin varhain aamulla juoksentelet pellolla?”
SIILI ”Minä ole kävelyllä.”
JÄNIS ”Kävelyllä? Hah hah haa. Minun mielestäni sinä voisit käyttää jalkojasi johonkin parempaankin.
Vastaus harmitti siili, sillä kaikkea muuta hän saattoi sietää vaan ei jalkojansa pilkattavan, ne kun luonnostaan olivat väärät.
SIILI Ko-e-te-taan-pas! Minä väitän, että jos me juoksemme kilpaa, niin minä voitan.
JÄNIS Naurettavaa, miten sinä voisit minut voittaa? Mutta juostaan vain, jos tahdot. Mistä lyödään vetoa?
SIILI Kultarahasta? 
JÄNIS Olkoon menneeksi.
Siili ja jänis sopivat palaavansa pellolle aamiaisen jälkeen kilpailemaan. Kotimatkalla siili mietti suunnitelmaa.
SIILI Jänis luottaa pitkiin jalkoihinsa, mutta kyllä minä hänet voitan. Jänis on ylhäinen herra, mutta tyhmä kuin saapas.
Siili kiiruhti nopeasti kotiinsa, otti vaimonsa mukaan ja palasi pellolle. Hiirivaimo jäi odottamaan pellon päähän ja herra-hiiri käveli jäniksen luokse.
Jänis ja siili asettuivat lähtöviivalle.
SIILI ja JÄNIS Paikoillanne, valmiina, hep!
Jänis säntäsi matkaan minkä jaloistaan pääsi, mutta siili juoksi vain muutaman askeleen ja jäi sitten istumaan. Jänis juoksi hurjaa vauhtia pellon päähän, mutta sinne saapuessaan se näki siilin.
SIILIVAIMO Minä olen jo täällä!
JÄNIS Ei voi olla mahdollista! Otetaan uusi kilpailu!
Ja jänis säntäsi matkaan, mutta päästessään pellon päähän se taas näki siilin.
SIILI Minä olen jo täällä!
Jänis halusi kilpailla aina vain uudelleen ja uudelleen, mutta aina pellon päähän saapuessaan se näki siilin. (Jänis juoksee pellolla edes takaisin kertojan lukiessa.)
SIILI ja SIILIVAIMO Minä olen jo täällä!
Juostessaan 73. kertaa pellon päähän jänis ei enää jaksanut, vaan se kaatui nääntyneenä maahan. Siili otti tyytyväisenä voittamansa kultarahan ja lähti vaimonsa kanssa kotiin. Sen pituinen se. 


Askartelupajassa harjoiteltiin tälläkin kertaa harpin käyttöä ja harkkosarkissa leikkaamista. Siilit ja talvipesä syntyivät ruskeasta paperista, halkaistuista helmistä, värikkäistä silkkipapereista sekä vanulumesta. Mallin löysin Pinterestistä http://www.pinterest.com/pin/473229873316752650/
Siilit talvipesässään sekä karhut omissaan.

Tietopajassa lueskelimme eri sarjojen yltin kirjoista tekstejä siileistä ja siilin talvesta. Ryhmän selville saamista tiedoista kasattiin kokoon PowerPoint-esitys kuten aiemminkin.

Eskareiden mukana olo saa ekaluokkalaiset keskittymisen
ja kiinnostuksen lukea tekstiä aivan uudelle tasolle.
Ihan parasta työskentelyä ja keskustelua!



Kuvakaappaus oppilaiden siili-esityksestä.



Maanantaina muistelimme mitä perjantaina oli opittu siilistä ja kertasimme mitä talvihorros oikein tarkoittikaan. Kirjoitimme lyhyet muistiinpanot lausesaneluna ja sen jälkeen jokainen työsti omaan vihkoonsa aukeaman/sivun siilistä. Sanelutekstin lisäksi vaatimuksena oli piirtää siilin talvipesä, liimata siili-runo sivulle. Moni ehti yltin kirjaa apunakäyttäen täydentää sivulle myös siilin ravintoa.



torstai 13. helmikuuta 2014

Olympiahuumaa alakoululla



Tänään kuvaamataidon tunneilla oli aiheena Olympialaiset. Ekaluokkalaiset (25 oppilasta) saivat valita kahdesta työstä mieluisamman ja työskentelivät sen parissa oppitunnin ajan. Molemmat työt olivat yhtä innostavia ja lapset jakautuivat aikalailla tasan.

Itse ohjasin oppilaita "Suomen suosituimman" Olympia-aiheisen kuvistyön parissa. Idea työhön on napattu Facebookin al-ku-o-pet-ta-jat-ryhmästä. Oppilaat leikkasivat jokainen valitsemansa suurennetun Sochin lajisymbolin irti. Irtileikattu symboli ja lippu kiinnitettiin reunoista teipatulle mustalle paperille sinitarralla. Työ spraymaalattiin kevyesti kultamaalilla. Sinitarralla kiinnitetyt lajisymbolit ja liput irrotettiin ja lopuksi lippu viimeisteltiin vahaliiduilla Euroopan lipuista mallia ottaen.


Kollegani maalasi vesiväreillä oppilaiden kanssa Sochin kisaliivejä, joista tulikin oikein hienoja. Haastetta pienten salmiakkikuvioiden maalaamisessa riitti, samoin kuin olympiarenkaiden piirtämisessä.