sunnuntai 10. marraskuuta 2013

Hajotelmien harjoittelu

Varga-Nemenyi-menetelmässä kaikkien lukujen 1-10 hajotelmien osaaminen perinteisten kymppiparien tapaan on keskeistä. Tähän kirjoitukseen on koottu erilaisia harjoituksia hajotelmien harjoitteluun. Osa on suoraan Varga-Nemenyi-menetelmän opeoppaasta "Opettajan tienviitasta" ja osa itse kehittelemiäni tai muiden malleista soveltamiani.

  • Hajotuskone: papuja pudotetaan hajotuskoneeseen ja tutkitaan mitä erilaisia mahdollisuuksia papujen sijoittumiselle on.

  • Papuleikki: oppilailla on papuja opeteltavaa lukua vastaava määrä. Papuja jaetaan molempiin käsiin ja sanotaan esim. "kaksi plus kolme on viisi", seuraavaksi kädet laitetaan ristiin ja sanotaan "kolme plus kaksi on viisi". Samaan tapaan käydään kaikki hajotelmat läpi  ja samalla tulee harjoiteltua yhteenlaskun vaihdannaisuutta.


  • Hypyt: lattialle laitetaan jalan jälkiä, esim. 2 oikean jalan jälkeä peräkkäin ja niiden perään 3 vasenta jalkaa. Oppilas hyppää ensin oikealla jalalla kaksi hyppyä jälkien päältä, vaihtaa jalkaa ja konkkaa 3 hyppyä vasemmalla. Hypättyään oppilas kertoo kuinka monta hyppyä teki oikealla ja kuinka monta vasemmalla. Lopuksi kerrotaan matikan kielellä 2+3=5.
  • Selkään kirjoittaminen: työskennellään pareittain. Toinen parista kirjoittaa kaverinsa selkään sormella luvun, kaveri vastaa numerokortilla kuinka paljon lukuun on lisättävä, jotta lukujen summa vastaa opeteltavaa lukua.
  • Arvausleikki: työskennellään pareittain. Molemmilla oppilailla on opeteltavaa lukua vastaava määrä kiviä/nappeja/papuja käsissään. Kivet jaetaan kahteen käteen ja näytetään kaverille toisen nyrkin sisältö. Parin tehtävänä on kertoa, montako on suljetussa nyrkissä?
  • Hajotelma-jumppa: käydään hajotelmat läpi aamujumpan muodossa. Opettaja tekee esim. 3 hyppyä ja kaksi kyykkyä, oppilaat toistavat perässä ja kertovat matikan kielellä.
  • Sormileikki: opettaja näyttää sormilla jonkun luvun, oppilaat vastaavat näyttämällä paljonko pitää lisätä, jotta saadaan opeteltavana oleva luku.
  • Rytmejä: opettaja taputtaa esim. 2 hidasta ja kolme nopeaa taputusta. Oppilaat toistavat ja kertovat sen jälkeen matikan kielellä 2+3=5.
  • Mäkkäri-matikka: http://openideat.blogspot.fi/2013/10/makkarimatikkaa-ja-valipaloja.html
  • Hajotelma-viesti: oppilaat on jaettu kahteen joukkueeseen. Joukkueet seisovat jonoissa. Joukkueiden ensimmäiset saavat opettajalta kortit, joissa on jonkin luvun summamuoto. Oppilaat juoksevat salin/leikkialueen toiseen päähän, jossa on maassa laminoituja numerokortteja. Oppilaat asettavat mahdollsimman nopeasti summamuodon sitä vastaanan luvun päälle tai liikuntasalissa vanteen sisään ja juoksevat takaisin jononsa luo. Seuraavat saavat lähteä. Juostaan niin kauan kun opettajalla riittää hajotelma kortteja. Nopeudesta saa pisteitä, mutta niin myös oikeista vastauksista (vääristä voidaan vähentää). Mikäli lasketaan pisteitä joukkueiden välillä tulee opettajalla olla kaksi eri väristä pakkaa hajotelmakortteja.
  • Rahan, omenoiden ja karkkien jakaminen: oppilas parille annetaan opeteltavaa lukua vastaava määrä esim. karkkeja. Oppilaspari pohtii yhdessä millä eri tavoilla karkit voidaan jakaa keskenään. Ratkaisuista piirretään dominopalat ja kirjoitetaan matikan kielellä.

perjantai 8. marraskuuta 2013

K niin kuin kuningas ja K niin kuin kuningatar

K-viikko alkoi kuninkaallisesti. Opettaja kulki äidinkielen tunneilla kruunu päässään ja luimme Mauri Kunnaksen kirjaa Kuningas Artturin ritareista. Ensi viikolla R-kirjainta käsitellessä jatkamme varmaankin Kuningas Artturin Ritarien kanssa, Mauri Kunnaksen kirjat tuntuvat olevan kaikkein mieleisimpiä lapsille.


K-viikolla luokassa oli tarjolla taas useita erilaisia kuninkaisiin ja kuningattariin liittyviä kirjoja, joita lapset saivat selailla. Taitavat lukijat lukivat myös näitä kirjoja lukuläksynä.

Viikon aikana harjoittelimme Hauska matka-aapisesta löytämäni "Kadonnut kruunu"-näytelmän. Se oli mieleinen, erilainen, lukuharjoitus lapsille. Näytelmä sai ensi-iltansa perjantai aamuna ennen aakkosaskartelun aloittamista. Näytelmässä kuninkaan kruunu on kadonnut ja kaikki etsivät kruunua. Kuninkaalla on pipo päässään kun kruunu on kadoksissa. Kuninkaalle tulee kuuma piponsa kanssa ja prinsessa menee hakemaan hänelle mehua. Jääkaapista prinsessa löytää mehun lisäksi kruunun. Miksi se sinne on joutunut onkin toinen tarina ja jos aikaa olisi riittänyt olisin saduttanut ryhmän aiheesta.


Aakkosaskartelu

Oppilaat leikkasivat vaaleasta kartongista itselleen k-kirjaimen. K-kuningas sai kangastilkuista leikatut vaatteet, kruunu tehtiin kultapaperista ja tussilla viimeisteltiin kuninkaalle kasvot. 

Tytöt eivät halunneet kuninkaita askarrella, vaan heidän K-kirjaimista tuli kuningattaria kauniine korkokenkineen. Jotta K:n muoto näkyisi, sovimme että kuningattarilla on minihameet päällä :)






perjantai 1. marraskuuta 2013

L niin kuin leijona


L niin kuin leijona-viikko alkoi mitenkäs muutenkaan kuin "Leijonan metsästys"-leikillä. Viikon aikana leijonan metsästyksestä tuli erilaisia versioita, liikunnallisemmissa kiivettiin vuoren yli ja pompittiin kiviä pitkin joen yli ja enemmän rytmiikkaa vaativissa jutuissa taputeltiin erilaisilla sarjoilla…

Luokassa luimme yhdessä kirjat "Kirjaston leijona" ja "Nunuun löytöretki", jotka olivat lapsille mieleisiä. Lisäksi luokassa oli tarjolla muitakin leijona-aiheisia kirjoja luettavaksi. 

Leijona-aiheista luettavaa:
  • Michelle Knudsen & Kevin Hawkes: Kirjaston leijona.
  • Petra Heikkilä: Pikku Nunuun löytöretki.
  • Louise Fatio: Onnellinen leijona.
  • Louise Fatio: Onnellinen leijona karjuu.
  • Catherine & Laurence Anholt: Oppivainen pikku pentu.

Viikon aikana teimme kuullun ymmärtämisen tehtävän Leo-leijonasta. Ja tehtävän jälkeen oppilaat itse satuilivat jatkoa Leo-leijonan kertomukseen. Sadutin jokaisen oppilaan erikseen ja tarina kirjoitettiin ylös. Sen päivän lukuläksynä olikin oman leijona-tarinan lukeminen vanhemmille kotona.
Sadutuksen ja LPP-menetelmän yhdistäminen aina välillä motivoi oppilaita kummasti ja he lukevat mielellään omia tekstejään.


Perjantaina teimme joka viikkoisen kirjainaskartelun, tällä viikolla tietenkin L niin kuin leijonan.


Leijona syntyi askarteluhuovasta, jotka oli valmiiksi rei´itetty.
Villalangan pätkät pujotettiin virkkuukoukun avulla rei´istä ja tehtiin hevosenhäntäsolmu (?). 


Leijonalle piirrettiin väriliiduilla tassut ja nenä tussilla. Silmiä minulla oli valmiina, joten ne liimattiin vain paikalleen. Leijonan alle tehtiin nurmikkoa piirtämällä oikein monta pientä L-kirjainta.









keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Pyhäinpäivä



Uskonnon tunnilla käsittelimme lauantaina olevaa Pyhäinpäivää. 

Aloitimme tunnin "Kynttilän sytytän"-kappaleella ja sytytimme kynttilän, jonka jälkeen luimme Bettina Eggerin ja Sita Juckerin kirjan Marianne muistelee mummoa.
Kirjassa Marianne kertoo kivasta mummistaan, joka teki hänen kanssaan kaikenlaista. Mummo kuitenkin sairastuu ja kuolee. Marianne on aluksi surullinen ja vähän vihainenkin mummolle. Puhuttuaan asiasta paljon vanhempiensa kanssa Marianne alkaa suremisen sijaan muistella mukavia mummoon liittyviä asioita ja maalaa mummon kuvan.


Samoin kuin Marianne muisteli mummoaan maalaamalla, monet muistelevat lauantaina Pyhäinpäivänä kuolleita läheisiään ja vievät haudoille kynttilöitä.

Kertomuksen jälkeen lapset alkoivat keskustella ihan itse kertomuksesta. Moni halusi kertoa omista kokemuksistaan kynttilän viemisestä haudalle tai ukista, joka oli kuollut. Mukavaa oli ,kun lapset kuolleista mummeista ja ukeista puhuessaan, myös toivat esille mitä kivaa heidän kanssaan oli tehty.

Keskustelun jälkeen jokainen painoi pullovärejä ja puupalikkaan apuna käyttäen kynttilän mustalle paperille.


A4-paperit oli valmiiksi teipattu alustoille ja kynttilä piirrettiin valkealla liidulla. Kynttilän liekki väritettiin liiduilla, loput työstä painettiin puupalikan avulla.



Lapset pitivät työstä, vaikka se vaatikin pitkäjänteisyyttä, koska puupalikan pää oli n. 1cm x 1cm. Työskennellessään lapset selkeästi vielä miettivät aihetta, koska eräs oppilas otti työskentelyn ohessa puheeksi sen, että myös jouluaattona käydään viemässä haudoille kynttilöitä.

Kaiken kaikkiaan mukava ja rauhallinen oppitunti. Tunnin lopussa muutama oppilas kysyi "eikö meillä ollutkaan uskontoa?"


Idean kynttilätyöstä sekä vinkin Kynttilän sytytän-laulusta sain jälleen facebookin al-ku-o-pet-ta-jat-ryhmästä. Kiitos kollegoille yhteistyöstä!








perjantai 25. lokakuuta 2013

M niin kuin maja

M- viikolla aloittelimme viikkoa perinteisesti Pikkumetsän aapisen tarinalla, jossa Alaska löytää Minna majan. Samalla keskustelimme oppilaiden rakentamista majoista, tästä aiheesta melkein kaikilla oli kommentoitavaa! :)

Viikon aikana luimme muitakin maja-aiheisia satuja. Esim. Mauri Kunnaksen Apua merirosvoja-kirjassa Riki Robinson myös rakentaa autiolle saarelleen majan. 

Keskiviikon liikuntatunnin vietimme ulkona rakentaen tietenkin M niin kuin majaa. Majan rakennuspaikastamme löytyi hyvin materiaalia sekä sopiva kuoppa, jonka päälle saimme majan katon helposti rakennettua. Lapset touhusivat innoissaan tunnin verran koulun läheisessä metsässä ja hymyssä suin.


Kunnon majassa pitää tietenkin olla nuotio päättivät tytöt ja pohtivat samalla, mikä olisi sopiva nuotiolaulu.


Majan pihalle rakennettiin myös penkit ja keksipä joku myös rakentaa keinulaudan, jota tietenkin kaikkien piti päästä kokeilemaan.


Majaan mahtui hyvin neljä oppilasta kerrallaan sisään.


Torstaina tulostimme majasta otettuja kuvia siten, että jokainen oppilas sai valokuvan majastamme. Kuvat liimattiin väripaperille ja jokainen kirjoitti majastamme omien taitojensa mukaan. Osa kirjoitti vain "maja" ja kaikkien kuvassa olijoiden nimet. Moni innostui kuitenkin kirjoittamaan enemmän kuin on koskaan aiemmin kirjoittanut ja useimmat oppilaistani kirjoittivat lauseita majaretkestä. Hienoa! Tämä oli ehdottomasti motivoivin kirjoitustehtävä koko syksyn aikana. Pitää varmaan tulostella oppilaille säännöllisin väliajoin kuvia tekemisistämme, jos se jatkossakin synnyttäisi samanlaisen innostuksen kirjoittaa...

Torstaina aloitimme myös viikon aakkosaskartelua. Pohdimme millaista on myrskyssä, kädet nostettiin pään päälle ja mietittiin miten ne myrskyssä heiluisivat. Hetken aikaa aiheeseen eläydyttyämme oppilaat maalasivat valkoiselle paperille synkän ja myrskyisen yön. Oppilailla oli heti visio siitä miten myrsky maalataan, omalle mielikuvitukselleni myrskyn maalaaminen olisi ollut haaste.


Myrsky

Myrsky

Myrsky ja tornaado

Olipa kerran kaksi pienen pientä menninkäistä, jotka olivat matkalla metsän halki. Sinä yönä kuitenkin nousi yllättäen hirmuinen myrsky. Tuuli ja satoi, pimeä metsä oli vieläkin pimeämpi kuin yleensä yöllä. Miltähän menninkäisistä mahtoi tuntua? Pelokkaat ja viluiset meninkäiset etsivät suojaa metsästä, mihin he voisivat mennä suojaan? Puun alla kastuu, eikä talojakaan ollut lähettyvillä, niinpä menniskäiset rakensivat itselleen majan. Majassa menninkäiset olivat sateelta suojassa, mutta silti heitä vilutti eikä majassa nähnyt mitään. Mitä menninkäiset voisivat tehdä? He sytyttivät nuotion majaansa. Nuotion valossa menninkäiset näkivät etsiä repuistaan huovat, joihin he kääriytyivät. Sen jälkeen he istahtivat vieriviereen nuotion ääreen lämmittelemään. Pian heillä oli jo paljon parempi mieli, eikä menninkäisiä enää pelottanut ulkona riehuva myrsky. Nälkä heillä sen sijaan oli, onneksi menninkäisten repusta löytyi myös m... Mitä menninkäiset voisivat paistaa nuotiolla? Mmmm, makkara maistui mahtavalta majassa synkkänä myrskyisenä yönä.

Kerrottuani sadun oppilaille alkoivat oppilaat askarrella omaa menninkäisten majaa myrsky-yönä.


Olimme avustajani kanssa valmistaneet risuista muutamia M-kirjaimia alustoille. Frottage-tekniikalla, eli vahaliidun lappeella, väritettiin voimapaperille m-kirjain eli maja näkyviin. ja piirrettiin nuotio majan keskelle. Voimapaperista irtileikattu maja liimattiin myrskyn päälle.


Menninkäiset liimattiin tulen ääreen huovasta. Ja työ viimeisteltiin mustalla tussilla piirtäen mennikäisille "ääriviivat" ja siten vierivieressä istuvista huopiin kääriytyneistä mennikäisistä muodostui pikku m.



Oppilaiden m-askateluista tuli aivan mahtavia, paljon hienompia kuin osasin missään vaiheessa kuvitellakaan!









M-askartelun ideointi tapahtui facebookin al-ku-o-pet-ta-jat-ryhmässä yhdessä toisen luokanopettajan kanssa, jonka "tunnen" vain netissä. Aika huikeaa tehdä todellista yhteistyötä muualla Suomessa toimivien opettajien kanssa netin välityksellä :)


perjantai 18. lokakuuta 2013

Mäkkärimatikkaa ja välipaloja

Pinterestistä löytämäni valokuvan innoittamana näpertelin syysloman päätteeksi luokkaani McMatikka-taulun mustasta lakakankaasta, vanerilevystä ja askarteluhuovasta. Taulun koko on n. 50cmx70cm. Ranskikset ovat jäätelötikkuja.

Mäkkärimatikka sopii hyvin oppilaille "välipalaksi"tai pistetyöskentelyyn. Ranskiksiin on kirjoitettu lukujen hajotelmat ja oppilaiden tehtävänä on sijoittaa oikeat ranskikset oikeisiin taskuihin. Me aloittelemme tulevalla viikolla luvun 5 opiskelua, joten osa ranskistaskuista jää tässä vaiheessa vielä tyhjiksi...

Aluksi oppilaat saavat pareittain täyttää taulua lukujen 1-5 hajotelmilla. Myöhemmin, jotta motivaatio hajotelmien treenaamiseen säilyy, voi taulua käyttää munakellon kanssa "Kuinka monta ranskista saat sijoitettua sovitussa ajassa". Viimeisessä vaiheessa oppilaat voivat sekuntikellolla kellottaa aikaa hajotelmien ratkaisemiseen.