perjantai 4. lokakuuta 2013

E niin kuin elefantti


E-viikolla lauleskelmimme elfanttimarssia moneen kertaan. Kavereita tuli välillä mukaan enemmän, välillä taas sateisella kelillä kavereita meni kotiin. Samalla siis tuli treenailtua yhteen- ja vähennyslaskua, kun E-kirjainta opeteltiin.

'

Perjantaina E-askartelut tehtiin leikkaa ja liimaa-periaatteella ja puuväreillä viimeisteltiin.
Elefantti nappasi lopuksi kärsäänsä pienen e:n muotoisen ruohotupon.




Viikon päätteeksi ennen kotiin lähtöä leikimme vielä "Yksi, kaksi, kolme, sinä olet elefantti"-leikkiä. Leikkijät seisovat piirissä, keskellä on yksi leikkijä, joka osoittaa jotakuta sormellaan ja sanoo"1, 2, 3, sinä olet elefantti". Osoitetun leikkijän on muodostettava itselleen kärsä (toinen käsi suoraan eteen ja toisella kädellä otetaan suorana olevan käden alta kiinni nenästä) ja elefantin molemmin puolin seisovien leikkijöiden on muodostettava elefantille isot korvat. Jos joku ei hoksaa tehdä kärsää/korvaa tai ei ehdi tehdä ennen kuin keskellä olija lopettaa sanomisen, joutuu hän keskelle.

------------------------------------------

Ja sitten on ihan pakko vähän elvistellä... Kolme luokkani oppilasta, jotka eivät kouluun tullessaan osanneet lukea eikä kirjoittaa yhtään, opettelivat kirjoittamaan lauseita tällä viikolla. Opastin oppilaita ison alkukirjaimen ja pisteen käytössä. Sen jälkeen oppilaat työskentelivät itsenäisesti tietokoneella, eivätkä malttaneet millään lopettaa.
"Ope vielä yks lause, pliis!"




maanantai 30. syyskuuta 2013

S niin kuin syksy, sisilisko....

S-viikolla lauloimme kappaletta "On syksy niin ihmeellinen" 




Sekä loruilimme syksystä. Alla olevaan loruun yhdistelin useamman lasten runon säkeitä ja lisäilin omiani...

Syksyinen myrsky metsässä ryskää,
se kuljettaa nuhaa ja yskää.
Myrskyn jälkeen kuulakkaalla säällä,
kasvaa sieniä sammalmättään päällä.
Sisilisko-Siiri se sihisee ja suhisee,
Seppo-siili sille vastaukseksi tuhisee.
Sisilisko sievissä saappaissaan sipsuttaa,
samalla sydänystävälleen supattaa:
Syksyinen ruska maiseman värittää,
se sydämen saa sykkimään.

Runon ja laulun myötä juttelimme syksystä viikon aikana useita kertoja ja kertailimme sitä mitä syksyllä tapahtuu. Miksi puut vaihtavat väriä? Mihin siilit katoaa? 



Perjantaina oli taas aakkosaskartelun aika. Lapset aloittivat työskentelyn hakemalla ulkoa 5-10 erilaista puun lehteä. Lehtiä löytyi eri värisiä, eri kokoisia ja eri muotoisia. Omalla paikallaan lapset ryhmittelivät lehtensä valitsemansa ominaisuuden perusteella ja arvuuttelivat vieruskaveriltaan millä perusteella ryhmittely on tehty. Kertoivatpa he itse oma-aloitteisesti myös matikan kielellä kuinka paljon lehtiä heillä oli (3+4 jne.).

Näiden harjoitsten jälkeen oppilaat käänsivät lehdet väärin päin ja liidun lappeella värittivät paperinsa alaosan jäljentäen lehtien kuviot paperiin. Tämä oli yllättävän vaikeaa monille ja tehtävässä yllättäen parhaiten onnistuivat ne, jotka yleensä eivät ole kaikkein näppärimpiä hienomotorisissa kynä-paperi tehtävissä. Syksyiselle lehtien peittämällä maalle piirrettiin seuraavaksi S-kirjain, jota lihotettiin niin että siitä syntyi Sisilisko-siiri.



Syksyn sadesää syntyi paperin yläosaan piirtämällä pieni s-kirjaimia sadepisaroiksi. Lopuksi työ laveerattiin sinisellä vesivärillä.



Työ viimeisteltiin laveerauksen jälkeen liimaamalla sisiliskolle sievät saappaat askarteluhuovasta sekä silmät.

Tämä oppilas piirsi kaksi sisiliskoa peräkkäin, kun
hoksasi ettei ensimmäinen yksinään muodostanutkaan
S-kirjainta.

torstai 26. syyskuuta 2013

Ruskaretki Pyhätunturille

Syyskuun lopulla teimme Liikkuva Koulu-hankkeesta saamillamme rahoilla ruskaretken Pyhä-Luoston kansallispuistoon. Pyhätunturin kupeesta ekaluokkalaiset patikoivat Isokuruun ja Pyhänkasteenputoukselle. Matkaa tuli yhteensä noin 5 kilometriä. Hyvin pikkupatikoijat jaksoivat, vaikka ensimmäisen kerran kysymys "ollaanko kohta perillä?" tuli 500m kävelyn jälkeen.


Kurussa tutkimme kiviä ja kertoilin oppilaille kivistä ja mielenkiinnolla oppilaat tutkailivat kiviä, joissa oli aaltokuvioita. Ehkäpä jotain jääkaudesta ja vesien sulamisesta jäi mieliinkin, vaikka sen ymmärtäminen että kaikki on ollut veden alla oli vaikeaa ymmärtää.


Matkan varrelta löytyi myös pieni luolan suuaukko, jota lasten piti tietenkin päästä tutkimaan. Ennen luolalle menoa oppilaat pohtivat kenen luolasta on kyse. Mielipiteet menivät aika lailla puoliksi: kyseessä oli joko karhun luola tai sitten Jeesuksen luola. Hurskaita lapsia minulla :) Aikaisemmin viikolla keskustelivat ruokalassa siitä, onko Jeesus olemassa.

Lopputulos luolaan kurkittuamme oli, että luola kuuluu käärmeelle.


Patikoinnin ohessa teimme ruskapassin tehtäviä. Jokaisella oppilaalla oli kaulassaan ruskapassi, joka sisälsi viisi tehtävää. Tehtäviä tehtiin aina ennen kuin jonkun jaksaminen totaalisesti loppuu, eli kivasti saatiin patikointia tauotettua tehtävillä.


Ruskapassin tehtävät olivat seuraavat:
1. Kasvien ja puiden tunnistus: Tunnista opettajan osoittamat kasvit ja puut tai juokse itse nimetyn kasvin/puun luokse.
2. Matikkapeli: Oppilaat etsivät kukin 5 (tai 10) nyrkkiin sopivaa kiveä. Pareittain oppilaat vuorotellen jakavat kivet käsiinsä ja toinen käsi jätetään nyrkkiin. Parin tehtävänä on kertoa, kuinka monta kiveä on nyrkissä.
3. Etsi kivi, joka muistuttaa jotakin eläintä: Kiven löydettyään oppilas kertoi kivestä "tarinan" opettajalle.
4. Patsas: Ilmaisutaidon harjoitteena oppilaat tekivät pienissä ryhmissä patsaita aiheesta "metsän monet mahdollisuudet" eli esittivät mitä kaikkea metsässä voi tehdä.
5. Keksi riimiparit metsäloruun: kollegani kirjoitti pitkän tarinan metsästä, johon oppilaiden tuli täydentää riimiparit. Passin kääntöpuolelta löytyi kuvat/sanat, joille riimiparit piti keksiä.


Tehtävän suoritettuaan oppilaat saivat leiman passiinsa, kirjainleimoista muodostui lopulta sana SYKSY.

Retkemme oli oikein onnistunut. Keli on syksyisen kostea, mutta varsinaiselta sateelta vältyimme. Metsässä on aina mukavaa :)

maanantai 23. syyskuuta 2013

Monsterikassit

4. luokan kanssa teimme käsitöissä käsityöpusseiksi monsterikassit. Muutama oppilas innostui tuunaamaan monsteria: tuli itse ilkimys sekä jonkin örkkipelin hahmo.


Värilliselle lakanakankaalle aplikoitiin monsterit askarteluhuovasta.




sunnuntai 22. syyskuuta 2013

Lähimetsän eläimiä ja aakkosia

Facebookin al-ku-o-pet-ta-jat -ryhmästä löysin ihania ideoita yltin ja äidinkielen yhdistämiseen teemana lähimetsän eläimet. Seuraavien töiden ideat on siis muilta matkittu, mutta itse toteutin työt malleiksi tulevaisuutta varten...

U/A-kettu

Ketun pää tehdään vaahteranlehdestä, siihen lisätään kuono ja korvat (iso A-kirjain). Ketun vartalo on iso-U samoin ketun jalat muodostuvat U-kirjaimista. Lopuksi laveeraus sinisellä ja vähän keltaista sinisen päälle.


O-orava

Orava ja sen pesä on tehty kolmesta erillisestä paperista, jotka on liimattu vihreäksi laveeratulle paperille. Oravan pesä ja oravan ruumis sekä pää on pyöritelty liidulla monta o-kirjainta peräjälkeen, samalla treenaten jatkuvaa liikettä. Lopuksi lisätään silmä, korvat, suu ja häntä. Öljypastelleilla ja vesiväreillä sain tällaista jälkeä.


O-jänis

O-kirjaimista muodostui jäniksen vartalo, pää, tassut ja häntä. Liiduilla väritys ja tausta vesiväreillä.


U-pöllö

Pöllö piirrettiin liiduilla ja pöllön rintahöyhenet piirrettiin pikku-u-kirjaimina. Lopuksi laveeraus.


lauantai 21. syyskuuta 2013

Merirosvojen aarrearkku

Lokakuun merirosvo-päivään valmistautuminen on aloitettu hyvissä ajoin. Tänään oli ohjelmassa parisuhteen laatuaikaa nikkaroinnin merkeissä.


Välineet valmiiksi ja tästä se alkaa...


Aarrearkku syntyi kätevästi Arin navetan seinästä (?) kiskomasta laudasta ;-) Ei tarvitse tehdä vanhan näköistä, kun käyttää valmiiksi vanhaa lautaa..



Laatikko ei vielä ilman maalia näyttänyt riittävän katu-uskottavalta, joten maalia siihen oli saatava.



Tuumasta toimeen, salpa paikalleen ja pullopeiteväreillä väriä pintaan.


Valmista tuli!



perjantai 20. syyskuuta 2013

Nami, nami, porkkanaa, hampaita se vahvistaa...

Sadonkorjuu-viikolla olemme lauleskelleet Popsi, popsi porkkanaa ja viikon teemana on ollut Nami nami vihanneksia ja kirjaimista käsittelyssä on ollut N.


Oppilaat saivat tehtäväkseen leikata N- ja n-kirjainten muotoiset kasvimaat. Kasvimaat sitten täytettiin erilaisilla vihanneksilla, kukin oppilas itse valiten mitä kasvimaallaan kasvattaa ja mitä osaa itse piirtää. Vihannekset väritettiin öljypastelliliiduilla ja niistä tuli oikein nami-nami vihanneksia :)

Haastavinta työssä taisi olla liimata N-kirjain paperille oikein päin. Yksi oppilas fiksusti liimasi vihannekset ensin pöydällä olevaan N-kirjaimeen ja vasta sitten N-kasvimaan taustapaperille, jolloin liima varmasti tuli oikealle puolelle. Olisinpa vain hoksannut ohjeistaa oppilaat niin päin... Tosin tulipa siinä oppilaille pähkäilyä kummalla puolelle liimaa laitetaan :)






Open malli