sunnuntai 21. heinäkuuta 2013

Open oma monsterikassi

Löysin Pinterestiä selatessani monsterikassin, joka oli ihan pakko heti toteuttaa. Onneksi kellarista löytyi yläasteella muistaakseni reisitaskuhousuja varten ostamani tukeva puuvillakangas, josta kassi muotoutui. Itse monsterin sain koottua huopatilkuista.



Mielestäni monsterikassi on aika kiva idea ja ensi vuonna voisin toteuttaa 4. luokkalaisten kanssa kässäpussin tähän tapaan, hmm...

sunnuntai 14. heinäkuuta 2013

Lisää ruokaloruja

Sain ruokalorutekstiini kommentteina kaksi minulle uutta ruokalorua. Harjoittelin uuden MacAirini käyttöä ja tekaisin taulut saamilleni loruille. 
Samalla tein elämäni ensimmäiset kuvakaappauksetkin. Kunhan pääsen koululle tulostimen ääreen tutkin, kelpuutanko nämä vai teenkö jotkut toisenlaiset taulut...
Kiitos loruista kommentoijille!



lauantai 13. heinäkuuta 2013

Ruokalorut

Tavoitteenani on ensi lukuvuonna hyödyntää ekaluokkalaisteni kanssa erilaisia loruja ja runoja, joita aiemmin olen käyttänyt hyvin vähän. Yksi askel lorutteluun on ruokaloru. Löysin Asiaa aasta ööhön-blogista kuusi erilaista ruokalorua. Alkusyksyn aikana käymme kaikki lorut läpi, opettelemalla aina viikon ruokalorun. Sen jälkeen ajattelin antaa viikon ruokalorun valinnan järjestäjien tehtäväksi.







sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

Äänenvoimakkuus

En tiedä helpottaako tällainen taulu oppilaita hallitsemaan äänenkäyttöään, mutta ainakin aion kokeilla. Idean löysin pinterest.comista hakusanalla classroom management

Tarkoituksena on sijoittaa taulu luokan eteen ja merkitä magneetilla, millä voimakkuudella kussakin opetustilanteessa toimitaan.


keskiviikko 3. heinäkuuta 2013

Synttärikalenteri



Oppilaiden synttärit on mukava huomioida, mutta jos syksyn ensimmäiset synttärit jäävät huomioimatta ei ole reilua huomioida seuraavia. Jotta synttärit eivät unohtuisi askartelin synttärikalenterin. Cupcakeihin asetetaan kynttilät oppilaiden nimillä ja syntymäpäivällä varustettuna. Laminoin tyhjiä kynttilöitä valmiiksi, jos innostun käyttämään cupcakeja myöhemminkin. Siispä oppilaiden nimet kirjoitetaan kynttilöihin kalvotussilla ja myöhemmin ne voi pyyhkiä pois.



Alkuperäinen idea löytyi täältä.

tiistai 2. heinäkuuta 2013

Minuuttipeliä

Eksyin viime viikolla pinterest.com sivuille, joilta olen löytänyt hirvittävän määrän erilaisia opetukseen ja luokansisustukseen liittyviä vinkkejä ja sitä kautta myös erilaisia jenkki-opettajien blogeja. Niitä olen selaillut ja ihastellut luokkien sisustusta. Pinterest.comista bongasin myös minuuttipelin idean.

Kun oppilaat ovat istuneet paikoillaan liian pitkään ja tarvitaan taukojumppaa, arpoo opettaja mukissa olevista jäätelötikuista minuuttijumpan. Oppilaat JA OPETTAJA suorittavat arvotun minuuttijumpan, suorittaen sitä joko minuutin ajan tai kuinka kauan se kestää. 

Ensimmäisiin kymmmeneen tikkuuni tuli useampi Fröbelin Palikoiden laululeikki, jotka ovat omassa luokassani olleet hittejä. Pitää varmasti keksiä minuuttipelejä vielä toiset kymmenen..



sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Hukka-Uunon koti

Etelän lomailu jatkui: pikkusisko häärää sisäministeriössä ja äiti lähti leirille, joten jäin viettämään päiväni yksin koirien kanssa. Niistäkään ei tosin ollut +30 helteellä paljon seuraa, joten päätin sitten aloittaa uutta projektia, joka eteni melkoista vauhtia. Kolmessa päivässä sain talon tässä esiteltävään malliin, eli askartelin kolme päivää aika intensiivisesti :)


Muuntajan valmistuttua päätin rakentaa Hukka-Uunon talon, vanhan kaupan. Talossa toimii myös Pikkumetsän eläinten kirjasto, joten kirjoja ja hyllyjä pitää taloon tehdä..


Seinät muotoutuivat helposti, tällä kertaa käytin myös viivotinta ;-)

Päätin tehdä taloon myös kivijalan, joten ei kun leikkaamaan munakennoja. Maalasin kivet akryyliväreillä hopeanharmaiksi.


Hukka-Uunon talon laudoitus syntyi Bilteman sytykkeistä.


Ovenkin taloon tein, tosin se ei tule olemaan käytössä.


Pyöreän päätyikkunan tiilet tulivat myöskin munakennosta, jotka tällä kertaa maalattiin valkoiseksi.



Tähän asti talon rakentaminen sujui helposti, mutta masardikaton toteuttaminen oli pulmallisempaa kuin etukäteen ajattelin. Muuntajan katto oli suorakulmassa ja kiinnitin katon puoliskot toisiinsa kulmaraudoilla. Bauhausin kulmarautoja ei kuitenkaan niin vain väännelty sopivaan kulmaan. Onneksi avuksi löytyi jotakin kalustenauhaa (metallista nauhaa, jossa on reikiä ja jota voi väännellä).


Ja niin saatiin vietettyä Hukka-Uunon talon harjakaiset.




Katto sai päälleen lakan ja listat reunoihin siistimään ulkoasua.


Pihaa lukuun ottamatta talo on ulkopuolelta aikalailla valmis. Ja olen oikein tyytyväinen aikaan saannokseeni, tämä rakennelma kun siis syntyi ihan ilman pro-nukkekotirakentaja-äidin apua.


Sisältä talo vielä vaatiin laittoa. Seinät on maalattu vaaleanvihreiksi ja katto valkoiseksi. Lattioilla on uutuuttaan hohtavat lankut. Seinällä on kiinteänä kirjahylly, jonka liitoksista innostuneena rakensin samoista Bilteman sytöistä kuin laudoituksen. Hukka-Uunon talon vintille tuli pieni tasanne, jonne ajattelin asuttaa liito-orava Niilon, vaikka en kyllä muista missä Niilo oikeasti asustaa. Aapisen kuvassa Niilon huoneessa kuitenkin on samanlainen ikkuna kuin Uunon talossa ja keltaiset tapetit, sellaiset kuin Niilon tasanteella nytkin. Haaveilen jonkinlaisesta kaiteesta ja tikapuista tasanteelle...