maanantai 12. lokakuuta 2015

Kertotaulut - pistetyöskentely

Kertotaulut ovat osalle oppilaista helppoja ja toisille taas ne tuottavat vielä paljon päänvaivaa. Jotta jokainen saisi työskennellä omalla tasollaan työskentelimme matikantunnilla pistetyöskentelyn merkeissä. Osa pisteistä keskittyi kertolaskun ymmärtämiseen ja osa drillaamiseen ja kertotaulujen automatisoimiseen. Oppilaat työskentelivät pääasiassa pisteillä pareittain, mutta jokainen sai edetä omaan tahtiinsa.

Matikantunnit aloitamme aina kehorytmien ja lukujonoharjoitusten avulla. Tänään kokeilimme laulaa monikertoja. Kahden monikerrat menevät meidän luokassa Pingviini-laulun sävelellä, kolmen monikerrat Tuiki tuiki tähtönen-sävelellä ja neljän monikerrat Pikkuiset kultakalat-sävelellä. 

Pisteet:
  • Kaboom!-peli on ollut luokassani hitti. Peli sopii minkä tahansa aiheen drillaamiseen todella hyvin, peli ei lopu koskaan ja pelin voi lopettaa milloin vain. Ja kaiken kukkuraksi todella yksinkertainen. Mahtava peli! Kaikessa yksinkertaisuudessaan peli toimii siten, että purkissa on jäätelötikkuja, joihin on kuhunkin kirjoitettu jokin kertolasku. Oppilaat nostavat tikkuja vuorotellen, mikäli he osaavat sanoa kertolaskun tulon, he saavat pitää tikun. Jos nostat tikun, jossa lukee Kaboom!, joudut palauttamaan kaikki tikut takaisin purkkiin. Se, jolla on pelin loppuessa eniten tikkuja, voittaa pelin. 
Tarkoitus on tietenkin, että tikut ovat kertolasku pohjaa
kohti, mutta oppilaat eivät aina muista kääntää tikkuja
oikein päin palauttaessaan Kaboomin kohdalla.
  • Ruudun valtaus-peliin tarvitaan parille vihko, molemmille pareista värikynä ja kaksi noppaa. Oppilas heittää noppaa ja rajaa ruutuvihosta nopan osoittaman alueen ja laskee kertolaskun (=ruutujen määrän). Voittaja on se, joka saa pelin aikana vallattua eniten aluetta.
Ruudun valtaus-peli pohjustaa oppilaille pinta-alojen laskemista, vaikkei
siitä tässä vaiheessa vielä puhuta. Toki kehotin oppilaita tarkistamaan laskunsa
piirretyn alueen ruudut laskemalla, kun kuuden kertotaulun kohdalla oli
monella vielä epävarmuutta.
  • Tulosokkelo-tehtävä oli minulla myös paperilla väritystehtävänä. Jos haluat käyttää tekemiäni monikerta-sokkeloita, voi tulostaa ne täältä.  Tein oppilaille kolmen ja neljän monikerroista sokkelon, kahden monikerrat tehtiin pistetyöskentelyn yhdellä pisteellä. Neljän monikerrat annoin läksyksi.
Oppilas värittää reitin kolmen monikertoja pitkin kouluun.
Tehtävä haastoi myös taitavia, sillä viimeinen luku ennen
koulua oli 108.
(Jos katsot kuvaa tarkasti, huomaat siinä olevan virheen,
se on ladattavaan monisteeseen korjattu)
  • MathFight on iPadille ladattava sovellus, jolla yhdellä iPadilla voi kaksi lasta pelata vastakkain. Sopii hyvin kertotaulujen drillaukseen.
MathFight:in ilmaissovelluksella saa kisata yhteen- ja vähennyslaskussa. Kerto-
ja jakolaskukisailuihin tarvitaan maksullinen versio eli tätä peliä meillä ei ole
koulun iPadeilla, mutta omalleni olen sen ladannut ja se riittää hyvin
pistetyöskentelyyn.
  • Monikerta-tähdet: Tiesitkö, että monikerroista syntyy kuvioita? Piirsin lankun pätkälle ympyrän ja naulasin ympyrän kaarelle pisteet 0-9. Nollan kohdalla olevaan naulaan on sidottu villalanka, jota oppilas lähtee kieputtamaan valitsemansa monikerran mukaisesti.
Oppilaan lähtötilanne.

Oppilaat innostuivat "piirtämään" langalla 2n, 3n, 4n, 5n, 6n
7n monikerrat. Kymppi ja vitonen olivat kuulemma tylsiä ;-)

  • 4:n lyhyt kertotaulu ruutuhyppelynä: Lyhyet kertotaulut ovat VaNessa käytetty nimitys sille, että opetellaan ulkoa 1x, 2x, 5x ja 10x muodot kertotaulusta. Etenkin oppimisvaikeusoppilaiden kohdalla vaaditaan ulkoaopeteltaviksi nämä kertolaskut, loput kertotaulusta voi yhteen ja vähennyslaskun avulla selvittää. Neljän kertotaulu on oppilailleni vielä vaikea, joten hyppelimme lyhyenä kertotauluna nelosta. Hypätessään numeron yksi päälle oppilas sanoo "Yksi kertaa neljä on yhtä suuri kuin 4", kakkosen päälle hypätessään "2x4=8" jne. 

  • Llama Drama on myös iPadille ladattava sovellus, jossa harjoitellaan hahmottamaan kertolaskuja pinta-alana. Yhdellä pisteellä oppilailla oli käytössään iPadit, joilla he pelasivat.

Drillauspeliksi sopii myös netistä löytämäni Mathified-ruutupeli. Pelivälineiksi tarvitaan vain tulostettava pelilauta, kaksi noppaa ja värikynät pelaajille. 

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Oli varmasti mukava treenata kertotauluja!
Miten muuten pöytäpaikat ovat toimineet luokassasi? Aikaisemmin pohdit, tuleeko oppilaille määrätyt paikat (joillekin oppitunneille) vai mennäänkö free flow-tyylillä.

Anniina-ope kirjoitti...

En ole määrännyt pöytiin vakipaikkoja, free flowna ollaan menty. Tosin minä muistutan kerran, toisella kerralla oppilas siirtyy valitsemaani paikkaan työskentelmään.
Piirissä/kaaressa luokan edessä on koko luokan tunneilla määrätyt paikat, kun 25 oppilaaseen mahtuu monelaista menijää :)

Kati-ope kirjoitti...

Miten tuo ympyrähäsmäkkä toimii? Onko neljän monikerrat 0,4,8,2,6 ja kolmen 0,3,6,9,2,5,8,1,4,7?

Anniina-ope kirjoitti...

Lanka on sidottu kiinni nollan kohdalle, oppilas kieputtaa lankaa monikertoja seuraten aina naulan ympärille, eli lanka kulkee kolmen monikerroissa reittiä 0, 3, 6, 9, 12, 15, 18... Yli kymmenen mentäessä taulussa näkyy vain luvusta ykköset eli esim. luku 12 kieputetaan kakkosen ympärille, viisitoista vitoseen jne.
Voit kokeilla tätä myös paperille piirtäen :)