Kesällä törmäsin jenkkikollegojen blogeissa "Bucket filling"-menetelmään, jonka tarkoituksena on havainnollistaa lapsille omien tekojen vaikutusta ja ohjata positiivisen palautteen avulla lapsia toimimaan siten, että kaikilla on hyvä mieli. Tilasin Amazonista Caroll McCloudin kirjan "Have you filled your bucket today?" Kirjassa ei ole varsinaisesti juonta, enkä lukenut omille oppilailleni koko kirjaa, vaan kerroin sen omin sanoin ja käytin kirjan kuvia virikkeenä.
Jokainen ihminen maailmassa kantaa kädessään näkymätöntä sankoa. Sinulla on sanko, minulla sanko, äidillä ja isällä on sanko, naapurilla, kavereilla ja
isovanhemmilla. Ihan jokainen kantaa mukanaan tuota näkymätöntä sankoa.
Sankolla on vain yksi, mutta hyvin tärkeä tehtävä. Sankon tehtävänä on säilyttää kaikki
hyvät ajatukset ja tunteet, joita koet.
Kuva: David Messing / Have you filled your bucket today? |
Kun sinä olet iloinen ja onnellinen, on sankosi täynnä.
Kun taas tunnet itsesi surulliseksi ja yksinäiseksi, on sankosi tyhjä.
Ja kaikki maailman ihmiset tuntevat samoin, kun he ovat iloisia heidän sankonsa on
täynnä.
Ja kun he ovat surullisia, on heidän sankonsa tyhjä.
Jos täyttäisit sankosi vaikkapa vedellä, olisi se sitä painavampi mitä täydempi se olisi. Mutta hyvänmielen sanko toimii päinvastoin, mitä täydempi se on sitä kevyempi sitä on kantaa. Sen sijaan typötyhjä sanko on hyvin, hyvin raskas.
|
Sinä tarvitset muita ihmisiä ja muut ihmiset tarvitsevat sinua täyttääkseen sankonsa. Sinä
voit myös täyttää itse omaa sankoasi,
No miten sankoa sitten voi täyttää?
Sinä täytät sankoa, kun teet tai sanot jotain ystävällistä tai vaikka kun hymyilet jollekulle.
Sellaista on sankon täyttäminen. Sankon täyttäjä on henkilö, joka välittää toisista ja
huomioi heidät.
Miten sinä voisit olla ystävällinen täällä koulussa? (Virikekuvan avulla oppilaat keksivät erilaisia asioita, joita voisivat tehdä. Esim. kiittää keittäjää ruoasta, avata oven toisille.)
Sanko voi myös läikkyä tai tyhjentyä kokonaan.
Hyvä mieli ja hyvät ajatukset läikkyvät sankosta, kun naurat ja pilkkaat jotakuta.
Kun sanot ilkeitä asioita toisista ja jopa silloin kun et huomioi ja välitä toisista.
Kiusaajat ovat sankon läikyttäjiä.
Sankon läikyttäjä tekee ilkeitä asioita, joista tulee paha mieli.
Mutta tiedätkö mitä?
Kun sinä täytät jonkun toisen sankoa, oma sankosi täyttyy samalla! Sinusta tuntuu hyvältä, kun sinä autat toisia olemaan iloisia. Sankon täyttäminen on hauskaa ja helppoa!
Sillä ei ole väliä oletko lapsi vai aikuinen. Eikä se maksa mitään. Eikä se vie paljon aikaa.
Ja muista, kun sinä täytät jonkun sankoa, oma sankosi täyttyy myös!
Kuva: David Messing / Have you filled your bucket today? |
Minä luulen, että meidän luokasta löytyy monta erinomaista sankon täyttäjää.
Yritetään tänään jokainen auttaa toisiamme sankojen täyttämisessä!
Kertomuksen jälkeen jokainen oppilas nosti sankosta liuskan ja luki siihen kirjoitetun asian. Kävimme yksitellen läpi jokaisen oppilaan liuskat ja mietimme kuvaavatko ne sankon täyttäjiä vai sankon läikyttäjiä. Liuskat koottiin luokan seinälle tauluihin.
Luokassa on myös pieni punainen sanko, jota yritämme täyttää. Minä opettajana yritän kirjata viikon aikana muistiin sankon täyttäjien tekoja, joita olen luokassa nähnyt. Sankon täyttämisistä on myös lupa kannella opelle! :) Perjantaisin koulu viikon päätteeksi luen oppilaille sankon täyttöteot ja täytämme sankoa tekojen mukaan. Meidän luokassamme sanko ei tyhjene töppäilyistä, eli käytän sankoa vain positiivisen palautteen antamiseen. Kunhan sanko on täynnä niin teemme varmaankin jotain mukavaa yhdessä!
Jotta kaikki tulevat huomioitua sankon täyttäjinä, pidän kirjanpitoa sankon täyttäjistä ja yritän tarkkailla etenkin niitä, joita ei ole vielä tai pitkään aikaan nostettu esille perjantaisin.
7 kommenttia:
Aivan ihana idea, ja hienot kuvat! Tätä voisin mukaillen käyttää omien ykköstenikin kanssa. Käytin jo viime viikolla täältä saamaani ideaa koulumenestyksen reseptistä, kovasti lapset siitä tykkäsivät. Kiitos siis sulle tästä ihanasta idea-arkusta!
Sen verran olen niuhottaja luonteeltani, etten malta olla sanomatta, että sanko-sana taipuu sangon, sangosta, sangossa jne. =)
Sanko-sana on aika vaikea ja murteellinen juttu :) Itse kirjoittaisin sanko-sanan kahdella k:lla, kuten se murteellisesti kirjoitetaan... Sankko - sankon, sanko-sangon... Tosin kirjoitin noihin nyt sanko yhdellä k:lla...
No niin, niuhottaja tyytyy tähän mielellään, kun on itsekin murteiden kannattaja. =)Olen Pohjanmaalta ja tämä sun murteesi on mulle vieras, tulinpa nyt tämän verran viisaammaksi. Anna vaan murteen kukkia, minä laitan punakynäni takaisin opettajanpöydän laatikkoon. =)
Moikka! Minua kiinnostaisi, miten opetat muulloin, kun teillä ei ole teemoja/projekteja menossa - käytättekö kirjoja, ja jos, niin missä oppiaineissa jne?! =) Kiitos!
Jonkun sortin teema on yleensä koko ajan meneillään. Yltin kirjat toimii käsikirjoina luokassani, käytetään niitä silloin kun on tarve. Matikassa käytän VaNea, joten siellä on opeopas taustalla ohjaamassa ja on oppilailla kirjatkin, mutta VaNessa kirja on yksi oppimisväline muiden rinnalla eikä ole opetuksessa keskiössä.
Tänä vuonna meillä on kahden rinnakkaisluokan äikäntunnit jaettu kolmen opettajan kesken, joten pystytään huomioimaan oppilaiden tarpeita paremmin. Näitä tunteja varten on kirjat olemassa, nähtäväksi jää kuinka paljon tulen oman ryhmäni kanssa kirjoja käyttämään..Äidikieltä pyrin kehittämään jenkkien Daily-5-menetelmää jäljitellen kokonaisteoksien lukemista kohti.
Eli lyhyesti: Oppikirjoja on tarjolla äikkään, matikkaan ja ylttiin, mutta opetussuunnitelma määrittää mitä tehdään. Jos oppikirjassa on mielekästä materiaalia, niin käyttöön :)
opiiko udella, mistä nuo hienot sankot luokkasi seinällä ovat peräisin? TPT ja Pinterest kahlailtu mutta yhtä cooleja en löytänyt... :)
TPT:stä olen ne kerännyt ja toki muokannut ne suomeksi.
Lähetä kommentti