torstai 27. helmikuuta 2014

Eläinten talvi - kettu 5/6




Ketun jäljet järven jäällä,

paksun lumipeitteen päällä.

Kettu hankea huiskii hännällään,
saaden näin revontulet syntymään.



Taivaalla välkkyy väriloiste,
eilisiltaisen näytelmän upea toiste.
Ketun hahmo loittonee polun päässä,
siinä mistä järvi on kokonaan jäässä.



Repo yksin polkua eteenpäin käy,
ei kaverina toisia kettuja näy.
Sankari tuo monenlaisen tarinan,
saanut maineen yksinäisen kulkijan.



Ketun opiskelun suoritimme parityöskentelynä. Oppilailla oli n. 70min aikaa työskennellä tehtävien parissa valitsemassaan järjestyksessä. Lopuksi opittu kerrattiin yhdessä ja ihailtiin hienoja tuotoksia.

1. Lukeminen / Lue tietoteksti ketusta (Jäljillä1-oppikirja).
2. Tietokone / Kirjoita valitsemasi otsikon alle tietoa ketusta. Käytä kokonaisia lauseita. (Tietokoneella oli word-dokumentti auki ja pari valitsi yhden otsikon ja täydensi sen alle tekstistä saamansa tiedot).
3. Vihkotyö / Piirrä vihkoosi kettu, ketun pesä ja ravintoa. Tarkista tiedot tietotekstistä.
4. Lukeminen ja uudelleen kertominen / Lue satu ketusta ja kerro satu opettajalle tai avustajalle uudelleen. (Jokaiselle ryhmälle oli varattu jokin kansansatu ketusta. Pium-paum-paukkaan kirjasta löytyi ekaluokkalaisille sopivan pituisia satuja.)
5. Lukeminen / Harjoittele kettu-runon sujuvaa lukemista parisi kanssa.

Kuvassa oikealla oppilaiden itse kirjoittama tietoteksti ketusta.

Läksyksi oppilaat saivat opettaa kotona äidille tai isälle ketusta oppimansa asiat.


Vaikka aiheena oli yltti ja oppilaiden oma tavoite oli oppia asioita ketusta, oli opettajan tavoitteet tässä tehtävässä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja parityön tekemisessä sekä äidinkielessä. Äidinkielen osalta tehokasta treeniä tuli luetun ymmärtämisessä, luetun soveltamisessa, lauserakenteissa, uudelleen kertomisessa sekä erilaisten tekstien tunnistamisessa (satu, runo, tietoteksti).

-------------------------------------------------------

Kuvaamataidon työnä teimme tietenkin tällä viikolla kettu-työn. Aluksi keskustelimme revontulista ja kerroin oppilaille tarina tuliketusta, jonka mukaan revontulet ovat myös saaneet nimensä. Aluksi piirsimme ohjeen (http://www.artprojectsforkids.org/2012/02/how-to-draw-fox.html) mukaan ketun. Väriettyään ketun oppilaat hahmottelivat tunturit valkoisella liidulla. Lumi tehtiin töpöttämällä valkoista maalia vaahtomuovinpalalla paperille. Lopuksi värillisiä taululiituja käyttäen oppilaat piirsivät taivaalle revontulet, jotka levitettiin sormilla suttaamalla taivaalle.

Näyttävä ja monivaiheinen kuvistyö oli myös oppilaiden mieleen. Lopputulosta voi ihailla alta:




Talviyönä ketulla on kiire ystävien luokse,
tähdet kannustavat juokse, juokse!
Häntä heiluu huiskis-haiskis,
lumi pöllyää hupsis-tupsis.
Kettu, kirkas, pitkähäntäinen
hännällänsä maalaa näyn ihmeellisen.
Taivaalla leimuaa tulimeri,
siinä missä kettu hetki sitten meni.






Ei kommentteja: