torstai 11. syyskuuta 2014

"Minä rakastan matematiikkaa!"

Minä rakastan matematiikkaa!
Voisiko meillä olla matikkaa koko päivä?

Tällaisiin tunnelmiin päättyi ensimmäisen luokan ensimmäinen matematiikan tunti. Steinerkouluissa toteutetaan ns. jakso-opetusta. Aamun ensimmäinen tunti on lukujärjestykseen merkitty pääainetunniksi ja se on pitkä (8.30-10.15). Pääainetunnin alussa on hyvin aikaa runoille, lauluille, kalenterin tutkimiselle sekä erilaisille rytmiikkaharjoituksilla, joilla oppilaat herätellään työskentelyyn. Pääainetunnilla opiskellaan sitä oppiainetta, jonka jakso on luokalla meneillään. Ensimmäisellä luokalla vuorottelevat pääainetunnilla äidinkielen ja matematiikan jaksot. Ylemmillä luokilla jaksoja on niin äidinkielestä, matikasta, historiasta, biologiasta jne. Jaksojen lisäksi ylemmillä luokilla on lukujärjestyksessä myös esim. matikasta kiinteä viikkotunti. Ensimmäisellä luokalla pääainetunnilla opiskellaan äidinkieltä ja matikkaa tai oikeastaan laskentoa, loput tunnit ovat kieltenopetusta sekä taide- ja taitoaineita, tosin kokonaisopetukseen pyrkiessäni pääainetunnin teemoja käsitellään muillakin tunneilla erilaisin tavoin. Alkuopetuksessa matematiikan sisällöistä opitaan pääainetunneilla laskemaan yhteen-, vähennys-, jako- ja kertolaskuja. Muotopiirustus-oppiaineen alle kuuluu iso osa geometrian sisältöjä. Mittaamista opetellaan vasta kolmannella luokalla ja sen jälkeen opettajasta riippuen laskento vaihtuu matematiikaksi. 

Matikan-jakso alkoi oppilaiden taitojen kartoittamisella. Teimme pistetyöskentelyä, jossa harjoiteltiin  mm. lukujonotaitoja, subitisaatiota, yksi-yhteen vastaavuutta. Oppilaat (18) toimivat seitsemällä toimintapisteella 3 oppilaan ryhmissä.
Kuinka monta? - purkit
1. Kuinka monta? - purkit
Pilttipurkeissä oli papuja 5-15. Oppilaat laskivat papujen määrän, piirsivät vihkoonsa yhtä monta papua kuin purkissa oli sekä (mikäli osasivat) merkitsivät papujen lukumäärän vielä numeromerkillä, purkit oli koodattu kannen värillä ja/tai tunnistekuvalla, joita merkkaavat isot pallot piirrettyjen papujen edessä.



2. Muistipeli
Eläinmuistipelissä parin muodostivat numerokortti ja kuva-kortti, jossa oli numeroa vastaava määrä eläimiä. Samalla harjoiteltiin nopeaa lukumäärän nimeämistä.


3. Mutterirasiat

Mutterirasioihin on sisälle merkitty numerolla montako mutteria niihin kuuluu laittaa. Kun mutterit oli laitettu rasioihin ja rasiat suljettu, oli oppilaiden tehtävänä helisyttämällä ja rasioiden painoja vertailemalla yrittää laittaa rasiat järjestykseen 1-10.

Tarkistus käynnissä, saatiinko rasiat järjestykseen?
4. Lukujonotaidot
Aluksi oppilaat heittelivät hernepussia oppilaalta toiselle ja laskivat niin pitkälle kuin osasivat (tai ainakin kolmeenkymmeneen). Sen jälkeen oppilaat pelasivat kymppi-helminauhoilla lännen nopeaa. Pelissä yksi lapsissa sanoo jonkun luvun ja muiden tehtävänä on mahdollisimman nopeasti näyttää sanottua lukua vastaava määrä helmiä helminauhasta.


5. Käärmeet
Kankaisten käärmeiden sisällä on 1-10 marmorikuulaa. Oppilaiden tehtävänä oli laskea käärmeen sisällä olevien helmien lukumäärä, etsiä sitä vastaava pistekortti ja numerokortti.


6. Tunnustelupussit
Tunnustelupusseissa on sama idea kuin käärmeissä. Käärmeet ovat lapsille helpommat, koska kuulat pysyvät käärmeiden sisällä jonossa. Pusseissa sisällä olevat koristekivet sen sijaan voivat pussissa olla vierekkäin tai päällekkäin, mikä vaikeuttaa laskemista. Myös tunnustelupusseihin yhdistettiin vastaavat piste- ja numerokortit.


7. Koulutontun matto
Samaan pistetyöskentelyyn liitin myös ensimmäisen tutustumisen värisauvoihin ja oppilaat kutoivat oranssin sauvan levyisiä koulutontun mattoja. Tämä tehtävä pohjusti myöhemmin harjoiteltavia lukujen summamuotoja.

--------------------

Ensimmäinen matematiikan tunti päättyi tosiaan kommentteihin, joilla tämä blogipäivitys alkoi, joten opettaja oli erittäin tyytyväinen jakson aloituksesta :) Lisää sai matikkaa-hurahtanut-opettaja myhäillä tyytyväisenä, kun ruoan jälkeen oppilailla oli aikaa leikkiä omia leikkejään noin vartin verran ennen ulos lähtöä. Mitä oppilaat tänään sitten tekivät? Kaksi lasta pelasi matikan tunnilla käytettyä muistipeliä ja loput valitsivat hyllystä itselleen tangram-palat tai värisauvat. Jäljelle jäi vielä yksi oppilas, joka tuli pyytämään saisiko käyttöönsä loogiset palat <3






7 kommenttia:

Mare kirjoitti...

En ihmettele ollenkaan että matematiikkaa voi rakastaa :)

Anonyymi kirjoitti...

Näyttää oikein makavalta työskentelyltä! =)

Onko sinulla ollut kivempaa steiner koulussa vai "tavallisessa" koulussa?

Anniina-ope kirjoitti...

Jokaisessa koulumuodossa taitaa olla hyvät puolensa sekä heikkoutensa. Tässä vaiheessa on vielä vaikea arvioida, kummasta itse pidän enemmän.
Steinerkoulussa minua viehättävät oppikirjattomuus, toiminnallisuus, taiteellisuus ja kokonaisopetus. Mutta eihän edellämainituista mikään ole poissuljettua peruskoulussa :)

Kati kirjoitti...

Miten olet kokenut jaksollisuuden pienimmillä? Kuinka hyvin luku- ja kirjoitusasiat ovat muistissa matikkaviikkojen jälkeen ja päinvastoin?

Anniina-ope kirjoitti...

Hei,
en osaa vielä vastata miten toimii. Hieman jänskäilen kyllä nimenomaan äidinkielen ja matikan vuorottelua. Ensimmäinen matikan jakso siis menossa, mutta kerron kyllä heti kun siirrymme jälleen äidinkieleen, että miten sujuu..
Ensimmäistä kertaa siis steinerkoulussa ollaan ja kaikki on uutta :)

Anonyymi kirjoitti...

Heippa Anniina!
Mistä noita papuja hommaat? Kahvipavut on niin pieniä...

Anniina-ope kirjoitti...

Pieniä määriä papuja saa vaikkapa Punnitse ja säästä-kaupasta. Isompia ja edullisia eriä (1kg) saa erilaisista Oriental Marketeista, Asian food-marketeista.