Jakson tavoitteet:
Oppilas
- tunnistaa kirkkorakennuksen
- osaa nimetä kirkkosalista löytyviä asioita ja esineitä
(alttari, alttaritaulu, saarnastuoli, urut, kastemalja)
- tietää keitä kirkossa työskentelee
- tietää millaisia tilaisuuksia kirkossa järjestetään
(jumalanpalvelukset, häät, hautajaiset, kasteet, konsertit, kauneimmat
joululaulut jne.)
- tutustuu kotiseurakuntansa varhaisnuorisotyöhön
1. oppitunti / kirkkorakennus
ja sen tunnusmerkit / luokassa
Aloitus:
- Katsellaan erilaisia kuvia
kirkkorakennuksista. Ensimmäiset kuvat on rajattu siten, ettei niissä näy koko
kirkkoa vaan osa siitä. Näkyviin jätetään erilaisia symboleita, joista voi
päätellä rakennuksen olevan kirkko (risti, kellot, ikkunamaalaukset, kirkon
pihalta hautausmaa jne.). Kirjataan taululle asiat, joista oppilaat tunnistavat
rakennuksen kirkoksi.
Työskentelyosuus:
- Jatketaan tutkimalla kuvia kokonaisista
kirkoista. Vertaillaan uusia ja vanhoja kirkkoja toisiinsa, etsitään
samankaltaisuutta ja erilaisuutta.
- Jokainen oppilas saa A3-kokoisen
piirrustuspaperin. Paperille hahmotellaan ensin lyijykynällä kirkko rakennus.
Vahaliiduilla työstetään kirkkorakennus valmiiksi.
Lopetus:
- Harjoitellaan ”Kirkossa”-laulua tulevaa
kirkkovierailua varten. http://www.youtube.com/watch?v=L7mxs9EtNyw
(Jenni Vartiainen)
Oppilaiden töistä oli helppo huomata vaikutteita alkutunnista katselluista kirkoista.
Pielpajärven erämaakirkko |
Rovaniemen kirkko |
Porvoon kirkko |
Saariselän kappeli lasimaalauksilla |
2. oppitunti
(kaksoistunti) / kirkkovierailu
Alkuleikki kirkon
pihalla: hiirenhäntää perinteisen ”Pappi, lukkari, talonpoika…”-lorun avulla.
Keitä ne pappi ja lukkari oikein ovat? Missä he ovat töissä? Lyhyen
opetuskeskustelun jälkeen siirrytään sisään papin ja lukkarin työpaikkaan eli
kirkkoon. Kirkon työntekijä ottaa ryhmän vastaan ja toivottaa tervetulleeksi.
Siirrytään kirkon
etuosaan istumaan ja lauletaan ”Kirkossa”-laulu (Punainen veisukirja).
Laulamisen jälkeen keskustellaan siitä mitä laulussa tapahtui, mistä asioista
siinä kerrottiin. ”Oli kauniit
alttaritaulut, monihaaraiset kynttilät” lauletaan laulussa. Mistä kirkosta
löytyy alttaritaulu? Siirrytään alttaritaulun luokse. Tunnistavatko lapset mistä Raamatun kertomuksesta alttaritaulun kuva kertoo? Keskustellaan alttaritaulusta ja kirkontyöntekijä kertoo lisää taulun tapahtumista. (KUULO JA NÄKÖ)
Entä missä
kirkossa on kynttilöitä? Siirrytään alttarin lähistölle. Mietitään mitä alttarilla
tehdään? Alttarilla on ehtoollismalja ja Raamattu liinalla peitettyinä.
Tunnustellaan liinan alta ensin ehtoollismaljaa liinan alta ja mietitään mitä
liinan alla on. Ensin tunnustellaan ja arvaillaan, lopuksi poistetaan liina ja
keskustellaan siitä mikä ehtoollismalja on. Ehtoollinen jaetaan Jeesuksen
muistoksi, ennen kuolemaansa Jeesus jakoi opetuslapsilleen siunaamaansa viiniä
ja leipää, samoin tehdään joka sunnuntai Jeesuksen muistoksi. Oppilaat eivät
voi maistaa ehtoollisviiniä, mutta oppilaat saavat maistaa
viinirypäleen/rusinan, joista viiniä tehdään. Seuraavaksi tunnustellaan liinan
alla olevaa Raamattua ja arvaillaan mitä liinan alla on. Tunnustelun ja
arvailun jälkeen otetaan liina pois ja mietitään miten Raamattu liittyy
kirkkoon (pyhä kirja, kertoo Jumalasta ja Jeesuksesta, opettaa miten pitäisi
elää, sitä luetaan jumalanpalveluksessa jne.). (TUNTO JA MAKU)
”Kovin kauan saarna kesti, lapsi istui
miettien…” Laulussa
laulettiin saarnasta, mikä se on? Saarna ja Raamattu liittyvät jotenkin yhteen,
mutta miten? Saarnassa pappi selittää ja opettaa mitä jokin Raamatun kertomus
tarkoittaa ja mitä siitä pitäisi oppia. Lapsesta voi tuntua, että saarna kestää
pitkään. Nykyisin saarnat ovat kuitenkin lyhyitä, ennen vanhaan saarnat
kestivät tunnin. Papilla oli tiimalasi, joka mittasi aikaa jonka ajan papin
piti saarnata eli opettaa. Silloin moni aikuinenkin saattoi kokea saarnan
pitkäksi ja nukahtaa. Sen takia ennen vanhaan kirkossa oli unilukkari, joka
kävi kepillä tökkäämässä saarnan aikana nukahtaneita hereille. Kiivetään
saarnastuoliin katsomaan, miltä tuntuisi opettaa sieltä käsin alhaalla istuvaan
seurakuntaa. (REKVISIITAKSI TIIMALASI MUKAAN!)
Siirrytään
seuraavaksi kastemaljan luokse. Malja on peitetty liinalla (voiko maljassa olla
vettä?). Tunnustellaan kastemaljaa liinan alta ja pohditaan mistä esineestä on
kyse. Kastemalja on varmasti monelle lapselle tuttu, osa on kastettu kirkossa,
osa kotona. Lapset saavat kertoa kokemuksiaan kastejuhlasta. Kerrataan, että
kasteessa lapsi (tai aikuinen) otetaan Jumalan lapseksi ja seurakunnan jäseneksi. Kuka on
osallistunut kastejuhlaan (paitsi tietenkin omaansa)? Mihin muihin toimituksiin
kirkossa lapset ovat osallistuneet?
Sakastista löytyi vanha Raamattu. |
Lopuksi palataan
siihen mistä aloitettiin, eli pappi, lukkari… Kirkossa työskentelee monia ihmisiä. Pappien ja lukkareiden lisäksi kirkossa työskentelee myös suntio, jonka tehtävänä on huolehtia, että kaikki on valmiina messuja varten ja joka huolehtii kirkosta. Lukkaria kutsutaan nykyisin yleensä kanttoriksi. Lukkari/Kanttori
huolehtii musiikista kirkossa. Kirkossa lauletaan tietenkin virsiä, mutta myös
muita lauluja. Joulun alla järjestetään kauneimmat joululaulut tapahtumia,
joihin voi tulla laulamaan joululauluja. Ja usein kirkoissa järjestetään
erilaisia konsertteja, koska kirkkosali sopii erilaisiin musiikkiesityksiin.
Jos on aikaa voidaan käydä kurkistamassa miltä urut näyttävät.
Kirkossa
työskentelee myös nuorisotyöntekijöitä. à Mahdollisuus mainostaa kirkon varhaisnuorisotyötä (kerhot ja
leirit)!
Lauletaan lopuksi
vielä ”Kirkossa”-laulu ja kiitetään vierailusta!
3. oppitunti / kertaus / koululla
Aloitus:
- Katsellaan oppilaiden kokonaisuuden
ensimmäisellä kerralla piirtämiä kuvia kirkoista ulkoapäin. Nimetään kuvista
asiat, joista rakennukset tunnistaa kirkoiksi.
- Kerrataan mitä kirkkosalissa on sisällä
tekemällä virtuaalivierailu Eevertin kappeliin ( http://kinanen.fi/wordpress/?p=6801
). Katsellaan kuvia ja tunnistetaan kuvista alttari, kastemalja jne. Oppilaat
saavat kertoa mitä muistavat kirkkovierailun pohjalta kuvissa näkyvistä
esineistä.
- Oppilaat täydentävät saamiinsa monisteisiin
(kuva kirkkosalista) kirkkoon liittyvät sanat oikeisiin paikkoihin (alttari,
saarnastuoli, kastemalja, urut jne.)
Lopetus:
- Oppilaat esittelevät toisilleen piirtämänsä
alttaritaulut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti