sunnuntai 10. marraskuuta 2013

Hajotelmien harjoittelu

Varga-Nemenyi-menetelmässä kaikkien lukujen 1-10 hajotelmien osaaminen perinteisten kymppiparien tapaan on keskeistä. Tähän kirjoitukseen on koottu erilaisia harjoituksia hajotelmien harjoitteluun. Osa on suoraan Varga-Nemenyi-menetelmän opeoppaasta "Opettajan tienviitasta" ja osa itse kehittelemiäni tai muiden malleista soveltamiani.

  • Hajotuskone: papuja pudotetaan hajotuskoneeseen ja tutkitaan mitä erilaisia mahdollisuuksia papujen sijoittumiselle on.

  • Papuleikki: oppilailla on papuja opeteltavaa lukua vastaava määrä. Papuja jaetaan molempiin käsiin ja sanotaan esim. "kaksi plus kolme on viisi", seuraavaksi kädet laitetaan ristiin ja sanotaan "kolme plus kaksi on viisi". Samaan tapaan käydään kaikki hajotelmat läpi  ja samalla tulee harjoiteltua yhteenlaskun vaihdannaisuutta.


  • Hypyt: lattialle laitetaan jalan jälkiä, esim. 2 oikean jalan jälkeä peräkkäin ja niiden perään 3 vasenta jalkaa. Oppilas hyppää ensin oikealla jalalla kaksi hyppyä jälkien päältä, vaihtaa jalkaa ja konkkaa 3 hyppyä vasemmalla. Hypättyään oppilas kertoo kuinka monta hyppyä teki oikealla ja kuinka monta vasemmalla. Lopuksi kerrotaan matikan kielellä 2+3=5.
  • Selkään kirjoittaminen: työskennellään pareittain. Toinen parista kirjoittaa kaverinsa selkään sormella luvun, kaveri vastaa numerokortilla kuinka paljon lukuun on lisättävä, jotta lukujen summa vastaa opeteltavaa lukua.
  • Arvausleikki: työskennellään pareittain. Molemmilla oppilailla on opeteltavaa lukua vastaava määrä kiviä/nappeja/papuja käsissään. Kivet jaetaan kahteen käteen ja näytetään kaverille toisen nyrkin sisältö. Parin tehtävänä on kertoa, montako on suljetussa nyrkissä?
  • Hajotelma-jumppa: käydään hajotelmat läpi aamujumpan muodossa. Opettaja tekee esim. 3 hyppyä ja kaksi kyykkyä, oppilaat toistavat perässä ja kertovat matikan kielellä.
  • Sormileikki: opettaja näyttää sormilla jonkun luvun, oppilaat vastaavat näyttämällä paljonko pitää lisätä, jotta saadaan opeteltavana oleva luku.
  • Rytmejä: opettaja taputtaa esim. 2 hidasta ja kolme nopeaa taputusta. Oppilaat toistavat ja kertovat sen jälkeen matikan kielellä 2+3=5.
  • Mäkkäri-matikka: http://openideat.blogspot.fi/2013/10/makkarimatikkaa-ja-valipaloja.html
  • Hajotelma-viesti: oppilaat on jaettu kahteen joukkueeseen. Joukkueet seisovat jonoissa. Joukkueiden ensimmäiset saavat opettajalta kortit, joissa on jonkin luvun summamuoto. Oppilaat juoksevat salin/leikkialueen toiseen päähän, jossa on maassa laminoituja numerokortteja. Oppilaat asettavat mahdollsimman nopeasti summamuodon sitä vastaanan luvun päälle tai liikuntasalissa vanteen sisään ja juoksevat takaisin jononsa luo. Seuraavat saavat lähteä. Juostaan niin kauan kun opettajalla riittää hajotelma kortteja. Nopeudesta saa pisteitä, mutta niin myös oikeista vastauksista (vääristä voidaan vähentää). Mikäli lasketaan pisteitä joukkueiden välillä tulee opettajalla olla kaksi eri väristä pakkaa hajotelmakortteja.
  • Rahan, omenoiden ja karkkien jakaminen: oppilas parille annetaan opeteltavaa lukua vastaava määrä esim. karkkeja. Oppilaspari pohtii yhdessä millä eri tavoilla karkit voidaan jakaa keskenään. Ratkaisuista piirretään dominopalat ja kirjoitetaan matikan kielellä.

1 kommentti:

Mare kirjoitti...

Jopas oli hajatelmia ja monta vinkkiä tekemiseen!