perjantai 2. lokakuuta 2015

Kertolaskuja 3. luokalla

Tällä viikolla siirryimme 3. luokkalaisten kanssa kertolaskujen pariin. Ja aloitimme työskentelyn kertolaskun periaatteen muistuttamisella mieleen. Lukujonoja olemme treenanneet lähes päivittäin elokuusta alkaen. Lukujonot tulevat kätevästi kalenteria tutkiessa kehorytmejä hyödyntäen aamuisin ja samalla kun laskemme koulupäivien lukumäärää. Lisäksi olemme kopitelleet hernepusseilla kahden, kolmen ja viiden monikertoja, neljän monikerrat ovat vielä harjoittelussa.

Kertolaskujaksomme alkoi kertolaskunäyttelyn rakentamisella. 25 oppilasta toimi pareittain. Jokainen oppilaspari sai post-it-lapun, jonka taakse oli kirjoitettu jokin kertolasku, etupuolella oli tunniste kirjain. Parit rakensivat luokasta löytyviä materiaaleja hyödyntäen heille annetun kertolaskun tarjottimelle. Kun kertolaskut oli rakennettu, kiersivät oppilaat katsomassa muiden rakentamia kertolaskuja ja kirjasivat vihkoon ylös yhteen- ja kertolaskun tarjottimelle rakennetusta.

Tunnin päätteeksi pelasimme 3. lk Opettajan tienviitasta (VaNe-opeopas) löytynyttä keskittymistä vaativaa leikkiä. Leikkijät seisovat ringissä, opettaja sanoo 0, joku leikkijöistä sanoo 2, sitten 4, 6 jne. Jos joku sanoo väärän luvun tai useampi sanoo luvun samaan aikaan, putoavat he pois pelistä ja menevät istumaan. Leikki alkaa alusta ja opettaja sanoo nolla. Me emme päässeet lukua 6 pidemmälle, koska näin ekalla leikkikerralla en pudottanut ketään pois pelistä. Kuinka pitkälle sinun luokkasi pääsee?

Seuraavana päivänä tutkimme kertolaskunäyttelyssä rakennettuja laskuja PowerPoint-esityksestä, kävimme läpi jokaisen rakennetun laskun. Keskustelua syntyi erityisesti rahoilla rakennetuista laskuista, esim. D-kuva voi olla 3x3 jos lasketaan rahojen lukumäärää, mutta rahan arvoa laskettaessa 3x6€.


Alakoulun aarreaitasta parastetun vinkin avulla tutkimme kontaktimuoviroskasta leikattuja suikaleita. Oppilaat muodostivat kerto- ja yhteenlaskuja ruutujen lukumäärästä. Jälleen oli mukavaa huomata, kuinka oppilaat näkivät helposti ruudukoista useita vaihtoehtoja. Ruutuja värittämällä vaihtoehtoja olisi ollut vieläkin useampia.





 Tunnin päätteeksi oppilaat pelasivat iPadilla Lumio Farm Factor- ja Lumio Llama Drama-sovelluksia. Molemmissa sovelluksissa on harjoituksia kerto- ja jakolaskuihin. Osa peleistä on ilmaisia, täysversio maksaa muutamia euroja. Farm Factor ja Llama Drama ovat mielestäni erinomaisia sovelluksia, koska ne eivät perustu drillaamiseen kuten valtaosa netin matikkapeleistä. Farm Factor havainnollistaa visuaalisesti lapselle yhteenlaskun ja kertolaskun yhteyden ja pelissä harjoitellaan sekä kertolaskulausekkeesta kuvan rakentamista että kuvan tulkitsemista, lisäksi pitää tietenkin myös osata laskea laskut.
Llama drama tarjoaa kontaktimuoviroskaa vastaavia harjoituksia.


Tästä jatkamme ensi viikolla!

Ei kommentteja: