sunnuntai 11. lokakuuta 2015

Aarresaaren kartta, viikko 2


Aarresaaren ja karttojen parissa työskentely jatkui tällä viikolla. Tämän viikon päätavoitteena oli saaren rakentaminen ja prosessikirjoittaminen. Tietenkin Aarresaari-kirjan lukeminen luokassa jatkui. Jännä huomata miten kirja imaisee jokaisen oppilaistani mukaan ja levottomimmatkin lapset hiljentyvät kuuntelemaan tarkkaavaisesti.

Alkuviikosta teimme saariimme hieman maaston muotoja teippaamalla saariin sanomalehtimöykyn, jonka päälle liimattiin sanomalehtisuikaleita. Muutama oppilaspari teki myös vessapaperirullan hylsystä luolan saarelleen. Lisäksi liimasimme rantahietikkoa saarten rantoihin.

Sanomalehtimöykky teipattiin maalarin teipillä kiinni saareen ja päällystettiin
vielä sanomalehtisuikaileilla, jotka liimattiin Erikeeperillä.
Puut saarelle syntyivät voimapaperi suikaletta pyörittämällä. Ehtipä osa pareista askarrella saarille kukkiakin askartelunorkoista, huovasta ja helmistä. Myös muutamia laitureita ilmeistyi aarresaarille.


Luola syntyi vessapaperirullan hylsystä, joka päällystettiin sanomalehdellä.

Tämän viikon isoin juttu oli aarresaari-tarinan kirjoittamisen aloittaminen. Oppilaat olivat jo edellisellä viikolla ideoineet ja kirjoittaneet esittelyn tarinansa päähenkilöstä. Lisäksi he olivat kirjoittaneet ohjeita kuinka aarre voisi saarelta löytyä (katso aarresaaren kartta-jakson 1. viikko). Näitä tekstejä oppilaat käyttivätkin hyväkseen tekstiä tietokoneella kirjoittaessaan. Wordin käyttö oli monelle ihan uutta, joten harjoittelimme samalla myös tekstinkäsittelyn alkeita.
Koska ryhmässäni on paljon suomenkielen oppijoita ja rikas tarinointi on monelle vielä haastavaa, kirjoitimme tarinan hyvin strukturoidusti.
Ensimmäinen kappale alkoi kaikilla Olipa kerran.. jonka jälkeen esiteltiin päähenkilö. Toisen kappaleen alussa Eräänä päivänä päähenkilö löysi aarrekartan ja valmistautui matkaan.
Sen jälkeen kuvailtiin kuinka aarretta saarella etsittiin ja lopuksi kuvailtiin aarretta.

Aarteen kuvailemista harjoiteltiin myös tämän viikon kirjoitusläksyssä, jossa oppilaat piirsivät aarrearkkuun aarteen, jota he kuvailivat kirjoitusläksyssään. Oppilaat olivat siis kirjoittaneet ennen varsinaisen tarinan kirjoittamista jo kolme pientä tekstiä, jotka saattoi liittää osaksi aarresaari-kertomusta niin halutessaan. Tämä myös helpotti minun työtäni, sillä 25 oppilaan kanssa yksin huiskiessa kiirettä pitää ja nyt saatoin tarvittaessa ohjata oppilasparin kirjoittamaan puhtaaksi vihossa jo olevaa valmista tekstiä. 



Yllättävän paljon saimme loppujen lopuksi viikon aikana aikaiseksi,
vaikka epätoivo meinasi opettajalla iskeä, kun 25 lomaa jo odottavaa
lasta on vaatimassa huomiota enemmän ja vielä enemmän.


1 kommentti:

Mare kirjoitti...

Liimaustekniikka kymmenellä sormella on muuten se ainoa oikea tapa :D
Mahtavia saaria ja aarteita.