maanantai 26. lokakuuta 2015

Aarresaaren kartta, viikko 3-4

Syysloma toi tullessan kaksi vajaata viikkoa ja aarresaari-teeman päivittäminen blogiinkin on jäänyt. Paljon on kuitenkin luokassamme tapahtunut tällä välin.


Ilmansuuntien opetteluun käytimme aikaa n. 5 oppituntia.
Ilmansuuntiin tutustuimme ensin ilmansuunta-jumpan avulla. Ensin nostimme kädet pään yläpuolelle "pohjoiseen", siitä taivutimme sormet varpaisiin "etelään" ja vielä molemmille sivuille "itään" ja "länteen". Väli-ilmansuuntia tehdessämme pyöräytimme ylävartalolla koko kierroksen.
Hauska huomio oli, että oppilaat oppivat väli-ilmansuunnat nopeammin englanniksi kuin suomeksi. Pääilman suunnat oppilailla olikin jo englanniksi aika hyvin hallussa, joten väli-ilmansuuntien idean he hoksasivat pian.
Ilmansuunta-jumpan jälkeen tutkimme kompassia ja nimesimme luokkaan ilmansuunnat lappujen avulla. Oppilaille mieluinen harjoitus oli kulkea luokassa opettajan ohjeiden mukaan "ota kaksi askelta pohjoiseen, käänny kohti itää, ota kaksi askelta itään jne." Aluksi teimme tätä silmät auki, jolloin ilmansuuntia pystyi tarvittaessa katsoa seinältä tai seurata kavereiden mallia. Kun ilmansuunnat alkavat olla hallussa, voi tätä leikkiä leikkiä myös silmät suljettuina.



 Ilmansuunnista teimme kuvistyönä kompassiruusun. Mustalle pahville piirsimme ohjeiden mukaan kompassiruusun, samalla opeteltiin kolmiulotteisen vaikutelman luomista. Ohjeen kompassiruusun piirtämiseen löysin täältä.

Tämä työ oli selvästi oppilaille mieluinen, sillä kompassiruusuja on kuvistyön jälkeen ilmestynyt useamman vihon reunaan.

Ilmansuuntia harjoiteltiin myös muutamien netistä löytyneiden harjoitusten avulla. Ketun kartta on näennäisesti helppo harjoitus, mutta yllättävän paljon pulmia sekin oppilaille aiheutti. Luetun (ja osalla oppilaista kuullunymmärtämisen) tehtävänä toimi Superteacherworksheet-sivulta löytynyt linna-harjoitus. 





Saarten rakentelu on ollut oppilaille mieluista puuhaa ja koko ajan he keksivät saarille uusia juttuja. Eräs oppilas keksi tehdä vihreästä massapallosta meloneja ja pian kaikilla saarilla oli meloneja.. 
Kun saaret alkoivat olla lähes valmiita, aloittivat oppilaat pareittain aarresaari-tarinoiden kirjoittamisen tietokoneella. Samalla harjoittelimme tekstinkäsittelyn alkeita, sillä tavoitteenamme on "julkaista" oma satukirja ja painetussa tekstissä on toki omat vaatimuksensa niin kirjoitusvirheide kuin ulkoasun suhteen. Hienoja tarinoita oppilaat pariensa kanssa kirjoittivatkin. Apuna kirjoittamisessa toimivat aiemmin läksynä kirjoitetut henkilökuvaukset, saarella liikkumisohjeet ja aarteen kuvaukset (näistä läksyistä löydät tietoa aiemmista aarresaari-postauksista). Kirjoittaminen vei kaiken kaikkiaan n. neljä oppituntia, sillä laatuun haluttiin satsata.


Sitten päästiinkin viimein kartan pariin. Jokainen pari sai suuren palan voimapaperia, jonka sai oman mieltymyksen mukaan rytätä ja suoristaa sekä repiä reunoja haluamansa laisiksi. Ruudutimme kartat, samalla oppilaat saivat tarvitsemaansa harjoitusta viivoittimen käyttöön. Vaakaruudut numeroitiin ja pystyruudut merkittiin aakkosin.

Osalla oppilaista viivoittimen käyttö sujui hienosti yksin, mutta moni pari
teki tässä kohtaa hienoa yhteistyötä.

Karttamerkkejä olemme harjoitelleet liikunnan tunneilla ahkerasti, joten pääpiirteittän karttamerkit ovat oppilailla hallussa. Uutena asiana, ennen kartan piirtämistä, tutustuimme oppilaiden kanssa korkeuskäyriin. Jokaisella saarella on kumpu, joten korkeuskäyrien käyttäminen kartassa on välttämätöntä. 
Karttoja piirtäessä oppilailla oli vieressään oma miniatyyri saarensa ja sen avulla he piirsivät kartan. 




Karttoihin piirretyt saaret vastasivat aika tarkkaan miniatyyri-saarten kokoa, eli mittakaavaan emme tällä kertaa karttaa piirtäessä perehtyneet. Vaan tavoitteena oli yksinkertaisesti hahmottaa kartan ja maastonmuotoja yhtäläisyyksiä. Pyrimme tekemään kartat pääasiassa oikeiden karttamerkkien avulla, mutta toki satukarttoihin tuli myös muita pieniä yksityiskohtia.


Karttojen reunat viimeisteltiin vanhan näköisiksi polttamalla reunoja kynttilällä. Ja tämähän oli sellainen temppu, jota lapset eivät tee kotona ilman aikuista :)


Saaret, kartat ja tarinat ovat valmiita! Ensi viikon ohjelmassa on iMovie-leffatrailerien teko oman tarinan pohjalta ja satukirjan kansien valmistaminen. Sitten onkin vuorossa kirjan julkistamisbileet!


Ei kommentteja: