keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Kohti kymmenylitystä osa 2

Eilen aloittelimme kymmenylitykseen valmistautumista, tänään jatkoimme siitä mihin eilen jäimme.. Ja uutena asiana tutkimme analogioita laskustrategiana.

Alkulämmittely:

- Näytä sormia ja varpaita käyttäen luku (lukuja alueelta 11-20), tänään nämä sujuivat jo kaikilta reippaaseen tahtiin. Jotain oli eilen siis jäänyt mieleen! :)
- Arvaa mitä lukua ajattelen?-leikki: Leikissä seisoimme piirissä jokaisella oppilaalla oli kädessään numerokortti (1-20). Leikinjohtaja ajatteli lukua, joka leikkijöiden on tarkoitus selvittää. Leikkijät saavat esittää kysymyksiä, joihin voi vastata kyllä/ei. Oppilaat ohjattiin käyttämään kysymyksissään "onko luku suurempi/pienempi kuin..."-rakennetta, myös parillisuutta/parittomuutta sai kysyä. Ne oppilaat, joiden kortissa oleva luku ei voi olla ajateltu luku, istuvat lattialle. Loppujen lopuksi seisomaan jäi se oppilas, jonka kortissa olevaa lukua ajateltiin. Odotetusta kieltomuodot olivat vaikeita tulkita, kenen pitikään istua kun "luku ei ole pienempi kuin kymmenen"?
- Lukujono: samoja kortteja hyödyntäen oppilaat muodostivat jonon, jossa pienin luku oli ensimmäisenä ja suurin viimeisenä. Tarkistettuamme järjestyksen mietimme mitkä luvut puuttuivat lukujonosta, samalla tuli kerrattua näiden lukujen naapuriluvut, joiden avulla vastaus perusteltiin.

Edellisen päivän kertaus:


-  Paljonko kymppiin pitää lisätä, että saadaan 15? Vastaus hypättiin, sanallistettiin "kymmeneen pitää lisätä viisi, että on viisitoista" tarkistettiin vielä hyppimillä 11, 12, 13, 14, 15 samalla sormia yksitellen nostaen. Kävimme läpi sekalaisessa järjestyksessä kaikki luvut 11-20.
- Leikimme suoraan VaNe-kirjasta napatun tehtävän pähkinöillä. Pupulla oli iso pussillinen pähkinöitä (jokaisella oppilaalla omat pähkinät pöydällään). Pupu antaa ystävälleen nallelle pähkinöitä paljonko pupulle jää pähkinöitä. 
- Ensin laskimme aina sovitun määrän pähkinöitä pupulle ja sen jälkeen selvitimme paljonko pupulle jäi pähkinöitä sen annettua niistä 10 nallelle. 
- Pohdimme lopuksi myös kuinka monta pupu antoi, jos pupulla oli aluksi 12 ja nyt sillä 2. Entä montako pupulla alunperin oli, jos se antoi nallelle 10 ja pupulle jäi 9/10. 
- Valtaosalle oppilaista tehtävä oli edellisen päivän kokemusten jälkeen helppo. 


Laskustrategiat / uuden asian opettaminen:

- Penkkipareista toinen otti itselleen 5€ ja toinen parista sai 15€ (10€ seteli ja kolikoina yht. 5€). 
- Laskimme rahoja, milloin antoi kummitäti nimipäivänä euroja, milloin äiti palkitsi kotitöiden tekemisistä. Molemmat parista saivat aina saman verran rahaa ja sitten tutkimme kuinka paljon kummallakin on rahaa.
- Opettaja kirjasi rahat taululle, sen kummemmin kuitenkaan selittelemättä tai kiinnittämättä oppilaiden huomiota summiin.
- Oppilaat tekivät myös ostoksia ja antoivat 5€/15€:sta pois saman summan ja jälleen mietittiin paljonko rahaa jäi.


Itsenäinen vihkotyö:

- Tunnin lopuksi oppilaat laskivat taululle merkittyä laskusarjaa itsenäisesti vihkohinsa. Laskusarja meni tähän tyyliin 1+2, 11+2, 4+5, 14+5... 
- Ohjeena oli, että jos keksit jotain, säilytä salaisuus ja kuiskaa se opelle! Jonkin aikaa laskettuaan alkoi innostunutta käden heilutusta tulla eripuolilta luokkaa ja kiihkeän supatuksen saattelemina minulle selitettiin, että tässä on aina samat luvut peräkkäin, toisessa on vaan kymppi enemmän.. :)

Päivän pähkinä:

- Viimeisenä pähkäilytehtävänä kirjoitin taululle lukujonon alun 1, 11, 2, 12. Lukujonon jatkaminen sujui mekaanisesti kaikilta. Ilokseni kuitenkin yksi oppilaista halusi jatkaa lukujonoa "9, 19" jakson jälkeen... Hänen kanssaan pohdimme mitä lukujonossa oikeasti tapahtuu ja muutos nuolten avulla kävimme koko lukujonon läpi ja hän lähti pähkäilemään sitä vielä alla olevasta kuvasta eteenpäin..


Huomenna jatkamme tuplien, melkein tuplien ja kauppiaan menetelmän parissa työskentelyä!

1 kommentti:

Mare kirjoitti...

No nyt on paljon harjoitusta laskemisessa :)