torstai 24. syyskuuta 2015

Liikennettä satumetsän tiellä

Metsä-jaksosta siirryimme vähitellen kohti liikennettä. Liikennejakson ensimmäisellä viikolla liikuimme satumetsän tiellä liikenteen seassa...

Maanantai
Johdatuksena teemaan lauloimme lasten liikennelaulun. Sen jälkeen tutkimme luokan eteen tuotuja liikennemerkkejä (liikennemerkkimuistipelistä) ja katselimme netistä löytynyttä kaupungin kuvaa.

Kuva löytyi täältä.
Pohdimme mihin kohtiin opettajan tuomat liikennemerkit kaupungissa voisi asettaa. Hyvin löytyi merkeille paikkoja ja perusteluita, miksi ne mihinkin kohtaan kuuluvat.

Jatkoimme tutkimalla liikennemerkkien muotoja, dokumenttikameran avulla heijasti taululle kasan liikennemerkkejä ja pohdimme mitä yhtäläisyyksiä merkeistä huomaamme. Pian saimme järjestettyä merkit kolmioihin, nelikulmioihin, ympäröihin ja 8-kulmaisiin. 
Jatkoimme pohtimalla mitä yhteistä kolmion/ympyrän/nelikulmion muotoisilla merkeillä on. Aika pian oppilaiden keskustelun kautta löytyikin, että...
- kolmiot varoittavat
- nelikulmiot ohjaavat ja opastavat
- ympyrät kieltävät ja rajoittavat

Tunti jatkui Kari Salmelan Satumetsän tiellä-laululla (Musiikin mestarit 3-4). Laulun jälkeen kysymys kuuluikin, millaisia liikennemerkkejä satumetsän tiellä voisi olla. Jälleen virisi mukava keskustelu, oppilaiden ehdottaessa erilaisia liikennemerkkejä esim. varo peikkoa, pohdimme samalla minkä muotoinen kyseisen merkin pitäisi olla. Yhteisen ideointituokion jälkeen jokainen siirtyi suunnittelemaan ja toteuttamaan itsekseen liikennemerkkejä satumetsän tielle. Pohjana oppilailla oli moniste, jossa oli merkkipohjat valmiina oppilaan tehtävä oli tehdä merkkiin sisältö ja kirjoittaa selitys. Tavoite oli käyttää oikeita liikennemerkkien muotoja ja värejä.

Keskiviikko
Satumetsän tiellä liikennöintiä jatkettiin keskiviikkona, aamunavauksena soitimme nokkahuilua ja lauloimme useita lauluja, kunnes taas eksyimme satumetsän tielle. 
Tutkimme erilaisia netistä löytämiäni kuvia metsäteistä ja kiinnitimme huomiota perspektiiviin. Siihen kuinka puut ovat edessä suurempia ja takana pienempiä ja mitä kummaa tapahtuikaan tielle? Kuvien tarkastelun myötä oppilaat ymmärsivät yhden pakopisteen perspektiivin idean ja saatoimme lähteä kuvistyön pariin. Toteutimme kuvityön A3-paperille öljypastelliliiduilla. Ohjasin oppilaat tien ja puiden piirtämisvaiheiden ohi yhteisesti, jonka jälkeen he jatkoivat omaa luovuutta käyttäen eteenpäin. Taululla oli näkyvissä kirjalliset ohjeet, joista saattoi tarkistaa asioita itse ilman, että tarvitsee aina huutaa opea paikalle.

Liikennemerkkien suunnittelua


Nopeimmat ehtivät kaksoistunnin lopussa viimeistellä liikennemerkkejään, jotka lopuksi leikattiin irti ja kiinnitettiin satumetsän tien varteen sinitarralla. Tässäkin vaiheessa opettajan kanssa pohdittiin, mihin kohtaan mikäkin liikennemerkki tulisi kiinnittää, jotta perspektiivin idea tulee huomioiduksi myös liikennemerkkien sijoittelussa.



Täytyy sanoa, että olin tyytyväinen oppilaiden tuotoksiin. Yhden pakopisteen perspektiivi toteutuu kaikissa satumetsän teissä ja liikennemerkeissä moni tosissaan pohti, minkä muotoinen ja värinen ideoitu merkki tulisi olla, jotta se vastaisi suomalaisia merkkejä. Mutta osan merkit ovat ihan satumetsän merkkejä :)





Torstai
Oppilaat tekivät satumetsän tiellä laulun sanoista hieman muunnellun sanelun erityisopettajan johdolla. Vihkoihin tuli teksti:

Satumetsän tiellä juhlat öisin on. Ne jatkuu siellä nousuun auringon. 
Kerran, kun tiellä taivalsin, näin näyn sangen ihmeellisen. En sitä aluksi
todeksi uskoa saattanut, vaan silmiäni hieraisin. Kun tuuli heilutti oksia ja
varjot tanssivat aaltoillen, pöllö huhuili rytmikkäästi ja sydämeni pamppaili
tahtiin sen. Keskiyöllä kuun kajossa...

Sanelun tavoitteena oli kartoittaa oppilaiden osaamista (äng-äänne, geminaatat, diftongit jne.), mutta tätä tarinan alkua tarvittiin myös seuraavana päivänä.

Monenlaista liikennettä satumetsän tiellä.

Perjantai
Työskentely jatkui vielä äidinkielen tunneilla, jolloin oppilaat lukivat omia kirjojaan ja kirjoittivat tarinoita, joiden alun he olivat jo aiemmin kirjoittaneet sanelussa. Mikä se satumetsän tiellä nähty näky sangen ihmeellinen olikaan? Se joka sai sydämen pamppailemaan... Samaan aikaan kirjoittamaan siirtyvät oppilaat lukivat ääneen sanelutekstin ja ideoivat yhdessä opettajan avustuksella, mitä satumetsän tiellä voisi näkyä. Lyhyen ideoinnin jälkeen jokainen siirtyi harjoittelemaan itsenäistä työskentelyä sopivan rauhalliseen paikkaan.
Siitä sainkin lukea päivän päätteeksi hyvin monta versiota :)

1 kommentti:

Mare kirjoitti...

Innostunut luokka ja opettaja kerkeää paljon :)