torstai 27. elokuuta 2015

Metsä-teema, osa 1

Ensimmäinen isompi teemamme tänä vuonna on metsä-teema. Teeman sisällöt tulevat ympäristö- ja luonnontieteen opetussuunnitelmasta. Metsä-teemaa työstetään musiikin ja kuvaamataidon ja TVT:n avulla, äidinkieli/suomi2 integroituu teemaan tietenkin myös. Kokeilen pienimuotoisesti tämän teeman sisällä ilmiölähtöistä oppimista.

Syysretki

Lähtekäämme metsään, metsään, metsään,

lähtekäämme metsään retkelle.
Hip hei trallalaa, hip hei trallalaa,
hip hei trallalaa, lallallaa.

Puolukoita poimin, poimin, poimin,
puolukoita poimin,trallallei.
Hip hei trallalaa..

Sataa paljon vettä, vettä, vettä,
kaikkialla vettä, märkää on.
Hip hei trallalaa..

Kotimatka alkaa juoksujalkaa,
puolukoita viedään äidille.
Hip hei trallalaa..
----

Satumetsän tiellä

Silmäni kun suljen,
untenmaille kuljen
satumetsän siimekseen.
Kanssas yhtä matkaa 
tahdon sinne jatkaa
yli yön tää huomiseen.

Satumetsän tielle
juhlat öisin on
ja ne jatkuu siellä nousuun auringon...
(Kari Salmela / Musiikin mestarit 3-4)


1. Päivä

Johdantona teemaan lauloimme "Syysretki" ja "Satumetsän tiellä"-laulut. Itse teeman aloitimme pohtimalla yhdessä mitä tiedämme metsästä. Kirjasin smartboardille oppilaiden näkyviin asiat, jotka tiesimme. Sen jälkeen keskustelimme hetken pienryhmissä ja sen jälkeen oppilaat saivat kertoa, mitä asioita he haluaisivat metsä-teeman aikana oppia.

--------------
2. Päivä

Seuraavana päivänä lähdimme kahden tunnin retkelle metsään. Kävelymatkojen jälkeen aktiivista metsässä olo-aikaa oli meillä reilu tunti. Jaoimme oppilaat kolmeen ryhmään (8-9 oppilasta/ryhmä), jotka kiersivät seuraavilla pisteillä. Kasvien kuvausta ja metsämatikkaa ohjasivat opettajat ja välituntiryhmän tuli huolehtia itse itsestään opettajien näköpiirissä.

1. Lähiympäristön kasvit (valokuvaus, lajituntemus, TVT)



Oppilaiden otokset olivat aika hauskoja, kehyksiä oli käytetty aktiivisesti ja kuvattuna oli parikymmentä erilaista kasvia. 





2. Metsämatikkaa (työmuisti, hahmottaminen, kymmenjärjestelmä, suhde- ja suuntakäsitteet)




Opettajan mallinmukaisen sommitelman rakentamista työmuistin varassa.

Lukukortit oli kiinnitetty työskentelypaikan lähettyville
pyykkipojilla.

Alustoille oppilaat rakensivat lukuja kymppikepeillä
ja ykköskävyilla.


3. Välitunti, evästauko ja mustikan poiminta:
Kolmantena tehtävänä oli välitunnin pitäminen. Eväiden syöntiä, marjojen poimintaa ja vapaata leikkiä.

----------------

3. Päivä

Metsäretken jälkeisenä päivänä jatkoimme metsäaiheisten laulujen parissa. Satumetsän tiellä-laulun laulettuamme pohdimme kuka satumetsässä voisi asua? Ehdotuksia satumetsän asukeista oli paljon, kunnes joku keksi menninkäiset. Ja opettelimme Anja Riskan laulun Menninkäiset, jota harjoittelimme säestämään kehorytmeillä.

Nousi kaksi menninkäistä
harjastukka suuri päistä
kuusen latvaan kukkumahan
oksille sen nukkumahan.
Eipä olleet äänet heikot,
konsa kuorsasivat veikot.
Pelästyivät pauhuun suureen,
kapsahtivat kuusen juureen.
(Anja Riska)

Laulujen jälkeen palasimme "oikeaan metsään" ja tutkimme muutamia kuvia, joita olin oppilaiden ottamista valokuvista valinnut. Tutkimme jokaisella alla olevia kuvia, nimesimme kasveja ja pohdimme yläkäsitteitä. Kysymykseen mikä ei kuulu joukkoon, löytyi jokaiseen kuvaryhmään monta eri perusteltua vastausta opettajan ajatteleman asian lisäksi. 




Viimeisen kuvasarjan kohdalla pohdimme vielä käsitteitä: puut, havupuu, lehtipuu.

Ennen tunnin loppua pelasimme vielä aliasta metsä-sanoilla. Selitettävänä oli esim. havupuu, käpy, polku, nokkonen, mustikka, sieni, käärme, kanto, lehtipuu.

-----------------

Lähimetsän kasvien tunnistaminen jatkuu ensi viikolla, kunhan minulla on luokassa apuna toinen aikuinen. Yksin en kaikki 25 oppilasta repeä samaan aikaan auttamaan. Huomenna Ella ja kaverit menevät metsään, joten metsäteema jatkuu äidinkielen merkeissä :)

8 kommenttia:

Mare kirjoitti...

Mukavasti alkanut lukuvuosi :)
Metsässä on paljon tutkittavaa ja siinä ohessa opittavaa.

Anonyymi kirjoitti...

Huippukivoja ideoita sinulla!

Jonnu kirjoitti...

Ihania ideoita!
Saanko kopioida ja käyttää metsämatikka-korttiasi?
T: Johanna

Jonnu kirjoitti...

Hei!
Aloitin metsään liittyvän teeman ykkösten kanssa. Nautin ideoistasi ja kysynkin, että voisinko myöhemmin (lukutaidon kehityttyä) käyttää Metsämatikka-kuvaasi ohjeistukseen?

Anniina-ope kirjoitti...

Hei,
toki voit käyttää metsämatikka-korttia opetuksessasi.
Jos jaat eteenpäin, niin toivon että mainitset lähteen :)
Minulla oli ko. kortti mukana, pääasiassa ohjeistin oppilaita suullisesti mutta halutessaan ohjeet saattoi lukea kortista.
Mukavaa metsä-teemaa!

Pirkon luokka kirjoitti...

Valokuvaustehtävä on huippu:) Kiitos, kun jaat näitä ideoita.

Anonyymi kirjoitti...

Hei! Millä soittimella säestät oppilaita, kun musisoitte? :) Joskus kirjoitit, että musiikki on heikko alueesi, mutta silti otat sitä rohkeasti oppilaiden kanssa mukaan oppimiseen - kadehdittavaa. :)

t. Ei-omiin-kykyihinsä-musiikin-saralla-luottava

Anniina-ope kirjoitti...

Hei,
musiikki ei todellakaan ole vahvuuteni, mutta olen sitä yrittänyt opetella. Alkuopetuksen musiikki menee ja tänä vuonna harjoittelen omien 3. luokkalaisteni kanssa musiikin opetusta myös kolmosille.
Säestän luokassa kuvionuottikitaralla ja kotona harjoittelen pianosäestystä, mutta sointuja kummempaa en luokassa vielä uskalla pianolla lähteä kokeilemaan.
Viime vuonna steinerkoulussa opin myös laulamaan ilman säestystä..
Harjoittelua ja välillä menee säestykset pieleen, mutta mitäs väliä sillä on? Oman luokan kesken on hyvä harjoitella :)
Rohkeasti vaan kokeilemaan!