keskiviikko 12. elokuuta 2015

Back2School - eka päivää 3. luokalla

Kolmas luokka alkoi tänään! Minä olen uudessa koulussa ja monet oppilaistanikin ovat uudessa koulussa, sillä kouluumme tulee 3. luokalle oppilaita sekä oman koulun alkuopetuksesta että lähikoulusta. Koska monelle sekä koulurakennus että luokkatoverit ovat uusia, päätin käyttää rauhassa koko ensimmäisen vajaan viikon toisiimme ja uuteen kouluun tutustumiseen. Samalla harjoittelemme työskentelymalleja ja toimintatapoja.

Aloitimme aamun rutiineilla, jotka tulevat toistumaan joka aamu/viikko. Millaisia aamunaloitus-rutiineja sinulla on?
Steinerkoulusta minun mukaani lähtivät ainakin kättely-tapa sekä aamuruno. Aamulla oppilaat tekevät jonon luokan eteen, sisään tullessaan jokainen oppilas kättelee opettajan ja toivotan henkilökohtaisesti hyvää huomenta jokaiselle oppilaalle. Näin jokainen oppilas tulee kohdattua heti aamun alkajaisiksi. Kun kaikki ovat päässeet luokkaan sanomme yhdessä aamurunon ennen töihin ryhtymistä. Päätin jatkaa samalla aamurunolla kuin viime vuonna, sillä pidän siitä erityisesti. Runo ei ole omani ja olen sitä hieman alkuperäisestä muokannut.

Auringon noustessa maailma herää,
tähdet ja kuu jo väistyä saa.
Hämärä huntunsa kedoilta kerää,
valo yön varjot voittaa.
Joka metsän sopen ja kolonkin
säteet kultaiset lämmittää voivat.
Myös aavoilla rannan ja tunturin
valon lapsoset karkeloivat.
Valossa auringon, lämmössä sen
meille elämän salaisuus soi.
Valo ajatusten, lämpö sydämen
teot rakkauden kasvattaa voivat.

Kolmannella luokalla emme katso kalenteria enää yhdessä joka päivä. Mutta nyt varsinkin alussa tutkimme sitä joka päivä, että voin varmistua lasten osaamisesta (viikonpäivät, kuukaudet, lukujonot jne.). Jatkossa kalenteria tutkitaan muutaman kerran viikossa.
Kalenterin tutkiskeluun kuuluu viikonpäivä- ja kuukausilorut, lukujonot kehorytmejä hyödyntäen sekä vuodenaika-laulu ja muita vuodenaikaan sopivia lauluja.

Kymmenruudukkoihin liimaamme tarran joka päivä ja ruudukkojen avulla
laskemme koulupäiviä, sadas koulupäivä tulee olemaan erikoispäivä ;-)

Ensimmäisten viikkojen aamurutiineihin luokassani kuuluu myös Kukahan se täällä tänään on?-laululeikki.
  • Kukahan se täällä tänään on?-laululeikki: Olin laulukirjasta löytyvässä laululeikissä hyödynnetään kehorytmiikkaa ja samalla opitaan luokkatovereiden nimet. Kukahan se täällä tänään on, kukahan se täällä on? Anniinahan se täällä tänään on, Anniina se täällä on.. Laulamme koko luokan läpi säestäen laulua kehorytmiikalla. Esim. ensiksi taputamme vain reisiin, sitten reisiin ja kädet yhteen, kädet ristiin reisiin jne. 


Kuva: Judith DuFour Love / First Day Jitters

Näiden rutiinien jälkeen jatkoin lukemalla oppilaille Julie Dannebergin kirjan "First Day Jitters", joka kertoo ensimmäisestä koulupäivästä uudessa koulussa, kun kaikki on uutta, jännittävää ja ehkä vähän pelottavaakin.

Kuva: Judith DuFour Love / First Day Jitters
Kirjan yllättävä käänne on, että lopussa paljastuu kirjan päähenkilön, jännittäjän, olevan luokan uusi opettaja. Kirja on englanninkielinen, mutta hyvin yksinkertainen ja kerroin kirjan oppilailleni suomeksi. Kirjan lukemisen jälkeen keskustelimme siitä, miltä (uuteen) kouluun tuleminen saattaa tuntua ja miksi. Oppilaiden keksittyä erilaisia tunteita, joita koulun alku voi herättää keräsin taululle tunnekortteja, joissa näkyi heidän keksimänsä tunne.

Tunnekortit ovat TPT:n ilmaismateriaalia, jotka muokkasin
suomenkielisiksi, sillä uskon että tunnekorteille voi olla jatkossakin
käyttöä erilaisissa tilanteissa.

Teimme myös taululle post-it-lapuilla pylväsdiagrammin, johon jokainen kävi merkitsemässä magneetilla omat ensimmäisen päivän tuntemuksensa.

Vaikka montaa oppilasta tuntui väsyttävän aikainen aamu herätys ja
 kouluun tulo, niin onneksi mukana oli myös joukko
innokkaita ja iloisia.

Kouluun tutustuminen - salapoliisit liikkeellä


Toisella tunnilla ryhdyimme salapoliiseiksi. Vihjeiden avulla liikuimme koulussa paikasta toiseen, samalla tutustuen kouluun, harjoitellen käytävällä jonossa liikkumista sekä tablettien ja qr-koodien käyttöä. Lisäksi sain jo tsekattua monen oppilaan lukutaitoa matkan varrella.



Luokassa kävimme aluksi läpi käytävällä liikkumiseen liittyvät säännöt:
1. Kuljemme jonossa.
2. Käytämme supatuskieltä.
3. Vältämme juoksemista.
Lisäksi näytin oppilaille kuinka padilla luetaan qr-koodi ja jaoin kolmen oppilaan ryhmille yhden padin. Ensimmäisenä tehtävänä oppilailla oli lukea taululla oleva qr-koodi. Pyysin yhtä oppilaista lukemaan qr-koodin johtolangan ääneen ja yhdessä pohdimme mihin paikkaan koulussa lorun pätkä liittyy. Kun johtolanka oli ratkaistu, siirryimme jonossa johtolangan osoittamaan paikkaan, esimerkki korteissa vessaan. Oppilaat johdattivat vuorollaan jonoa, sillä osa oppilaista tunsi koulun jo entuudestaan. Löydettyämme johtolangan osoittaman paikan, tässä tapauksessa vessan, juttelimme siitä miten toimitaan, jos kesken tunnin pitää mennä vessaan ja muista vessaan liittyvistä säännöistä/tavoista. Johtolanka-loru kertoi jo monta tärkeää asiaa vessassa käymisestä, niin kuin muutkin johtolanka-lorut. Vessan ovelta löytyi uusi qr-koodi, jonka jokainen luki. Jälleen eräs oppilaista luki johtolangan ääneen ja kun johtolanka oli ratkaistu, suuntasimme kohti seuraavaa paikkaa.

QR-koodit paljasti johtolangan, lorun pätkän, jonka avulla
ratkaisimme seuraavan QR-koodin sijainnin.

Näin tuli kierrettyä tärkeimmät paikat koulussa, samalla harjoitellen montaa tärkeää asiaa. Tein varmuuden vuoksi johtolankakortit kaksipuoleisiksi, toiselta puolelta löytyi qr-koodi ja toiselta puolelta sama loru kirjoitettuna, ihan siltä varalta ettei tekniikka toimikkaan niin kuin pitäisi.
Jos haluat käyttää johtolanka-korttejani, voit tulostaa ne täältä! Lorut ovat sekoitus omaa ja lainattua, säe sieltä, toinen täältä..

Sen enempää emme ehtineetkään lyhyen päivän aikana touhuta,
joten huomenna jatkamme tutustumisleikeillä ja yhdessä toimimista
harjoitellen.


9 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Olen saanut sinulta monta hyvää ideaa omaan työhöni. Kiitos paljon:)

Mare kirjoitti...

Hyvää kouluvuotta!

Anonyymi kirjoitti...

Wau, ihaillen olen blogiasi lukenut ja saanut siitä paljon apua. Kiitos sinulle!

Hanna kirjoitti...

Teillä on ollut mukava päivä! Minä aloitan päivän laululla, jonka jälkeen kättelen ja toivottelen hyvät huomenet oppilaille. Samalla on hyvä kerätä reissarit ja päästää lapsukaiset aamupiiriin "lukunurkkaukseen" Siellä tutkimme kalenterin ja siirrymme tunnin teeman pariin leikin tai tarinan avulla.

Anonyymi kirjoitti...

Sinulla on mahtava blogi! Löysin blogisi vasta pari päivää sitten ja jo heti sain monta ideaa, joita aion toteuttaa 1.-3. luokan pienryhmässä. Kiitos! Haluaisin myös tuollaiset tunnekortit, mutta en löytänyt niitä TPT:n sivuilta. Osaisitko neuvoa, miten ne löytäisin sieltä? t. Reetta

Anniina-ope kirjoitti...

Kortit löytyvät TPT:stä hakusanalla "emotions" ja kun klikkaa ilmaiset materiaalit. Alkuperäiset kortit ovat englanniksi, minä askartelin powerPointilla omani suomenkielisiksi.
https://www.teacherspayteachers.com/Product/Feelings-and-Emotions-Cards-1651017

Anonyymi kirjoitti...

Hei,

Opiskelen luokanopettajaksi ja haluaisin havainnollistaa pylväsdiagrammin muodostamista huomenna yliopistolla omalle luokalleni. Olisiko mahdollistaa käyttää power point-esityksessä postauksessa esiintyviä kahta kuvaa lähde merkiten? :)

Anniina-ope kirjoitti...

Hei,
tottakai voit käyttää blogini kuvia, kun mainitset lähteen :)
T. Anniina

Anonyymi kirjoitti...

Hei Anniina,
Huikea blogi! Paljon kivoja ideoita meille Suomi-kouluunkin, kiitos! Yhteen korttiin on livahtanut pieni kirjoitusvirhe, varmaan olet jo huomannutkin... Innoistunut po. innostunut:) Mukavaa syksyä Sveitsistä ja tervetuloa Suomikoulussa.wordpress.com jos kiinnostaa! :) Tarkoitukseni on koota sinne kirjoituskansiota varten tulostettavia tehtäviä vuoden mittaan... Ilmaiseksi tietenkin.
Aino