lauantai 8. kesäkuuta 2013

Vargajaiset - kesäseminaarin satoa


 Kesäseminaarissa tuli taas kirjattua useita käyttökelpoisia ja kivoja harjoituksia toteuttaviksi ekaluokkalaisten kanssa ensi vuonna.

Hahmottaminen

  • Missä on kello? Ihmiset hahmottavat ympäristöään eri tavoin ja kiinnittävät asioita eri asioihin. Tässä harjoituksessa oppilaat sulkevat silmänsä ja opettaja pyytää oppilaita silmät kiinni osoittamaan missä suunnassa on kello (tai missä arvelevat sen olevan), sormilla voidaan näyttää lamppujen määrää jne.
  • Salaisuus-pussin esineiden tunnustelu on aina hyvä harjoitus. Pussissa on esine, jota lapset saavat kukin vuorollaan tunnustella. Aikuisen avustuksella kuvaillaan esineiden materiaalia, käyttötarkoistusta, muotoa, ominaisuuksia jne. 
  • Lukumäärä-bingossa pelaajilla on omat 9 ruutuiset bingolautansa, joissa on on pisteitä eri muodoissa. Opettaja näyttää pelaajille pikalukukorttia, jonka kuvioiden lukumäärän laskettuaan pelaajat etsivät omalta pelilaudaltaan vastaan lukumäärän ja peittävät pelimerkillä. Kolmen suoran ensimmäiseksi saanut pelaaja huutaa BINGO!



  • Loogisilla paloilla voi hahmottamista harjoitella siten, että opettaja vilauttaa lapsille korttia, jossa on loogisista paloista muodostettu kuvio. Oppilaiden tehtävänä on rakentaa omista paloistaan vastaava kuvio. Vaihtoehtoisesti kuvio voi olla kiinnitettynä seinälle kuva puoli seinää vasten, oppilaat saavat käydä tarkistamassa kuvion seinältä niin monta kertaa kuin haluavat ja rakentavat omalle paikalleen vastaavan kuvion. Tehtävää voidaan myös kielentää siten, että toisella lapsista on kuviokortti ja hän opastaa pariaan rakentamaan kuvion.




  • Auto-korteilla (tai kalakorteilla) voidaan harjoittaa loogista päättelyä. Harjoituksen alussa kaikki kortit ovat väärinpäin seinällä. Ensimmäinen lapsista saa valita mikä korteista käännetään (käytetään sanoja vasemmalta, oikealta, ylhäältä, alhaalta jne.). Ennen kortin kääntämistä hän saa arvata mitähän kortista paljastuu. Jatketaan seuraavaan kuvaan. Vähitellen lapset alkavat päätellä minkä mallinen tai värinen auto kortista paljastuu.

Luokittelu

  • Kahden maan valtiasta leikittäessä opettaja laittaa päähänsä kruunun ja alamaiset (lapset) asettuvat jonoon kuninkaan eteen. Kuningas ohjaa lapset oikealla ja vasemmalla puolellaan oleville matoille valitsemansa ominaisuuden mukaan. Kun kaikki alamaiset on ohjattu omiin maihinsa, pitäisi lasten päätellä millä ominaisuudella pääsi kyseiseen maahan. Alussa ominaisuus voi olla hyvinkin helppo esim. tytöt/pojat, oppilaiden taitojen kehityttyä ominaisuudet voivat olla vaikeampia ja jako voidaan tehdä useamman ominaisuuden perusteella.
  • Lapsi-korteilla lapsia voidaan luokitella hatun värin, istumisen/seisomisen, ilmapallojen tms. mukaan. Samanlaisesta luokittelusta on siis kyse kuin kahden maan valtiaassa, nyt vain abstraktimmalla tavalla kun toimitaan korteilla.

  • Romukoppa-harjoituksessa opettajalla on korissa pikkuesineitä esim. pääsiäismuna-yllätyksiä. Oppilaat nostavat vuorollaan kolme esinettä korista ja muut yrittävät päätellä mitä yhteistä esineillä on, eli luokittelu perusteen. Väri on helpoin tapa lapsille luokitella, joten kannattaa vähitellen pyrkiä siihen, ettei väriä saa valita luokitteluperiaatteeksi. Lapsi, joka ei osaa luokitella, keksii helposti esineistään tarinan esim. ensin oli tää ritari ja se taisteli lohikäärmettä vastaan ja sitten se ajo kotiin tällä autolla (esineinä ritari, lohikäärme ja auto). Tarinan kertominen on sinänsä hyvä harjoitus, mutta tässä harjoituksessa luokitteluperuste ei ole, että ne kuuluvat samaan tarinaan :)
Suhdekäsitteet

  • Kapteeni käskee "mene puun taakse". Perinteisellä leikillä on helppo harjoitella suhdekäsitteitä ulkona. Lapsia voidaan pyytää menemään puun eteen tai taakse, kiven päälle tai alle. Miten muuten menet kiven alle? No, tietenkin nostamalla pienen kiven pääsi päälle ;-)
Lukujen hajotelmat


  • Timantin metsästyksessä lapset saavat kukin tietyn määrän timantteja. Tehtävänä on etsiä pari, jonka kanssa lapsella on yhteensä sovittu määrä timantteja. Eli jos opiskellaan lukua 4, saavat oppilaat jokainen 0-4 timanttia ja esim. oppilaat, joilla on 1 ja 3 timanttia ovat pari.
  • Hajotelma-peliä voidaan pelata pikalukukorteilla. Kaikilla pelaajilla on oma pakkansa edessään (kortteja ei saa katsoa). Vuorollaa kukin pelaajista kääntää pöydälle pakkansa päällimmäisen kortin. Kun pöydällä olevissa pikalukukorteissa on näkyvillä opetellun luvun verran kuvioita saa nopeimmin kätensä korttien päälle läpännyt ja sovitun luvun huutanut pelaaja kortit itselleen. Pelataan kunnes kortit loppuvat. Voittaja on se, joka on voittanut eniten kortteja.

Rytmitykset

  • Oppilaiden hiljentäminen: Sen sijaan, että opettaja hyssyttelisi ja huutaisi pää punaisena oppilaita olemaan hiljaa voi rytmien taputtaminen hoitaa saman asian. Halutessaan oppilaiden hiljentyvän kuuntelemaan opettaja taputtaa jonkun rytmin, oppilaiden tehtävänä on toistaa sama rytmi ja samalla hiljentyä kuuntelemaan.
  • Myös jokaiselle luvulle on oma rytminsä, joka opetellaan taputtamaan.
  • Lisäksi viikonpäiville on omat taputuksensa: maa-nan-tai taputetaan käsillä yhteen, tiis-tai taputetaan oikealla kädellä rintaan, kes-ki-viik-ko vasemmalla kädellä rintaan, tors-tai oikeaan reiteen, per-jan-tai vasempaan reiteen, lau-an-tai poljetaan oikealla jalalla lattiaan, sun-nun-tai vasemmalla jalalla lattiaan. Kun nämä rimpsu sujuu hyvin, voidaan lyhentää loru ma-ti-ke-to-pe-la-su ja taputtaa joka kohtaan vain yksi tavu. 



1 kommentti:

Mare kirjoitti...

Kivoja ideoita. Kerran leirillä hiljennettiin ryhmää sillä että kun nostan käden ylös niin porukka tietää hiljentyä. Leirin aikana käsi laskeutui ja siitä tulikin sitten Heil Hitler tyyppinen liike. Vanhempien vierailupäivänä olikin sitten hieman ongelmallista toimia.