perjantai 17. toukokuuta 2013

Kulutamme järkevästi, kierrätystä ja ekotekoja


Muovi, pelti, metalli,
lamppu, pullo, patteri

-niistä syntyy jätevuori,
pallollemme paha kuori!

(Erja Kurkela, Helena Ihalainen
www.hsy.fi/fiksu)

-----

Kierrätysräppi

On nurkissa paljon rojua,
joka siellä saa turhana lojua.
Vaikka sinä et sillä enää mitään tee,
joku toinen ehkä sen tarvitsee.
Jos takkisi käynyt pieneksi on
tai tietokone vanha ja tarpeeton.
Vaikka sinä et niillä enää mitään tee,
joku toinen ehkä niitä tarvitsee.

Ei elämä ole avaraa,
jos siinä on liikaa tavaraa.
Siksi mieleesi vielä sääntö tää,
joka jokaisen on helppo ymmärtää.
EI KASVATETA ENÄÄ JÄTEVUORTA!
EI KASVATETA ENÄÄ JÄTEVUORTA!

Siis ora kiinni härkää sarvista,
roskapöntöllä vielä varmista,
mikä turhaa on tai tarvista,
niin vältymme monesta harmista.
Sitä vähemmän silloin jätettä jää,
mitä enemmän tavaraa kierrättää.
EI KASVATETA ENÄÄ JÄTEVUORTA!
EI KASVATETA ENÄÄ JÄTEVUORTA!

Ei elämä ole avaraa,
jos siinä on liikaa tavaraa...

(Pikkumetsän lukukirja)


Teema 1: Kallio ja maaperä

- Välineet: puutarhalapio, vaalea kangas tai paperi, kivinäytteitä, iso paperi ja kirjoitusalusta (jos toteutus kokonaan ulkona). Säästä riippuen kokonaisuuden voi toteuttaa osittain tai kokonaan ulkona.






- Tutkitaan ulkona maannosta. Kaivetaan puutarhalapiolla maahan pieni kuoppa ja levitetään kaivettu maannos vaalealle alustalle ja tutkitaan mistä maannos koostuu. Nimetään mahdollisuuksien mukaan hiekka, kivet, savi, turve, multa jne. Samalla opettaja kertoo, että "elävä kerros" (multa jne.) on vain hyvin pieni ja sen alta löytyy kiveä. Maapallon kuori koostuu kivestä ja sitä kutsutaan kallioperäksi.

- Matkalla luokkaan jokainen oppilas kerää mukaansa kiven, joka sisään mennessä pestään.

- Luokassa keskustellaan aluksi mihin kiviä tarvitaan ja kootaan aiheesta käsitekartta taululle (rakennukset, laatoitukset, kiuaskivet, korut jne.).





- Tutkitaan lopuksi oppilaiden löytämiä kiviä ja koulun kivikokoelmaa. Tutkitaan kivien kovuutta raaputtamalla niitä kynnellä, naulalla ja hiekkapaperilla. Samalla opettaja kertoo miten kivet ovat syntyneet ja todetaan timantin olevan kovin olemassa oleva kivi.






- Aiheeseen liittyvänä kuvaamataidon työnä oppilaat voivat "maalata" liimalla paperille haluamansa kuvion, hienoa hiekkaa ripotellaan kuvan päälle ja jätetään kuivumaan. Myöhemmin ylimääräinen hiekka karisteellaan pois.

- Kivistä voidaan myös tunnin lopuksi rakentaa eläimiä.


Kissa

Koira

Hiiri


Teema 2: Puu ja paperi

- Materiaalit: talouspaperia, suodatinpaperi, leivinpaperia, silkkipaperia, sanomalehti, monistuspaperi, kiiltäväpintainen mainoslehti/aikakauslehti. Paperisilppua ja uusipaperin valmistukseen tarvittavat kehät.




- Luokan eteen asetetaan esille erilaisia papereita (talouspaperia, suodatinpaperi, leivinpaperia, silkkipaperia, sanomalehti, monistuspaperi, kiiltäväpintainen mainoslehti/aikakauslehti). Nimetään paperit oppilaiden kanssa. Ja sen jälkeen pohditaan mistä paperit on tehty?


Eräs oppilaista hoksasi puun käytön tärkeyden paitsi esineiden
valmistuksesa myös siinä, että metsät ovat maailman keuhkot
ja saamme niiden avulla happea. Kirjasimme siis senkin ylös
vaikka muut oppilaat eivät asiaa oikein käsittäneet, koska fotosynteesistä
ei ole vielä 2. luokalla puhuttu. Mutta ehkä tämä jää mieleen hautumaan
ja siitä on hyötyä joskus tulevaisuudessa :)

- Jatketaan kokoamalla taululle käsitekartta siitä, mitä puusta tehdään ja mihin puuta käytetään. Oppilaat tekevät käsitekartan myös vihkoihinsa.

- Tutustutaan paperin valmistukseen ja valmistetaan uusiopaperia. 

Teema 3: Raaka-aineesta tuotteeksi

Materiaalit: t-paita, muovipullo, lasipurkki, säilykepurkki

- Opettaja pyytää oppilaita nimeämään jonkun lelunsa. Oppilaiden vastaukset kootaan taululle. Mistä suurin osa oppilaiden nimeämistä leluista on tehty? Lelujen materiaalina muovi on yleinen ja oppilaat osaavat sen nimetä. Mistä muovi on tehty? Vastauksen selvittämiseksi katsotaan Ylen Roskisrotta-sarjan 3 osa Pulkat ja Potat ( http://oppiminen.yle.fi/yhteinen-ymparisto/roskisrotta-lasten-kierratysseikkailu ).

- Videon jälkeen muovituotteiden alkuperä lienee selvä, seuraavaksi oppilaiden pitää ottaa selvää säilykepurkin, muovipullon, lasipurkin ja t-paidan raaka-aineista.





- Oppilaat lukevat yltin oppikirjastaan (Jäljillä 2, s. 76-77) kappaleen, jossa kerrotaan metallin, muovin, lasin ja puuvillan valmistuksesta. Oppilaat täydentävät lukemansa perusteella monisteeseen, mistä raaka-aineista lasi, metalli ym. on valmistettu.




- Mietitään ja kirjataan ylös myös eri materiaalien hyötyjä ja haittoja (esim. lasi hajoaa helposti).

Teema 4: Kierrätys ja jätteenlajittelu

- Materiaalit: erilaisia esineitä Tiedemiesten uusiokäyttöpäiville, kassillinen puhtaita roskia.

- Oppilaat lukevat Pikkumetsän lukukirjasta kertomuksen Kierrätystori ja korjauspaja. Keskustellaan kertomuksesta ja todetaan, että paras keino säästää luontoa ja vähentää jätteen määrää esimerkiksi kierrättämällä ja keksimällä uusia käyttötarkoituksia esineille. 

- Pohditaan miten koulussa voitaisiin vähentää jätteen määrää (ruokailussa syödään kaikki ruoka, käytetään käsipyyhepaperia säästeliäästi jne.).

- Tiedemiesten uusikäyttöpäivät: oppilaat jaetaan 3-4 hengen ryhmiin. Oppilaat saavat esineen, jolle heidän on tarkoitus keksiä mahdollisimman monta uutta käyttötarkoitusta. 5 minuutin kuluttua kokoonnutaan Tiedemiesten uusikäyttöpäiville ja uudet käyttätarkoitukset esitellään.




- Käydään koulun lähellä sijaitsevalla ekopisteellä lajittelemassa roskakassin sisältö. Pohditaan myös mihin paristot, vanhat lääkkeet, palautuspullot voi viedä, koska niille ei löydy omaa säiliötä ekopisteeltä. Selvitetään koulun ruokalasta, mihin oppilaiden ruoanjätteet päätyvät.


Oppilaat lajittelevat roskapussin sisällön ensin jätesäiliöiden eteen sijoitettuihin astioihin. Tarkistetaan lajittelu perusteet yhdessä ja lopuksi tyhjennetään roskat oikeisiin säiliöihin.



- Pikkumetsän Lukukirjan harjoitusvihosta 2B (Kulta&Muru-vihko) löytyy kierrätykseen liittyvä harjoitustehtävä s. 31.




- Lopuksi oppilaat piirsivät taululle ja vihkoihinsa lajitteluohjeet.


Teema 5: Ympäristömerkit

- Materiaalit: erilaisia pakkauksia, joista löytyy ympäristömerkkejä.

- Tutkitaan pakkauksista löytyviä merkintöjä. Mitä merkit tarkoittavat?

- Luetaan Pikkumetsän Lukukirjan harjoitusvihosta 2B (s. 30) ympäristömerkeistä ja tehdään tehtävä. Yritetään sen jälkeen tulkita pakkausmerkintöjä uudelleen.

1 kommentti:

Mare kirjoitti...

Olipas paljon asiaa ja hauskoja tehtäviä. Käytännössä harjoittelemalla moni asia opitaan niin että se on osa luonnollista tapaa olla ja elää ja pitää huolta itsensä ja toisten lisäksi myös ympäristöstä.