perjantai 22. toukokuuta 2020

Lähiympäristön lintuja ja matikkaa ulkona oppien

Tänään vietimme taas ihanan koulupäivän ulkona. Sää todella suosi meitä, auringon paisteessa oli mukava työskennellä eikä kukaan palellut.

Aamulla koulun pihassa jaettiin jokaiselle käsidesit ja tarkitettiin tavarat, sen jälkeen reippailimme metsään. Aloitimme perinteiseen tapaan aamurunolla, jonka jälkeen oppilaat saivat hetken leikkiaikaa sillä välin kun opettaja laittoi työskentelypisteet valmiiksi.

Tänään oli niin luksusta, että meitä oli retkellä kaksi opettajaa. Jaoimme luokan kolmeen ryhmään, joista kaksi työskenteli aina opettajan kanssa ja yksi ryhmä luki kirjaa tai laski matikkaa itsenäisesti riippumatoissa.

Matikkapisteellä pelattiin Harakka-peliä, johon sain idean Ilo kasvaa ulkona-facebook ryhmässä julkaistusta Hedelmätarha-pelin ulkoversiosta. Jos et muista Hedelmätarha-peliä, niin voit katsoa lyhyen ohjevideon pelistä YouTubesta https://www.youtube.com/watch?time_continue=79&v=M43-EBSZ4r0&feature=emb_title



Meidän pelissä oli korpin sijaan harakka, joka oli kopioitu ulkoluokka-lajikorteista. Puihin oli kiinnitetty pyykkipojilla lukujen 13, 14, 15 ja 16 summa- ja erotusmuotoja (20 kpl) sekä harakkapalapelin palasia (suurennettu harakan kuva liimattuna kartongille ja leikattuna yhdeksään palaan). Aktiivinoppaan oli laitettu 13, 14, 15 ja 16 sekä kahdelle sivulle harakka.

Vuorotellen oppilaat heittivät noppaa ja juoksivat parinsa kanssa etsimään nopasta saatua lukua summa- ja erotuskorteista. Summat ja erotukset kerättiin oikeiden lukujen alle. Jos nopasta tuli harakka, etsivät oppilaat harakka-kortin ja laskukorttien viereen koottiin harakka-palapeliä. Kolmesta pelistä harakka voitti kaksi, oikeasti kolme, mutta joka pelissä palautin vaivihkaa muutaman harakka-kortin puuhun, jotta peli kestäisi pidempään. 

Peli oli super simppeli, kuten hedelmätarha-pelikin, mutta oppilaat innostuivat pelistä ja tykkäsivät pelata. Seuraavalle pelikerralle vaihdan toisen harakan tilalle kori-kuvan, jonka heittäessään oppilas saa hakea minkä tahansa laskukortin ja laskettuaan laskun asettaa sen oikean luvun alle. 

Oppilaiden heittäessä noppaa ja etsiessä oikeita laskuja oli minun helppo kuunnella oppilaiden matikkapuhetta ja auttaa oppilaita laskuissa. Eräs pohti onko 4+9 neljätoista, kyselin häneltä "paljonko on 4+10"? No tietenkin 14, joten 4+9 ei voi olla neljätoista vaan se on yhden vähemmän..



Kun kaikki kortit oli haettu puista tutkimme laskuja. Mitä laskemista helpottavaa korteista löytyy? Miten laskut kannattaa laskea? 
Erityisesti keskityimme tänään analogioihin. Mikä pikkulasku löytyy 12+3 laskusta? 2+3=5 eli silloin 12+3=15. 

Mukana olleen kollegani kanssa keskityttiin enemmän lintu-lajeihin. Ulkoluokka-korteissa olevat linnut nimettiin ja pohdittiin missä niitä on nähty. Yhdessä opeteltiin myös vanha "Kuu kiurusta kesään"-loru ja tutkittiin miltä lorussa mainitut linnut näyttävät. 
Petolintu-peli eli myrkkysieni peli innosti myös oppilaita. Yksi oppilaista meni vuorollaan kauemmas, sillä välin muut valitsivat petolinnun. Takaisin tullessaan oppilas alkoi nimetä lintuja osoittaen niitä omalla kepillään, kunnes osui petolintuun.



Pistetyöskentelyn jälkeen oli aika pestä kädet. Metsässä meillä on mukana kaksi 5 litran kanisteria vettä (koululla laitan kanistereihin niin kuumaa vettä kuin hanasta tulee), saippuaa ja vesikauha. Oppilaat asettuvat riviin ja opettaja kaataa jokaisen käsiin vettä, joilla kädet saa kastella. Seuraavalla kierroksella ope annostelee saippuan, jota hierotaan käsiin kunnes ope tulee taas uudelle kierrokselle vesikauhan kanssa ja kädet huuhdellaan. Lopuksi vielä kuivaus kertakäyttöisiin käsipyyhkeisiin. Näin onnistuu metsässä käsienpesu ja taatusti jokainen hieroo saippuua käsiinsä riittävän kauan. 

Ruokana tänään ollut kalakeitto teki kauppansa ja paluumatkalla vankkureita oli kevyt vetää.



Luokkamme päivittäisiin rutiineihin kuuluu myös satusiesta eli ruokailun jälkeen luen oppilaille ääneen kirjaa. Parhaillaan meillä on menossa eräs oma lapsuuden suosikkini, Enid Blytonin Seikkailujen saari. 
Tänään olikin ihana pötkötellä metsässä riippumatossa tai joogamatolla auringon paisteessa ja nauttia olosta. 


Paluumatkalla bongattiin ihan oikea harakka ja ihmeteltiin tovi sen ja puussa istuvan oravan touhuja.

Millainen työpäivä sinulla oli?
Toivottavasti yhtä mukava ja aurinkoinen kuin meillä!


2 kommenttia:

Suis kirjoitti...

Ihan mielenkiinnosta; onko tuonne teidän metsään kuinka pitkä matka? Itseänikin kiinnostaisi käyttää metsää enemmän oppimisympäristönä, mutta meidän koululta metsään on matkaa noin 2km ja matkaan menee pikkuoppilaiden kanssa reilu puolituntia suuntaansa ja se tuntuuuä viikottain toteutettuna pitkältä. Olisi myös kiva lukea postaus, jossa olisi tarkemmin eritelty teidän varustusta koulun puolesta eli mitä teillä on aina mukana, mistä ne on hankittu ja ihan koulun budjetista vai miten? Millainen teidän retkikohde on? Onko siellä esim huussi tai muu wc, laavu tms?

Anniina-ope kirjoitti...

Voisin yrittää kirjoitella tässä lähiviikkoina tekstin ulkona opettamisen käytännön toteutuksesta. Kiitos vinkistä!