keskiviikko 20. toukokuuta 2020

Lähiympäristön kasveja ja karttaan tutustumista

Kevään kaksi viimeistä viikkoa olemme oppilaiden kanssa pääasiassa ulkona muutamaa poikkeuspäivää lukuunottamatta. Saamme lämpimän ruoan mukaan koululta, joten koko päivä voidaan viettää metsässä.

Ekaluokkalaiset ovat harjoitelleet ahkerasti lähiympäristön kasvien nimiä. Ulkoluokka-lajikorttien avulla on pelattu perinteistä Kim-leikkiä ja arvaa mitä ajattelen-leikkiä. Hieman kirjoitusharjoitusta saatiin, kun leikimme Kim-leikkiä kirjallisesti. Ensin tutkimme yhdessä mitkä kaikki kasvit alustalle oli valittu ja sen jälkeen kortit käännettin ympäri. Oppilaiden tehtävänä oli kirjoittaa vihkoon listaksi kaikki ne kasvit, jotka he muistivat.


Tänään harjoiteltiin myös kukkien ja puiden eri osien nimiä monisteen avulla, joka löytyi Tähtijengi 1-2 -materiaalista. 

Kasvien tunnistaminen yhdistettiin myös kartan opiskeluun. Tein kentälle eri värisistä kartioista 5 x 5 "ruudukon". Samassa rivissä olevat kartiot olivat aina saman värisiä. Joidenkin kartioiden alle oli laitettu lajikortteja tunnistettavaksi.



Ensin tutustuimme yhdessä karttaan ja juoksimme kartion luota toiselle opettajan ohjeen mukaan. Kun oppilaat alkoivat hahmottaa karttaa, he saivat kartat, joihin olin piirtänyt reitin. Reitti piti kulkea kartan ohjeen mukaan ja karttaan ympyröityjen kartioden alta oppilaat tunnistivat kasvin ja painoivat sen mieleensä. Jokaisella radalla oli 3-4 kasvikorttia. Suunnistettuaan radan oppilas tuli kertomaan minulle reitiltä löytämänsä kasvit ja sai uuden kartan. Eri ratoja meillä oli käytössä neljä ja oppilaita oli samaan aikaan suunnistamassa kahdeksan. 

Tehtävä oli oppilaista innostava. Nyt kartiot olivat noin metrin etäisyydellä toisistaan, joten alue oli melko pieni. Lisähaastetta tehtävään saa lisäämällä kartioiden määrää ja asettamalla ne kauemmas toisistaan. 



Ei kommentteja: