maanantai 21. tammikuuta 2013

Ideoita kertolaskujen opettamiseen

Kolmisen ja nelosen kertotaulujen opetteluun piti keksiä jotain uutta ja herkuthan uppoaa aina :P

3n kertotaulua opiskelimme matikkamuffinssien avulla. Jokainen oppilas otti itselleen 10 muffinssivuokaa, jotka levitettiin pöydälle. Lisäksi jokainen sai kourallisen nappeja. Muffinssivuokia alettiin yhdessä täyttää yksi kerrallaan, jokaiseen vuokaan asetettiin kolme nappia. Ja joka välissä mietittiin mitkä yhteen- ja kertolaskut kertoisivat nappien lukumäärän. Kertotaulun opettelun ohessa tuli hienomotoriikan harjoitusta sitä tarvitseville ja käsissä sai ajattelun ohessa näprätä jotakin.


Matikkamuffinsseista innostuneena tukiopetuksessa askartelimme kolmen oppilaan kanssa kiinteät matikkamuffinssit. Muffinssivuoan pohjalle liimattiin pala ruskeaa fleeceä ja siihen kolme nappia.


Matikkamuffinssien valmistuttua (aikaa kului max. 10min) aloimme leikki leipomoa. Yksi oppilas oli leipuri ja toiset tulivat ostoksille. Ensin ostettiin tietty määrä muffinsseja ja myyjä mietti kuinka monta strösseliä pyydetyissä muffinsseissa on yhteensä.
Toisella kierroksella ostaja pyysi tiettyä määrää strösseleitä (jokin luku "kolmosjonosta") ja myyjän piti pohtia montako muffinssia tarvitaan, jotta pyydetty strösselimäärä täyttyy.



Maanantai aamu ja oppilaat nuokkuvat pulpettiensa ääressä. "Kuka tykkää jäätelöstä?" Katseet nousevat. "Mikä on sinun suosikki jäätelömakusi?" Ja kaikkien oppilaiden kädet on pystyssä ja kaikki ovat kiinnostuneet tulevasta matikan tunnista, aiheena 4n kertotaulu.

Tunnin aikana jokainen oppilas sai vuorollaan rakentaa taululle opettajan jäätelökorteilla jäätelöannoksen. Sitä mukaa kun jäätelöannoksia syntyi, pohdittiin samalla millä kertolaskulla jäätelöpallojen määrä saadaan ratkaistua.



Opettajan jäätelöbaarin makuvalikoima oli suppea, mutta oppilaiden vihkoihin tulleisiin muistiinpanoihin ilmestyi perusmakujen lisäksi mm. supertiikeriä, lakritsi ja mustikkajäätelöitä.




Suosittuna matikkapelinä viime viikolla oli ristinolla. Luokka jaetaan nopeasti esim. tyttöihin ja poikiin. Ryhmät valitsevat vuorotellen taululta jonkin kertolaskun ja vastatessaan oikein joukkue saa oman merkkinsä laskun paikalle. Suoran saanut joukkue voittaa.


Pelin aikana oli mielenkiintoista tarkkailla oppilaiden toimintaa. Tytöt ymmärsivät joukkueena toimimisen ja keskustelivat koko ajan yhdessä mikä lasku valitaan. Pojille sen sijaan oli tärkeämpää huolehtia oikeuden mukaisuudesta ja siitä, että jokainen vastaa omalla vuorollaan. Kehotuksista huolimatta pojat eivät juuri saaneet yhteistä keskustelua ja pohdintaa aikaa siitä, mihin kannattaisi vastata tai mikä laskun vastaus on, silloin kun siitä oli epävarmuutta. 



Haastavammassa versiossa on ruudukossa esim. 3n kertotaulun vastauksia ja oppilaiden tulee kertoa vastaukseen liittyvä kertolasku.


3 kommenttia:

Mare kirjoitti...

Eikö mitään mennyt suuhun? Matikka on melkoista herkkua :)

Anniina-ope kirjoitti...

Ei mennyt, mutta tukiopetuksessa viihdytin oppilaita muistelemalla miten kakkosluokalla laitoin irronneen napin suuhuni talteen ja miten siinä sitten kävikään ;-)

Mare kirjoitti...

Blogissani on sinulle yllätys.