torstai 6. helmikuuta 2020

Keppihevos-matikkaa

Tälle päivälle suunniteltu ulkotunti osui kyllä juuri oikeaan paikkaan. Ulkona oli pikkupakkanen ja aurinko paistoi kauniisti. Olipa ihanaa lähteä oppilaiden kanssa ratsastustunnille! 

                            


Ennen joulua käsityötunneilla valmistuivat keppihevoset, joita ekaluokkalaiset ylpeinä hoivasivat. Yhdessä rinnakkaisluokan kanssa harjoittelimme joulujuhlaan keppihevosten katrilliesityksen. Jos et ole hevosharrastaja, niin katso alla oleva video oikeiden hevosten katrillista. Joulujuhlan katrilliesityksessä keppihevosemme olivat vielä melko vauhdikkaita, mutta nyt oli koulutus selvästi tuottanut tulosta ja tänään hevostelu sujui paljon paremmin.

                                         

Aloitimme tunnin esteratsastuksella ja lukujonotaidoilla. Aitajuoksuaidoista ja temppuradan osista syntyi kentälle 20 esteen rata. Esteet merkittiin ämpärin kansilla, joihin merkityt luvut osoittivat järjestyksen, jossa rata tuli suorittaa. 
Ensimmäisellä kierroksella oppilaat ratsastivat koko 20 esteen radan. Ennen seuraavia suorituksia kertasimme yhdessä ensin parillisten (2, 4, 6..) ja parittomien (1, 3, 5...) lukujen lukujonot. Sen jälkeen oppilaat pääsivät hyppäämään parillisten lukujen esterataa ja parittomien lukujen rataa. Nämä kierrokset vaativat jo enemmän keskittymistä, koska nyt piti joka toinen este ohittaa. Vilskettä ja vilinää riitti ja pian ratsastajat jo huohottivat.


Esteratsastuksen jälkeen oli vuorossa rauhallisempi harjoitus. Ratsukot asettuivat riviin opettajaa vastapäätä, opettajallakin oli tietenkin oma hevonen! Opettaja toimi peilinä ja ratsukoiden oli liikuttava rivissä opettajan peilikuvana. Harjoittelimme peiliharjoituksessa liikkumista eteen- ja taaksepäin sekä sivusuunnassa. Lisäksi harjoittelimme kääntymistä. Kun tämä alkoi porukalla sujua, ratsukot jatkoivat samaa tehtävää pareittain, toisen ollessa "johtaja" ja toisen toimisessa johtajan peilinä.

Harjoittelimme myös katrilliratsastusta ja koko ryhmänä peilikuvina liikkumista, kuten tekstin alussa olevassa videossa. Peilaamisen oivaltaminen ja etenkin liikkeen yhdistäminen peilaamiseen vaatii oppilailta selvästi kypsyttelyä. Joulukuussa se oli vielä vaikeaa, mutta nyt se sujui jo hyvin!



Tunnin päätteeksi tömistelimme vielä yhdessä rytmikkäästi steinerkoulussa oppimani hevosrunot, joita olemme parin viime viikon aikana harjoitelleet.

Hiljallensa jalka käy,
eipä kotiportti näy.
Kuorma toinen noudetaan,
kunnes iltaan joudetaan.

Talliin päin, talliin päin,
mennään näin hölköttäin.
Pilttuuseen, pilttuuseen,
ruokaisaan, rauhaiseen.

Yli niityn ja haan,
yli metsäisen maan,
tulen kirmaten näin,
kotitanhutta päin.

Hei tuulispäänä kiitäen
ja raudat tulta leiskuen,
käy liekkiharjan temmeltie
ja vinhoin ratsumiestä vie.




2 kommenttia:

Kia/ Luetaanko tämä? kirjoitti...

Aivan ihanaa opetusta jälleen kerran Anniina!

Anniina-ope kirjoitti...

Kiitos Kia! :)