Tonttu löytää pussista,
monen monta kirjainta.
ABCDEFG näitä tonttu tarvitsee,
ABCDEFG näiät tonttu tarvitsee...
--------------------------------------------
Koulutonttu oli syysloman jälkeen ollut kovin kiireinen. Koulu oli ollut viikon tyhjillään ja koulutonttukin oli opettajien ja oppilaiden lomaillessa pitänyt itsekin hieman lomaa, joten nyt touhua riitti. Edellisenä päivänä oli posti tuonut koulutontulle kirjeen, mutta kiireinen tonttu ei ollut ehtinyt kirjettä lukea.
Kun kiire hellitti muisti koulutonttu eilen saamansa kirjeen. Kirje oli tullut
kaukaa etelästä, sen saattoi päätellä siitä, että kirjeen päällä oli enemmän
postimerkkejä kuin koulutonttu oli koskaan nähnyt.
Käsialaa jonkin aikaa tutkiskeltuaan koulutonttu arveli kirjeen olevan
jokin aika sitten etelään muuttaneelta enolta. Eno oli vanhoilla päivillään
kyllästynyt pohjolan kylmyyteen ja lähtenyt eläkepäivikseen etelän lampöön.
Koulutonttu etsi takkinsa taskusta lukulasit, jotka se ensin asetti
nenälleen ja sen jälkeen se varovasti avasi sinetin kirjeen päältä. Koulutonttu
alkoi lukea kirjettä, jossa eno kertoi elämänsä olevan etelässä erittäin
erinomaista. Eno kertoi kirjeessään myös eriskummallisista asioista, joita se
oli nähnyt etelässä. Erityisesti enoon olivat tehneet vaikutuksen etevät
elefantit. Jopa pienet elefantti lapset osasivat jos jonkinlaisia temppuja. Ne
osasivat kävellä jonoissa, pidelleen toistensa hännästä kiinni.
Yksi pieni elefantti marssi näin, aurinkoista tietä eteenpäin. Koska matka
oli hauska niin pyysivät he mukaan yhden toverin…
Sen lisäksi etevät elefantit osasivat istua, pyörittää kärsällään vannetta,
soittaa huuliharppua ja esittää monta muutakin temppua. Mutta lukiessaan
kirjettä eteenpäin koulutonttu hätkähti, hän työnsi silmälaseja paremmin
nenälleen ja luki uudelleen mitä kirjeessä oikein sanottiin. Eno kertoi
nähneensä etelässä myös tuttuja. Eräs opettaja, joka työskenteli samassa
koulussa, jossa koulutonttu työskenteli oli ilmestynyt lomallaan etelään
katsomaan elefantteja. Todisteeksi eno oli napannut vielä kuvan elefantin
sylissä istuvasta opettajasta.
“No, on se vain meidän opettaja!”, totesi koulutonttu tutkittuaan kirjeen
välistä löytynyttä valokuvaa tarkasti. Tuumittuaan hetken koulutonttu nappasi
ensimmäisen luokan ikkunalaudalta liidun ja kirjoitti taululle runon
elefantista ja enosta.
Elefanttimuori,
takamus kuin
vuori,
istuu kärsä
sojossa,
pieni häntä
ojossa.
Jännittää se
esitystä kamalasti,
mutta vanne
pyörii sukkelasti.
Etelän lämmössä elefantti tahtois vain lorvia,
Elefanttitarinan ohessa leikimme tietenkin Elefanttimarssia. Koska matka oli hauska niin, tuli mukaan aina 1-4 toveria tai lähti pois 1-4 toveria. Kaikki oppilaat siis marssivat leikin aluksi ympäri luokkaa ja lauletun ohjeen mukaan he kokosivat oikean kokoisia elefanttijonoja, jotka jatkoivat marssimista. Samalla tuli siis kerrattua lukujen 1-5 summa- ja erotusmuotoja.
Harjoittelimme myös eri eläimiksi/olennoiksi eläytymistä ja pohdimme miten niiden liikettä voisi esittää.
Miten elefantti liikkuu? Hitaasti ja rauhallisesti, askel tömähtää jne.
Miten etana liikkuu? Hitaasti, laahaamalla itseään jne.
Miten enkeli liikkuu? Keveästi, leijaillen, äänettömästi, varpaillaan jne.
Miten esteratsu liikkuu? Vauhdikkaasti, rytmikkäästi, laukkaamalla jne.
Piirsimme vihkoihin kuvan koulutontun runossa olevasta rengasta pyörittävästä ja istuvasta elefantista.
Seuraavana päivänä oli koulutonttu jättänyt meille jälleen salaisen pussinsa. Laulaessamme "Tonttu löytää pussista, monen monta kirjainta..." kiersi pussi oppilaalta toiselle. Jokainen sai laittaa kätensä pussiin ja tunnustella mitä siellä on, katsoa ei saanut. Ja sieltähän löytyi E-kirjain.
Ennen E-kirjaimen piirtämistä vihkoon, harjoittelimme E-kirjaimen muotoa ja suuntaa erilaisin toiminnallisin tavoin. Meidän koulussamme ei käytetä oppikirjoja alkuopetuksessa, vaan oppilaat tekevät oppikirjansa itse blanko-vihkoihin vahaliiduilla. Sen vuoksi kirjainmuodon harjoittelussa korostuvat toiminnalliset tavat, joilla on helppo tehdä useita toistoja ja saada kirjaimen muoto ja kirjoitussuunta lihasmuistiin.
Harjoittelimme myös eri eläimiksi/olennoiksi eläytymistä ja pohdimme miten niiden liikettä voisi esittää.
Miten elefantti liikkuu? Hitaasti ja rauhallisesti, askel tömähtää jne.
Miten etana liikkuu? Hitaasti, laahaamalla itseään jne.
Miten enkeli liikkuu? Keveästi, leijaillen, äänettömästi, varpaillaan jne.
Miten esteratsu liikkuu? Vauhdikkaasti, rytmikkäästi, laukkaamalla jne.
Piirsimme vihkoihin kuvan koulutontun runossa olevasta rengasta pyörittävästä ja istuvasta elefantista.
Seuraavana päivänä oli koulutonttu jättänyt meille jälleen salaisen pussinsa. Laulaessamme "Tonttu löytää pussista, monen monta kirjainta..." kiersi pussi oppilaalta toiselle. Jokainen sai laittaa kätensä pussiin ja tunnustella mitä siellä on, katsoa ei saanut. Ja sieltähän löytyi E-kirjain.
Ennen E-kirjaimen piirtämistä vihkoon, harjoittelimme E-kirjaimen muotoa ja suuntaa erilaisin toiminnallisin tavoin. Meidän koulussamme ei käytetä oppikirjoja alkuopetuksessa, vaan oppilaat tekevät oppikirjansa itse blanko-vihkoihin vahaliiduilla. Sen vuoksi kirjainmuodon harjoittelussa korostuvat toiminnalliset tavat, joilla on helppo tehdä useita toistoja ja saada kirjaimen muoto ja kirjoitussuunta lihasmuistiin.
1. Taikahiekka
Oppilaat piirsivät E-kirjaimia taikahiekkaan (koristehiekka, mannaryynit, couscous toimivat hyvin taikahiekkana).
2. Muovailu
Oppilaat muovailivat mehiläisvahasta opeteltavan kirjaimen.
3. Liitutaulu
Oppilaat harjoittelivat pienille liitutauluille aina kolme E-kirjainta ja penkkiparinsa kanssa miettivät mikä kolmesta E:stä on kaunein ja miksi. Jokainen teki 5x3 E-kirjainta.
4. Sateenkaarikirjain
Luokan yhteiselle isolle paperille jokainen oppilas teki "sateenkaarikirjaimen" eli piirsi kaikilla kymmenellä tarjolla olevalla liidulla päällekkäin opeteltavan kirjaimen.
Kolmantena päivä tutkimme oppilaiden kotona läksynä keksimiä e-alkuisia sanoja. Yhdessä kirjoitimme vihkoihin tarinan keskeisimmät e-sanat: eno, elefantti, etelä. Sen lisäksi oppilaat keksivät itse keskimiään sanoja.
Kolmantena päivä tutkimme oppilaiden kotona läksynä keksimiä e-alkuisia sanoja. Yhdessä kirjoitimme vihkoihin tarinan keskeisimmät e-sanat: eno, elefantti, etelä. Sen lisäksi oppilaat keksivät itse keskimiään sanoja.
1 kommentti:
Vau, niin eteviä elefantteja ja opettajia!
Lähetä kommentti