perjantai 31. tammikuuta 2014

D - dalmatialaisia ja dinosauruksia


Motivointina d-kirjaimeen toimi Hevisaurusten kappale Dinosaurusten maa 
( http://www.youtube.com/watch?v=YCNQyBgZzAg ), joka olikin poikavaltaiselle luokalle mieleinen kappale. Toki dinosaurusten lisäksi tällä viikolla jutuissamme liikkui myös sekä tyttöihin että poikiin vetoavia dalmatiankoiria sekä delfiinejä. 


D-kirjaimella alkavia sanoja ei ole niin monia, että päädyin keksimään oppilaille sanalistan valmiiksi (Domino, dinosaurus, delfiini, diagrammi, dynamiitti, dollari jne.). Harjoittelimme vaikeiden sanojen lukemista, yhdistimme ne vastaavaan kuvaan ja lopuksi oppilaat tavuttivat sanat. Tavuttaminen olikin monelle sen verran haastavaa, että tavutus treenejä on ensi viikolla luvassa. Toki sanatkin olivat haasteellisempia kuin yleensä.



Matikkaakin treenattiin dinosaurusten kera. Montessori-ideoita kansiosta löytyvä dinosaurus-värityskuva kertasi 0-10 lukualueen summia ja erotuksia.




Tämän viikon askartelun toteutimme "ongelmanratkaisuna". Taululla olivat ylläolevat mallit ja esittelin oppilaille käytettävissä olevat välineet. Jokaisen tuli itse pohtia mitä välineitä tarvitsee, kuinka paljon materiaalia ja missä järjestyksessä työ on järkevintä toteuttaa. Vastuun antaminen kannatti, luokka työskenteli tehokkaasti, mutta rauhallisesti koko tunnin ajan. Apua toki sai pyytämällä, mutta aika moni asia ratkesi itsekseen pohtimalla. D-kirjaimista olin oppilaille tehnyt pahviset muotit, muut osat jokainen työsti itse.









3 kommenttia:

Mare kirjoitti...

Aivan hurrrrrjia!

Anonyymi kirjoitti...

Miten te kerkiätte tunnin aikana tehdä kaikenlaisia asioita. Yksin kun yrität neuvoa ja auttaa, niin hommat jää usein kesken. Tosi kivoja ideoita sulla.

Anniina-ope kirjoitti...

Siis eihän nämä ole samalla tunnilla tehtyjä juttuja. Syksyllä yhden kirjaimen käsittely kesti viikon, nyt keväällä ollaan vikoja kirjaimia menty vähän nopeammalla tahdilla.
Blogissa esitetyt kirjain-tehtävät limittyvät viikolla oppikirjan tehtävien kanssa sopivaksi kokonaisuudeksi. Ja äidinkieli, matematiikka, kuvaamataito ja liikunta ovat yhtä suurta kokonaisuutta, jota yhdistää viikon/päivien kokoava teema.