perjantai 23. marraskuuta 2012

Kansansadut

Esi- ja alkuopetuksen yhteistyönä valmistelimme 2. luokkalaisten kanssa satutuokioita eskareille. Kolmen oppilaan ryhmässä kakkosluokkalaiset harjoittelivat satujen lukemista ja valitsivat eskareille tehtävän sadusta (piirrä päähenkilö, piirrä jokin kertomuksen tapahtumapaikka tai siihen liittyvä esine jne.). Oppilaat motivoituivat selvästi tekemään lukuläksyään, kun sillä oli jokin tarkoitus. 

Jokainen kolmen 2. luokkalaisen ryhmä sai kuulijoikseen kolme eskaria. 2. luokkalaiset lukivat sadun eskareille ja sen jälkeen jokainen teki suunnitellun piirrustustehtävän.

Kukko, kissa ja hiiri

Satujen työstämistä jatkettiin samoissa ryhmissä vielä seuraavanakin päivänä. Eskariopet esittivät ensin pöytäteatterina sadun koko joukolle. Sen jälkeen jakaannuttiin taas edellisen päivän saturyhmiin ja lapset tekivät itselleen keppinuket, joilla satu voitiin esittää.



Kun keppinuket olivat valmiita, lukivat 2.luokkalaiset sadun vielä kerran ja eskarit esittivät lukemisen myötä satua. Lopuksi kokeiltiin vielä kertoa satu omin sanoin samalla esittäen.





Tehtävät olivat mielestäni onnistuneita. Niin eskarit kuin kakkosluokkalaiset selviytyivät tehtävistä, mutta ne eivät olleet myöskään liian helppoja kenellekään. Ne 2.luokkalaiset, jotka ovat hyviä lukemaan tai taitavia askartelijoita, ottivat luonnostaan ryhmissä johtajan roolin opastaen ja ohjaten pienempiä.

1 kommentti:

Mare kirjoitti...

Sun täytyy tykätä noista jutuista myös ite. Muuten et vaivautuisi, Ihania juttuja!