perjantai 13. syyskuuta 2013

O ja omituisten otusten kerho

O-viikolla lauleskelimme Omituisten otusten kerhosta. Ja perjantaina oli aika askarrella omituisia otuksia. 


Leikkasimme väripapereista erikokoisia o-kirjaimia ja niistä sommiteltiin omat omituinen otus.





torstai 12. syyskuuta 2013

Eskareiden ja ykkösten puolukkaretki

Koko koulu lähti tänään puolukkaretkelle klo 9-13. Isommat oppilaat lähtivät pyörillä kauemmas metsään ja me jäimme eskareiden ja ykkösten kanssa koulun lähimaastoon viettämään ulkoilupäivää. Kävelymatkoihin meillä kului n. 15-20min/suunta.


Aamulla marjastimme tunnin. Tunti oli oikein sopiva marjastusaika, kukaan ei ehtinyt tylsistyä totaalisesti ja saalistakin tuli.



Yhteensä saimme 41 oppilaan avustuksella 20 litraa puolukkaa koulun keittolaan vietäväksi. Luvassa on siis varmaankin vispipuuroa :P


Marjastuksen jälkeen oli vuorossa lounas. Makaronilaatikko tuotiin meille maastoon ja ruokailu tapahtui ulkosalla. Ruokakin maistui paljon maukkaammalta kuin sisällä ruokalassa.
Ruokailun ja vapaan leikin jälkeen oli aika työskennellä kolmessa eri pisteessä tunnin verran (15-20min/piste).

Metsämatikka

Itse ohjasin metsämatikkaa. Harjoittelimme hahmottamista ja työmuistia rakentamalla samanlaisia asetelmia kuin minun tekemä mallini. Mallia sai käydä katsomassa niin monesti kuin tahtoi.


Ryhmittelyä harjoittelimme hakemalla jotain pehmeää/kovaa/kulmikasta jne. Ryhmittelimme esineitä monin eri tavoin ja samalla tuli käytyä läpi myös elolliset ja elottomat, jotka olisi oppikirjan mukaan ollut aiheena tällä viikolla.


Lopuksi oppilaat harjoittelivat suhdekäsitteitä, kuljettamalla silmät kiinni pitävän parinsa valitsemaansa paikkaan ja kertomalla mitä on oppilaan edessä/takana/yläpuolella/alapuolella. Lisää ideoita metsämatikkaan löytyy blogistani täältä.

Ympäristötaide

Kollegani toisen ekaluokanope ohjasi ympäristötaidetta ja mahtavia luomuksia olivat naperot saaneet aikaan.

Ihminen.


Talo

Kello

Nuotio

Omenapuu ja omenat.





Luonnontutkimus

Eskariopemme ohjasi luonnontutkimusrastia, jossa idea maahan, puihin ja pensaisiin kiinnitetyistä kehyksistä oli mielestäni huikea. Luonnontutkimus pisteellä oppilaat valitsivat kehyksistä yhden ja tutkivat kehyksen sisällä olevia asioita. Apuna tutkimuksessa oli luuppi ja raporttilomake.








Tarkkaa tutkimusta :)

Päivä oli mielestäni oikein onnistunut. Aikataulutus toimi ja neljä tuntia hujahti huomaamatta. Koko ajan riitti touhua ja lapset olivat hyväntuulisia. Onneksi sääkin suosi retkeämme.

tiistai 10. syyskuuta 2013

Pihapuut

Yltissä opiskelimme pihan puita. Aluksi tutkimme oikeita puiden oksia ja open tekemiä kuvia eri puista. Keskustelussa erottelimme havu- ja lehtipuut toisistaan ja tutkimme lehtien/neulasten muotoa. Pihan puiden nimet olivat monelle tuttuja, joten lapset osasivat helposti nimetä männyn, kuusen, koivun ja pihlajan.



Puiden nimet oli kirjoitettu erillisille lapuille. Poissulkemalla oppilaat päättelivät, missä lapussa lukee minkäkin puun nimi. Puiden nimet siis taputettiin/tavutettiin ja pohdittiin alku ja loppuäänteitä.


Viimein saivat kaikki puut nimen.


Pisara-sarjan opeoppaassa teimme arvuuttelu tehtävän "Mikä puu olen?" ja oppilaat arvailivat vihjeiden avulla mistä puusta on kyse.

Välitunnille oppilaat saivat tehtäväksi etsiä puun lehden, jossa on hieman muutakin väriä kuin vihreää. Ensin oppilaiden valitsemat lehdet tunnistettiin ja ihailtiin lehtien väriä. Käytiin myös keskustelua siitä miksi lehdet syksyisin vaihtavat väriä. Päädyimme siihen tulokseen, että lehdissä oleva vihreä on niin arvokasta, että puu haluaa ottaa sen talteen runkoonsa talven ajaksi ja lehdet saavat uuden värin, koska vihreä menee talteen.






Luokkamme takaseinällä olevaa puuta varten oppilaat saivat tehtäväkseen tehdä ruskan väriset lehdet. Hihat ylös ja ensin etusormi maaliin. Etusormella painettiin lehdet pihlajanlehteen. Ja lopuksi koko kämmen maaliin ja isompi lehti painoon. Kuivat lehdet leikattiin irti ja kiinnitettiin puuhun.




Käsillä painetut lehdet muistuttavat lähinnä vaahteranlehtiä, mutta vaahteraa tai tammea en oppilaiden kanssa ottanut tunnistettavaksi, vaikka helposti lehtien perusteella tunnistettavia puita ovatkin... Ihan siitä syystä, ettei näillä leveysasteilla moisia kasva :) Tällaista se on elämä napapiirin yläpuolella, oppilaille joutuu monesti selvittämään omasta mielestä itsestään selvyyksiä, kuten mikä on ratikka tai metro jne...

Koulumaraton

Liikkuva Koulu-hankkeen myötä olen ollut mukana pohtimassa koulupäivän liikunnallistamista ja välituntiliikuntaa. Tänään, Ivalon ala-asteen ideasta innostuneena, käynnistyi koulullamme syyskuun ajan juostava koulumaraton.

Koulun pihalle merkityn koulumaraton radan 42 kertaa juosseet oppilaat palkitaan makeasti. Oppilaat voivat osallistua koulumaratoniin maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin ruokavälitunneilla. Virallinen numeroliivillä varustettu maratonvalvoja merkitsee oppilaiden juoksemat kierrokset tukkimiehen kirjanpidolla valmiiksi kopioituihin oppilaslistoihin.

Tänään liikunnallisessa päivän avauksessa kävimme läpi koulumaratonin säännöt ja alkuverryttelynä jumppasimme Fröbeleiden Jumppalaulun.


Ja alkuverryttelyn jälkeen koko koulu lähti ensimmäiselle koulumaraton kierrokselle. Kärki juoksi kovaa edellä ja hitaammat pitivät perä. Pienimmät eskaritkin kiersivät radan käsikädessä aikuisen kanssa :)


Koulun aulassa on maraton taulukko, johon merkitään kunkin luokan maratonit yhteensä (aina kun luokalla on yhteensä 42 kierrosta saa pylvääseen merkin). Henkilökohtaiset maratonit palkitaan makeasti, luokkien väliseen kisaan emme ole sopineet mitään palkintoa. Mutta palkintonahan voisi olla esimerkiksi liikuntatunti oppilaiden itse valitsemaa lajia harrastaen.



lauantai 7. syyskuuta 2013

Liitutaulumaalia ja liitutauluja

Olen kaipaillut lukunurkkaukseen pientä liitutaulua, jolle kirjoitella oppilaiden näkösällä. Yritin käyttää valkotaulutussia laminoidulle paperille, mutta se ei toiminut (tussi ei irronnut toivotulla tavalla). 
Siispä tänään irrotin vanhan Ihaa-taulun kehyksistä ja maalasin Ihaan piiloon liitutaulumaalilla. Kahden maalikerroksen jälkeen viimeistelin taulun lisäämällä sähkömiehen teipillä viivaston taulun kulmaan ja kiinnitin kehykset. Olen oikein tyytyväinen lopputulokseen.

Innostuin liitutaulumaalista, niin kuin moni muukin blogikirjoitusten perusteella on innostunut... Maalasin myös neljä n. 10cmx25cm vanerinpalaa liitutaulu maalilla. Pienryhmätyöskentelyssä ajattelin, että sanelu voisi olla mukava vaihtelun vuoksi tehdä liitutaululle...



Yksi aa

Minun luokkani on yksi aa,
minä rakastan omaa opettajaa.
Minä istun pulpetissa ja minulla on reppu,
opettaja on silmälasipäinen, hymyilevä heppu.
Kun opettaja alkaa opettaa,
se ei osaa olenkaan lopettaa.
Se puhuu ja piirtää taululle,
taputtaa meidän laululle
ja minä laulan kovaa, tahtia hakkaan
ja lentosuukkoja ilmaan nakkaan.

(Eppu Nuotio)


perjantai 6. syyskuuta 2013

Pistetyöskentelyn satoa

Aiemmin kirjoittelin pistetyöskentelystämme ja siitä kuinka opettelemme lukemista ja kirjoittamista, siitä voit lukea täällä. Tänään kävin läpi oppilaiden kansioista töitä ja mitä oli saatu aikaan. Hyvin ovat edistyneet ja pistetyöskentelystä jää oppilaille mukava muisto. Kaikki työt siis kerätään talteen ja kaikki kirjaimet opiskeltuamme sidotaan sivut yhtien kansien väliin omaksi aakkoskirjaksi. Tässä erään oppilaan kaunista työtä u-kirjaimen osalta.

U-kirjaimen kansilehti
U-sanoja ja kulunvalvonta, aina tehtävän suoritettuaan
oppilas käy leimaamassa tehdyn tehtävän.

Tekstausharjoituksia monessa koossa.

U-väritys tehtävä

U-kirjaimen ompelukortti, kokoa A6.