Kurkistus luokkaan

Lukuvuosi 2016-2017 / peruskoulu 4.-5. lk


                                       

Yllä olevan videon kautta pääset kurkistamaan miltä luokassani lukuvuonna 2016-2017 näyttää. Kirjoittelin myös blogin puolelle yksityiskohtaisemmin luokan sisustuksesta, blogijutun löydät täältä.


Lukuvuosi 2015-2016 / peruskoulu 3. lk

Kesäkuussa kävin tutustumassa uuteen kouluun ja kurkistin luokkahuoneeseen, johon sen hetkisen tiedon mukaan oli tulossa 25 oppilasta. Hups, miten tällaisessa tilassa lisätään liikettä oppitunteihin? Eihän 25 oppilasta mahdu tekemään luokassa muuta kuin istumaan paikoillaan...


Kun kerran vakituisena viranhaltijana tänä syksynä aloitan, uskallauduin kysymään rehtorilla olisiko asialle mitään tehtävissä. Tein tutkimusmatkan vanhalle koululle, josta löytyikin minulle sopivia kalusteita ja niillä eväillä on tämän vuotinen luokkahuone rakennettu.
Tavoitteeni olivat seuraavat:
- Luokka, jossa on tilaa liikkua
- Luokka, jossa jokaisella on työskentelypaikka pöydän ääressä
- Luokka, jossa itsekin viihdyn


Luokan etuosaan halusin "aamupiirin", johon mahdumme kaikkien 25 oppilaan voimin yhdessä istumaan. Ajatuksena minulla on, että kaikki opettajajohtoinen opetus tyylillä "istu hiljaa-kuuntele-katso" tapahtuu tässä "aamupiirissä". Sain piiriin penkit, joten nyt oppilaat voivat valintansa mukaan istua penkillä tai matolla lattialla. Käsitöissä aloitamme tyynyjen valmistamisella, joten myöhemmin tarjolle tulee myös istuin tyynyjä.




Yhden valkotaulun omistin kalenterille ja ajan kululle. Taululta löytyy perinteinen kalenteri, Alakoulun aarreaitan kalenterikiekko, kuukausikortit (Montessori-ideoita-kansiosta), lukujärjestys (kortit muokattu TPT:n ilmaismateriaaleista) sekä kymmenruudukot, joiden avulla laskemme koulupäiviä. Ajattelin, että 3. luokkalaisille Matikasta moneksi-kalalammikko on jo ehkä vähän turhan lapsellinen, siispä hyödynnämme kymmenruudukkoja koulupäivien laskemisessa laittamalla kymmenruudukkoon joka päivä yhden tarran (viiden voimaa käyttäen). Mielestäni oiva työkalu senkin vuoksi, että 3. luokalla VaNettaessa kymmenjärjestelmä on yksi kolmannen luokan keskeisiä asioita. 


Lukujärjestyksessä näkyy tällä hetkellä vain tunnit,
tarkoitukseni on lisätä ensin analogiset kellot
lukujärjestyksen viereen ja myöhemmin digitaali-
ajat, kunhan niiden aika opetuksessa tulee.

Oppilaiden pöydät on sijoiteltu ilmavasti ympäri luokkaa. Pöytiin mahtuu istumaan 4 tai 6 oppilasta pöydästä riippuen.



Luokan perälle ripustin kuvistöitä varten minun luokassani jo useamman vuoden olleet matonkude-pyykkinarut pyykkipoikineen. Näin kuvistöiden ripustaminen ja poisottaminen on muutaman minuutin työ. Jos minun pitäisi kiinnittää työt sinitarralla tai nuppineuloilla, jäisi moni työ ripustamatta. Siinä asiassa olen nimittäin saamaton, ellei minulla ole pyykkinarua.
Sitä paitsi mielestäni se on aika veikeän näköinen.


Yhden pöytäryhmän sain sijoitettua luokan perälle siten, että kaapit tarjoavat hieman omaa rauhaa työskentelijöille.


Open pöytä on luokan etuosassa ikkunaa vasten, apupöydäksi itselleni otin hyllykön, joka tarjoaa niin säilytystilaa kuin esineille laskutilaa.


Pöydät eräästä jenkki-blogista löytämäni idean mukaan värikoodasin pallotarroilla (192 tarraa 1€/Tiger). Värikoodien avulla voin esim. pyytää sinisellä paikalla istuvia oppilaita hakemaan ryhmälleen paperit tai päästää pinkit ensimmäisenä käsien pesulle ruokalaan lähdettäessä.
Se tuleeko oppilaille määrätyt paikat (joillekin oppitunneille) vai mennäänkö free flow-tyylillä selvinnee ensimmäisten viikkojen aikana. Mihin oppilaani kykenevät.


Koska omia pulpetteja ei ole, jokaisessa pöydässä on materiaalikippo. Sieltä löytyy lyijykynät, muutama kumi, lyijytäytekyniä, terotin ja liimapuikkoja. Ajatuksena on, että materiaalit ovat yhteisiä ja niistä yhteistuumin huolehditaan. Päivän päätteeksi ryhmä terottaa kynät seuraavaa päivää varten teräviksi ja tyhjentää terottimen.


Koska oppilailla ei ole omia pulpetteja, pitää heillä tietenkin olla säilytystilaa omille tavaroilleen. Ensisijainen säilytyspaikka omille tavaroille on luokasta löytyvä nimetty lokero. Lokeron lisäksi kaapista löytyy laatikoita, joihin voimme varastoida liikuntavarusteita, käsitöitä ym. Laatikot ovat yhteiset aina oppilasparia kohden.


Ja jos jokin moniste tai muu tavara sattuikin hukkumaan, kannattaa luokkaan sisään tullessa vilkaista olisiko "NIMETÖN"-taululla omia tavaroita. Sisään tulonurkkauksessa on vielä lokerikko, johon mahtuu tavaraa, jos on tarvis. Vielä se odottaa kuitenkin tyhjänä, mutta täytettä varmaan vuoden aikana tulee :)


Jännityksellä odotan mitä mieltä oppilaani huomenna ovat luokasta.
Onko heidänkin mielestään täällä mukava opiskella?

Mukavaa koulunaloitusta kaikille kollegoille!



Lukuvuosi 2014-2015 / steinerkoulu 1lk.

Tänä vuonna työskentelen steinerkoulussa, joten kulissit ovat hieman peruskoulusta poikkeavat. Heti aluksi on hehkutettava koulun seinien värejä. Oma luokkani on vaaleanpunainen, eikä muidenkaan luokkien seinäväreissä ole moittimista. Kaikki ovat kauniin ja kirkkaan värisiä!
Luokkaamme ei ole koolla pilattu, mutta hyvin sinne mahtuu 18 oppilasta, sillä pulpetteja ei ole.


Steinerkouluissa alkuopetus toteutetaan ns. penkkipedagogiikalla, eli luokissa on vain penkit. Oppilaat istuvat penkeillä pareittain. Penkin päällä voi istua ja kun tarvitaan kirjoitustaso, oppilaat istuvat penkin takana ja penkki toimii pöytänä. Näin parin kuukauden kokemuksen jälkeen olen ollut erittäin tyytyväinen, en haluaisi pulpetteja takaisin luokkaani. Ainakaan alkuopetukseen. 
Tarvittaessa penkit on helppo koota luokan perällä olevan hyllykön alle, jonne ne mahtuvat pinoihin, jolloin koko luokan lattiatila jää tyhjäksi.
Hevosenkenkä-malli istumajärjestyksenä toimii erinomaisesti, kun opetustyylini on toiminnallinen ja usein tarvitaan tilaa liikkua. Ja kaikki näkevät toisensa.


Steinerkoulussa ei tekniikkaa juuri ole, ja minunkin tärkein työvälineeni on liitutaulu, joka on ylläolevassa kuvassa verhojen takana. Verhot taulun edessä ovat todella käytännölliset. Opettaja voi halutessaan tehdä taulukuvan valmiiksi, toisaalta edellisen tunnin jutut voi helposti peittää ja keskittyä oppilaiden kanssa kuluvan tunnin asiaan.


Kalenteria tutkimme päivittäin, joten se on luokassa tärkeä sisustuselementti. Nykyisen kalenterini olen ommellut kankaasta ja siinä on läpinäkyvät taskut, joihin numerokortit asetetaan.


Luokan perästä löytyy hyllykkö. Jokaisella lapsella on oma lokeronsa, jossa voi tavaroita säilyttää. Hyllykön päällä on vielä jokaiselle oppilaalle käsityölaatikko, jossa keskeneräisiä käsitöitä säilytetään.


Hyllykön toinen reuna on varattu "open tavaroille", sieltä löytyy opetusvälineiden lisäksi kirjoja luettavaksi, pelejä pelattavaksi ja tangrameja sekä värisauvoja rakenteluun (ja myös matematiikan opetukseen tietenkin). Tämä on ns. hiljaisuuden hylly, josta saa ottaa itselleen tekemistä silloin, kun on omat hommat valmiina ja pitää odotella hiljaa muita.


Luokan verhotangon päällä istuu koulutonttu, joka on keskeinen henkilö luokassamme. Koulutontun kanssa opiskelemme kirjaimia, mutta saattaa koulutonttu välillä auttaa oppilaita käsitöissä eteenpäin tai ilahduttaa opettajaa kukilla.


Vuodenaikapöytä, tai meidän koulussamme vuodenaikaikkuna, on myös keskeinen osa luokkahuonetta. Vuodenaikapöytä voi olla joko opettajan ylläpitämä tai opettajan ja lasten yhdessä rakentama pöytä, joka seuraa vuodenkiertoa. Koulun alkaessa minulla oli ikkunalla tuoreita koivunoksia ja muutenkin kesäistä. Syksyn tullen värit ovat muuttuneet keltaisiksi ja Mikael-aikaan ikkunaan ilmestyivät myös miekka ja kilpi.


Olen todella huono ripustamaan oppilaiden töitä sinitarralla seinälle. Sen takia luokissani on viime vuosina ollut matonkuteesta tehty pyykkinaru, jolle työt saa pyykkipojilla nopeasti napsaistua. Pyykkinarun kanssa ei myöskään tarvitse murehtia sitä ovatka työt suorassa, ne ovat aina vähän vinossa :)


Tällaiselta näyttää minun ekaluokkani steinerkoulussa.



2013-2014 / peruskoulu 1.lk.

Tervetuloa piipahtamaan luokkaani!

Luokkaan sisääntullessa huomio kiinnityy takaseinän taululle, jossa pyörii oppilaiden viikottain vaihtuva taidenäyttely. Jokaisella oppilaalla on taululla oma nimikoitu pyykkipoikansa, johon uusi kuvaamataidon työ kiinnitetään taululle.


Taulun alapuolella olevan kaapiston päällä on teemoittain vaihtuvia kirjaston kirjoja selailtavaksi jouto hetkinä.


Opettajan työpiste sijaitsee perinteisesti luokan etukulmassa. Pöytäni taakse en kyllä juuri koskaan ehdi oppitunneilla...



Sisäänkäynnin vierestä löytyy "sääntöseinä", johon olemme kirjanneet luokkamme kaksi tärkeintä sääntöä:
1. Ole kiltti
2. Ahkeroi
Ympärillä olevat ohjeet selittävät kahta sääntöä. Lukuvuoden alussa kävimme säännöt yhdessä läpi, pohdimme niiden merkitystä ja lopuksi kiinnitimme seinälle kaikkien nähtäville. Luokan "jäähypenkki" on myös sijoitettu oven viereen, josko sääntöjen rikkoja vaikka ajankulukseen innostuisi lukemaan ohjeita siitä kuinka pitäisi toimia.


Sääntöseinän vieressä roikkuu pyykkipojilla varustettu naulakko nimettömille monisteille ja muille välineille. Opettaja korjaa nimettömät esineet tähän naulakkoon roikkumaan ja oppilaat voivat omansa tunnistettuaan viedä ne oikeille paikoille.


Luokasta löytyy myös äänenvoimakkuus-taulukko. Taulumagneetin avulla merkitään tauluun millä äänenvoimakkuudella toimitaan. Taulun alla oleva irtokirjaimin kirjoitettu MELU toimii siten, että mikäli opettaja joutuu huomauttamaan äänenvoimakkuudesta otetaan ensin U pois. Jos turhasta melusta joutuu huomauttamaan toisen kerran, lähtee L pois. Mikäli saman oppitunnin aikana opettaja joutuu huomauttamaan niin monesti, että kaikki kirjaimet lähtevät, menettävät oppilaat välitunnistaan 5min, joka käytetään hiljaisuuden harjoitteluun.



Opettajan pöydän takaa katsottuna luokkani näyttää tältä. Oppilaat istuvat luokassa ryhminä, sillä minun luokassani yhdessä tekeminen on sallittua, jopa kannustettavaa!


Tuolin selkämyksiin olen ommellut pussukat, joihin voi ylimääräiset tavarat pöydältä sijoittaa silloin kun niitä ei tarvita. 


Itselleni mieluisin osa luokkaa on lukunurkkaus. Lukunurkkauksessa jokaisella oppilaalla on oma tyyny istuimenaan ja lukunurkkaukseen kokoonnummekin lähes joka aamu aamunavaukseen tai vain kuuntelemaan satua. Lukunurkkauksen teema tänä vuonna on "Reading Garden" ja lukunurkkauksen takaseinällä kasvaa puu, joka elää vuodenaikojen mukaan. Puun vieressä on myös kalalammikkomme, jonka kalojen avulla laskemme koulupäivien lukumäärää samalla kymmenjärjestelmään tutustuen. Lisää satakaloista voi lukea Minna Salmisen teoksesta Matikasta moneksi tai tämän blogin matikka-artikkeleista.



Lukunurkkauksen pöydältä löytyy aina jotain teemaan liittyvää sekä itsetekemäni Pikkumetsän muuntaja ja Hukka-Uunon talo, joiden avulla voi esimerkiksi aapisen tekstejä esittää.


Lukunurkkauksen seinältä löytyy mm. kalenteri. Lisäksi merkitsemme säätilan päivittäin, ekaluokan kevätlukukaudella myös lämpötila merkitään puiseen "lämpömittariin".



Pieniä tutkimuksia ja diagrammeja teemme säännöllisen epäsäännöllisesti aamunavausten yhteyksissä. Pyykkipoikien avulla oppilaat vastaavat kysymykseen ja sitten tutkitaan mitä saimme selville.


Lisäksi lukunurkkauksesta löytyy retkiämpäri/kori ja siihen hedelmiä. Hyvästä käytöksestä ja ahkerasta työskentelystä luokka tienaa hedelmiä. Kun hedelmiä on kerätty yhteensä 10 on luvassa pieni retki. 




4 kommenttia:

Sari Auramo kirjoitti...

Olipa hyviä ideoita! Kiitos!

Katriope kirjoitti...

Ihania ideoita!!

Anonyymi kirjoitti...

Aivan mahtavia juttuja. Innolla tutustuin kaikkeen, sillä itselläni alkaa ensimmäinen vuosi opettajana.

Anonyymi kirjoitti...

Upeita ideoita! Suuri kiitos näistä! Toivottavasti et ole poistamassa blogiasi!