sunnuntai 19. maaliskuuta 2023

Taikajuomat (osa Harry Potter ja Azkabanin vanki-kokonaisuutta)

Taikajuomista tuli oma itsenäinen kokonaisuutensa Harry Potter-teeman sisään. Osittain siksi, että olin poissa muutaman päivän ja sijaiselleni Siirille, joka on myös Potter-fani, suunnittelimme oman kuvispainotteisen kokonaisuuden, joka sitten sai enemmänkin jatkoa palattuani reissusta. 

Jokaista oppilasta oli pyydetty tuomaan kouluun lasipurkki. Työskentely alkoi väriopin kertaamisella. Oppilaat harjoittelivat sekoittamaan lasipurkkiinsa vesiväreillä eri värisiä liemiä. Samalla maalattiin myös muistiinpanot siitä, mitä värejä mistäkin yhdistelmästä syntyy. Siiri-sijainen on tuleva kuvataideopettaja, joten hänellä olikin aiheeseen enemmän annettavaa kuin itselläni ja nyt saavat oppilaat opettaa minua kannattaako mihinkin väriin sekoittaa kylmää vai lämmintä väriä. 

Liemien sekoittelun jälkeen työskentely jatkui mallipiirrustuksen merkeissä. Luokkaan olimme koonneet erilaisia taikajuomapulloja, joita oppilaat tutkivat ja piirsivät mallista. Tämä oli 3. luokkalaisille melko vaikeata ja monet olivatkin enemmänkin ottaneet mallia sijaisen piirtämästä esimerkistä kuin oikeasta pullosta. Taikajuomapullot maalattiin vesiväreillä. 

Lisäksi taikajuomapulloihin suunniteltiin etiketit, jotka liitettiin kuvaan. 


Kun taikajuomapullot oli kuvataiteessa piirretty ja maalattu, oli tietenkin luonnollista jatkaa aiheen käsittelyä suomen kielen tunneilla. Tutustuttiin siis uuteen tekstilajiin, reseptiin. Jokainen oppilas kirjoitti vihkoonsa reseptin, jolla kuvataidetunnilla toteutetun taikajuoman voi keittää.








Olemme kiinnittäneet paljon huomiota Harry Potter-kirjassa paikkojen kuvailemiseen. Taikajuomaluokkaa kuvaillaan kylmäksi ja kolkoksi, sijaitseehan se linnan tyrmissä. Mitä kaikkea luokasta löytyy? Katselimme pätkiä muutamista YouTubesta löytyvistä videoista taikajuomaluokasta ja sen jälkeen oppilaat kirjoittivat omat kuvaukset taikajuomaluokasta. 









Myöhemmin harjoittelimme tekstinkäsittelyä ja kirjoitimme taikajuomareseptit koneella puhtaaksi. Samalla opettelimme tekstin lihavointi, kursiivin käyttöä, alleviivaamista, tabulaattorin käyttöä sekä luettelomerkintöjen käyttöä. 
Oppilaiden kirjoittamat reseptit koottiin yhteiseksi reseptikirjaksi, jonka taitoin Canvaa apuna käyttäen. 

                         






Taikajuomia tutkittiin myös todennäköisyyksien näkökulmasta. Oppilaat leikkasivat pareittain heille jaetut taikajuomat irtonaisiksi taikajuomapulloiksi, joita saattoi lajitella.
Jokainen pari nosti satunnaisesti vihkon päälle seitsemän taikajuomapulloa ja yhdessä tutkimme oliko todennäköistä, epätodennäköistä mutta mahdollista vai täysin mahdotonta, että esimerkiksi kaikki taikajuomat olisivat punaisia? Entä kuinka olisiko todennäköistä, että kaikissa pulloissa on etiketti? Entäpä korkki? Kokeiltuamme eri väitteiden todennäköisyyttä konkreettisesti, jatkoivat oppilaat eri väitteiden todennäköisyyden tai mahdottomuuden pohtimista pareittain monisteen avulla. 



Seuraavana päivänä taikajuomapullot kaivettiin uudelleen esiin. Nyt oppilaat saivat taikajuomapullojen lisäksi käyttöönsä langasta solmitun lenkin sekä väripaperin. Pyysin oppilaita laittamaan väripaperille kaikki pullot, joissa on korkki. Ja langan sisään ne taikajuomat, joissa ei ollut etikettiä. Tämähän sujui helposti, kunnes tuli vastaan pullo, jossa oli korkki mutta ei etikettiä. Mitäs sille tehtäisiin? Nopeasti oppilaat hoksasivat, että sellaisen taikajuomapullon tulee olla sekä paperilla että lenkin sisällä. 
Luokittelimme pulloja yhdessä keksimiemme eri väittämien mukaisesti Venn-diagrammiin. 

                             


Tutkimme myös avoimia lauseita. Valitsin muutamia taikajuomapulloja, joista oppilaat täydensivät avoimet lauseet ensin tosiksi ja sitten epätosiksi.

Kaikki taikajuomat...
Jotkut taikajuomat...
Mikään taikajuomista...

Tunnin päätteeksi jokainen oppilas liimasi vihkoonsa 3-5 taikajuomapulloa sekä täydensi taululla olevat avoimet lauseet tosiksi koskemaan omia taikajuomapullojaan.


Taikajuomat sisälsivät tietenkin myös mittaamista. Oppilaat saivat pareittain taikajuomapullon ja heidän tehtävänään oli ensin arvioida oliko pullo pienempi vai suurempi kuin litra. Entä kuinka monta desilitraa sen tilavuus mahtaisi olla?
Samalla tuli kerrattua jälleen kerran desilitrat ja litrat, lisäksi tutustuimme millilitraan. Oppilaat olivat tuoneet kotoa mukanaan millilitran mittalusikoita. Tutkimme kuinka paljon millilitra on, kaatamalla millilitran vettä kämmenelle. Se oli enemmän kuin yksi pisara, mutta ei vielä helpota janoa. Oppilaat myös mittasivat kuinka monta millilitraa mahtuu desilitraan. Hieman epätarkkuutta mittaamisessa oli, mutta totesimme keskiarvon  olevan 100. 


Tunnin lopuksi oppilaat mittasivat itselleen Felix Felicis-onnenjuoman taululle heijastetun ohjeen mukaisesti. Onnenjuoma mitattiin millilitroissa. Ennen juoman juomista tutkimme vielä, kuinka paljon juomaa kukin sai? 25 millilitraa. Kuinka monelle oppilaalle juomaa riittäisi yhdestä desilitrasta? 100 millilitraan sisältyi 25 ml neljä kertaa, eli neljän oppilaan juomat yhteensä olivat 1 desilitran. 




Oi ja voi, niin vain iski inflaatio velhomaailmaan. Luimme inflaatiouutisesta Päivän profeetasta ja keskustelimme tästä ajankohtaisaiheesta. Päivän uutiskatsauksen jälkeen oppilaat pääsivät tet-harjoitteluun Tylyahoon, sillä paikalliset liikkeet tarvitsivat apua hinnastojen ynnä muiden uudistamisessa. Minulla oli tällä tunnilla apunani luokassani harjoittelua päättäviä kuvataideopettajaopiskelijoita, joten jokaisella pisteellä oli aikuinen ohjaamassa. 




Kolmessa luudanvarressa annoskoot pienennettiin kymmenesosaan alkuperäisestä. Kertasimme jo tuntemamme tilavuusmitat: litra, desilitra ja millilitra sekä niiden suhteet. Huomasimme, että jotain puuttuu! Oppilaat saivatkin käyttöönsä nyt senttilitran mittalusikan, jotta millilitran ja desilitran välistä puuttuva mittayksikkö saatiin käyttöön. 
Jokaisella oppilasparilla oli edessään litran, desilitran, senttilitran ja millilitran mitta-astiat, kun aloitimme työskentelyn. Jos aiemmin kermakaljaa myytiin litran astioissa, nyt pienentyi annos kymmenesosaan eli annos piti jakaa kymmeneen yhtä suureen osaan. Nohevimmat hoksasivat heti, nostaa desilitran mittalasin esiin. Mutta muiden kanssa muutimme litran desilitroiksi ja jaoimme 10 dl kymmeneen osaan. Ja näin jatkoimme. Koska mittaamiskokemusta oppilailla on jo runsaasti, ei tällä kertaa läträtty vedellä, mutta mitta-astiat olivat koko ajan käsissä ja aina tutkimme mikä astia on kymmenesosa mistäkin. 
Tehtävä oli vaikea, mutta yllättävän hyvin oppilaat selvisivät tehtävästä kun heitä pienryhmissä ohjasin, kunhan pääsivät alkuun ja saivat juonen päästä kiinni. 




Sekon pilailupuodista hinnat kymmenkertaistuivat. Oppilaat työskentelivät rahojen kanssa kymmenjärjestelmä alustalla. Alustalle rakennettiin ensin alkuperäinen hinta ja sitten yksikkö kerrallaan hinta kymmenkertaistettiin alustan toiselle riville. 
Yksi nopeista oppilaistani päätti muiden valmistumista odotellessaan inflaation kiihtyvän entisestään ja kymmenkertaisti jo kymmenkertaistetut hinnat. Hän hienosti eriytti itse itseään ylöspäin. 


Lontoossa sijaitseva Vuotava noidankattila päätti houkutella asiakkaita puolittamalla hintansa. Puolittaminen ja kaksinkertaistaminen on sen verran tuttua hommaa oppilaille aiemmilta vuosilta, että puolittamiseen ei käytetty apuna välineitä. 


Hunajaherttuan hinnat piti työharjoittelijoiden kaksinkertaistaa. Tämä sujui myös reippaassa tahdissa ilman, että oppilaita juurikaan tarvitsi auttaa. 


Onnistuneen työharjoittelun ja minun synttäreideni kunniaksi tarjosin oppilaille Kolmessa luudanvarressa päivän päätteeksi kermakaljat. Samalla juhlistimme myös kirjoittamamme taikajuomakirjan julkistamista. Jokainen oppilas sai viedä kotiin kappaleen julkaisemaamme taikajuomaopasta, jonka takakannesta löytyi myös kermakaljan ohje (Pikeeripossun ohje).
Kukin ryhmä sai kannullisen kermakaljaa pöytäänsä. Vielä ei toki päästy maistelemaan tätä äklömakeaa herkkua, vaan kannuista piti jakaa juoma tasan pöydässä istuvien velhojen kesken. Ennen lasien kilistelyä vertailimme kuinka paljon kukin oli saanut juomaa. Jos kannun jakoi neljän velhon kesken, sai jokainen velho neljäsosan. Mutta jos kahdessa pöydässä olevat velhot väittivät saaneensa neljäsosan, miten voi olla, että toisen pöydän velhoilla juomaa oli enemmän? No, taas oli tyhmä ope. Tietenkin, kun toisessa pöydässä juomakannu oli ollut suurempi, niin silloin neljäsosakin on suurempi...



Tällaista tällä kertaa... Vielä jatkuu Potter-jakso ainakin muutaman blogikirjoituksen verran. Jos haluat käyttää minun tekemiäni materiaaleja, löydät kaikki Harry Potter ja Azkabanin vanki -teemaan liittyvät materiaalit täältä. 
Kiitos jälleen kerran Tanja Törn yhteisopettajuudesta yli kuntarajojen!


Ei kommentteja: