4. luku Vuotava noidankattila
Palasimme vielä hetkeksi Poimittaislinjan kyytiin ennen Viistokujalle suuntaamista. Oppilaat saivat tehtäväkseen keksiä tarinan, jossa heidän luomansa velhohahmo joutuu pulaan ja Poimittaislinja pelastaa heidät. Tarinoita syntyikin monenlaisia: jota kuta vaani tiedät-kai-kuka talon ulkopuolella ja joku joutui ihmissusien ympäröimäksi. Poimittaislinja kuitenkin tuli ja pelasti kaikki velhot ja noidat.
Tyyli oli muuten vapaa, mutta jokaisen tarinan piti joko alkaa tai loppua seuraavaan lainaukseen kirjasta:
"Tervetuloa poimittaislinjalle, turvattomien velhojen ja noitien hätäkuljetukseen. Ojenna siis sauvakätesi ja astu kyytiin, niin viemme sinut minne tahdot. Minun nimeni on Stan Pikitie ja minä olen rahastajanne." (HP ja Azkabanin vanki)
Huh, olin pelastunut, nyt pääsisin perille!
Oppilaat saivat siis valita aloittavatko tuolla lainauksella ja kirjoittavat tarinan takautuvasti, mikä on haastavampi kirjoitustyyli. Moni valitsi helpomman tyylin ja sijoitti lainauksen tekstin loppuun.
Viistokujalla aikaa viettäessään Harry lueskeli uutisia Päivän profeetasta. Mekin tutustuimme uutisiin, kun luokkaan ilmestyi Päivän profeetan jästiversioita. Tutkimme yhdessä uutisen rakennetta: alleviivasimme, ympyröimme ja teimme muistiinpanoja siitä mitä uutisen tulisi sisältää.
Vielä oppilaat eivät kuitenkaan päässeet itse uutisia kirjoittamaan (sekin tulee vastaan tämän jakson aikana), vaan teimme Musta yhä karkuteillä-uutisen pohjalta Kuiske-kirjan tehtäviä uutisesta, lisäksi kirjasta löytyi uutisaiheeseen sopiva läksytehtävä myös.
Uutisten lisäksi käsittelimme myös mainoksia. Päivän Profeetasta löytyi ilmiskooppi-mainos, jota yhdessä tutkimme ja keskustelimme siitä, mikä tekee mainoksesta mainoksen.
Viistokujalla Harry käy päivittäin ihailemassa uutta Tulisalama-luutaa, joten mekin tutustuimme tarkemmin Tulisalamaan.
Ohjevideon avulla piirsimme ensin pölypastelliliiduilla omat luutamme. Näistä luudista otimme pienennetyt kopiot, joista oppilaat suunnittelivat omat Tulisalama-mainoksensa vihkoihin. Alkuperäisiä Tulisalamia emme halunneet uhrata mainosteksteille, joten ne pääsivät koristamaan luokan seinää.
Matikassa meillä on meneilllään lukualueen laajentaminen tuhanteen ja lähdimme tietenkin Viistokujalle ostoksille. Viistokujan kaupoissa kaikki myytiin sinä päivänä kappaleittain, joten oppilaat joutuivat laskuhommiin.
Laskettavana oli Irwetan holvista haettuja kultarahoja, Hunajaherttuan Pinnauspurtavia (helmiä) sekä Apoteekista monenlaisia taikajuomien ainesosia, kuten kuivattua sammakon kutua (mustia linssejä), nilviäistoukkia (riisinjyviä), kultakalan suomuja (punaisia linssejä) jne. Aluksi oppilaat miettivät, onko ope ihan tosissaan. Mutta sitten he pääsivätkin laskemisessa sellaiseen flowhun, että laskemista jatkettiin seuraavallakin tunnilla. Kolmannella tunnilla ope oli tyhmä, kun ei enää antanut laskea, vaan opetti tavan laskea suuria määriä suurinpiirtein.
Konkreettisten esineiden lisäksi oppilaat laskivat lukumääriä myös kuvista. Canvasta löytyi velhoteemaan sopivia kuvia, joilla täytin A4-kokoisen paperin. Nämä kuinka monta-monisteet löytyvät samasta kansiosta muiden jakson materiaalien kanssa. Linkin löydät blogipostauksen lopusta.
Harry, Ron ja Hermione vierailivat luvussa myös Ihmeiden eläintarha nimisessä liikkeessä. Ron osti sieltä Rottavirkistettä, sillä Kutka oli voinut Egyptin matkasta alkaen melko huonosti. Hermione taas oli saanut vanhemmiltaan rahaa hankkiakseen itselleen syntymäpäivälahjaksi lemmikin. Hermione päätyi valitsemaan ison oranssin kissan, Koukkujalan, joka vaikutti melkoisen omapäiseltä otukselta.
Sen vuoksi päätimme kirjoittaa lemmikin hoito-ohjeet joko Ronille tai Hermionelle. Oppilaan valittua, tutkiiko hän rottien vai kissojen hoitoa, alkoi tiedonhaku. Netistä löytyi muutamia simppeleitä oppilaille sopivia lemmikkirotta-sivuja, joita käytimme hyväksemme. Kaikki netin kissanhoitoa käsittelevät tekstit olivat kuitenkin 3. luokkalaisille aivan liian pitkiä. Onneksi avuksi tuli ympäristöopin kirja, josta löytyi kissoista kertova kappale.
Yhden oppitunnin ajan oppilaat lukivat tietoa ja kokosivat tietoa käsitekarttaan valitsemastaan eläimestä. Toisella tunnilla käsitekartan pohjalta oppilaat laativat ohjeet miten kissaa tai rottaa pitäisi hoitaa. Tavoitteeksi asetimme kymmenen kohdan ohjeet. Ohjeet kirjoitettiin ranskalaisilla viivoilla vihkoon. Tällä kertaa ei tavoiteltu kokonaista tekstiä.
5. luku Ankeuttaja
Viidennessä luvussa Harry ja kaverit kohtaavat junassa ankeuttajan. Lähdimme tutustumaan ankeuttajiin tietotekstin avulla. Kokosin tietotekstin Harry Potter kumppani. Faktaa, fiktiota ja kansantaruna-opuksen avulla. Tutkimme tekstiä yhdessä ja alleviivasimme sanoja, jotka kuvailivat ankeuttajia. Lisäksi keskityimme kielikuviin, joita erityisesti ankeuttaja-luvussa oli paljon. Keksimme myös itse lisää kielikuvia siitä miltä ankaeuttajan kohtaaminen tuntuisi.
Tuntui kuin kylmää jäävettä olisi vyörynyt vatsaan. Tuntui kuin kaikki ilo olisi imetty pois. Tuntui kuin en koskaan olisi enää onnellinen.
Kirjettä tekstilajina käsittelimme jo ensimmäisessä luvussa, joten siihen oli tässä vaiheessa hyvä palata ja kerrata kirjeen rakenne. Oppilaat saivat tehtäväkseen kirjoittaa kirjeen, jossa kertoo junassa kohtaamastaa ankeuttajasta. Pohdimme onko äidille ja kaverille kirjoitetun kirjeen tyylissä jotakin eroa. Entä millainen Malfoyn kirje vaikkapa Grabbelle mahtaisi olla?
Kirjeeseen piti sisällyttää jokin kielikuva. Joko jokin kirjasta poimituista tai yhdessä keskityistä tai sitten ihan oma keksimä kielikuva.
Sijaiseni jatkoi uskontotunnilla tunnetaitojen merkeissä ankeuttajien käsittelyä. Oppilaat olivat pohtineet ja piirtäneet vihkoihin ankeuttajan sekä millaisia pelottavia tai surullisia asioita itse kullekin mahtaisi tulla mieleen ankeuttajan kohdatessa. Harryn mieleen tulvi muistikuvat äidin kuolemasta. Oppilaideni vihkoista löytyi muistoja rakkaan lemmikin hyvästelystä sekä pelottavina aiheina mm. Venäjän lippu, jonka viereen oli kirjoitettu Putin. Näitä surullisia ja/tai pelottavia asioita oli kukin saanut tunnilla halutessaan jakaa, pakko ei tietenkään ollut.
Pelottavat ja surulliset asiat karkoitettiin yhdessä Suojelius-loitsulla. Oppilaat leikkasivat valmiiden sapluunoiden avulla kartongista suojeliuksen hahmon, tarjolla oli erilaisia eläinhahmoja. Suojeliukset täytettiin oman valinnan mukaan joko leikkaamalla lehdistä, piirtämällä tai kirjoittamalla suojeliuksiin itselle hyvää mieltä ja turvallisuutta tuovia asioita.
6. luku Pedonkynsiä ja teelehtiä
Kuudennessa luvussa Harry, Ron ja Hermione saavat lukujärjestykset. Hermionen lukujärjestys näyttää olevan ihan pielessä, sillä hänellä on monta oppituntia päällekkäin.
Kolmannella luokalla tavoitteenamme on oppia digitaaliset kellonajat. Niitä olemme jo joulukuussa hieman harjoitelleet, nyt lukujärjestysten parissa oli kellonaikojen harjoittelua helppo jatkaa. Hyödynsin Tanjan pari vuotta sitten omille oppilailleen tekemää lukujärjestystehtävää, joka silloin vielä oli minun oppilailleni liian vaikea.
Aloitimme yhdessä lukujärjestyksen täyttämisen, asettelin vuorollaan dokumenttikameran alle vihjelappusia, jossa oli viisarikello ja sen vieressä kerrottiin mitä maanantaina kyseiseen kellonaikaan tapahtui. Yhdessä kirjasimme lukujärjestykseen kellonajat digiaikoina ja lounaat ja välitunnit löysivät paikkansa. Tässä yhteisessä tekemisessä jo oli helppo huomata, kenellä sekä digi- että viisarikello on hallussa ja ketkä vielä tarvitsevat apua.
Seuraavana päivänä olin ripotellut loput vihjelappuset ympäri luokkaa ja oppilaat itse kiersivät lukemassa vihjeitä ja täydentämässä lukujärjestystä oppitunneilla. Itse saatoin tässä vaiheessa keskittyä ohjaamaan niitä oppilaita, jotka tarvitsivat kellonaikojen kanssa enemmän tukea.
Välipalatehtävänä pelasimme Potter-aliasta. Hyödynsin tähän avuksi RockYourHomeschool-sivuston Harry Potter inspired Drawing game-kortteja (ilmaiset). Lisäsin pdf-tiedostoon itse suomenkieliset vastineet sanoille sekä poistin muutamia sarjan myöhempiin kirjoihin liittyviä sanoja.
Aliasta pelailtiin pienissä ryhmissä. Pelisession lopuksi oppilaat saivat valita selitetyistä sanoista neljä, joista he kirjoittivat kolmen vihjeen selitykset kotona läksynä. Seuraavana päivänä arvuuttelimme mikä sana on kyseessä, kun oppilaat lukivat omia vihjeitää muulle luokalle.
Tällaista touhua tällä kertaa.. yksinhän en tätä jaksoa ole suunnitellut vaan yhteistyössä Tanjan kanssa suunnitellaan ja toteutetaan Potter-jaksoa tahoillamme.
Seuraava blogi-juttu ei käsittelekään tiettyä lukua kirjasta, vaan taikajuomia, joiden parissa humpsahti viikko erilaisten tehtävien parissa.
1 kommentti:
Jännää. Olispa saanut olla mukana tunnilla :)
Lähetä kommentti