keskiviikko 15. toukokuuta 2019

Tulevien ekaluokkalaisten kouluun tutustuminen

Ensi syksynä olen taas ekalla luokalla! 💖

Tänään oli aika tavata tulevat ekaluokkalaiset kouluun tutustumispäivässä. Toiminta-aikaa meillä oli 75 minuuttia.

Minun luokkani aamurutiineihin kuuluu oppilaiden kätteleminen ovella, jotta jo heti aamusta kohtaan jokaisen oppilaan. Aloitimme siis kättelyllä myös tutustumispäivän. Aamurutiineihin kuuluu myös aamuruno, johon tulevat ekaluokkalaiset pääsivät myös tutustumaan. Sen jälkeen lauloimme vielä yhdessä Ihme ja kumma-laulun.



Aloituksen jälkeen tutkimme loogista kokoelmaa, jonka olin järjestänyt taululle. Kyseessä oli tulevia ekaluokkalaisia varten askartelemani looginen reppu-kokoelma. Jos sinulla on käyttöä reppu-kokoelmalle, voit tulostaa sen itsellesi täältä. Oppilaiden kertoessa mikä kortti milloinkin avataan sain hieman käsitystä oppilaiden osaamisesta suhde- ja suuntakäsitteiden käyttämisessä. Opehan oli ihan tyhmä ja kysyi tarkentavia ohjeita "Oikealta vai vasemmalta toinen? Ylhäältä vai alhaalta?" 

Kun koko kokoelma oltiin saatu näkyviin, nostin esille oman reppuni, jonka oppilaiden kanssa yhdessä tyhjensimme. Repun sisältä löytyi erilaisia kouluun liittyviä esineitä. Keskustelimme yhdessä repusta löytyneistä esineistä ja siitä miten ne liittyvät kouluun. 

Repusta löytyi jos jonkinlaisia ekaluokkalaisen elämään liittyviä asioita.

Seuraavaksi oppilaat pääsivät värittämään itselleen naulakkokyltin syksyä varten odottamaan. Naulakkokylteissä oli samanlainen reppu kuin loogisessa kokoelmassa. Nyt jokainen sai värittää repun itse valitsemallaan tavalla. Värikkäitä reppuja naulakkokyltteihin ilmaantuikin!

Seuraavaksi lähdimme ulos. Ulkona leikimme aluksi viittaus-hippaa, jossa harjoiteltiin tuota koulussa tärkeää taitoa. Kun hippa sai kiinni, jäi kiinnijäänyt viittaamaan. Pelastaminen tapahtui läppämällä "high five" kaverin käteen.
Vanha ja tuttu väri-leikki toimi hyvin, kun oppilaat saivat ottaa aina mahdollisimman pitkän askeleen, jos väittämä piti paikkansa. Väittämiä olivat esimerkiksi: "olen ensi syksynä ekalla luokalla", "osaan kirjoittaa oman nimeni", "olen seitsemän vuotta" jne.
Lopuksi kun ketään ei enää jännittänyt, leikimme kuka pelkää opettaja-leikkiä mustakala-leikin säännöillä.



Tutustumispäivän päätteeksi luin oppilaille ääneen  "Ekaluokkalaisen kirjaa" (kirjailija Helena Bross). Kyseessä on lasten romaani, joten pääsimme vain aloittamaan kirjaa, syksyllä luemme sen kokonaan. Kirja sisältää paljon ekaluokkalaisten elämään liittyviä teemoja, jotka on tarinan avulla helppo ottaa esille.

Ihan mahtava porukka on minulle tulossa ensi syksynä! 😍
Vaikka näin toukokuussa väsymys pitkästä lukuvuodesta alkaa painaa, niin odotan kyllä jo innoissani ensi syksyä ekalla luokalla ja päässä surraa jo ideoita, jos jonkinlaisia ekaluokkalaisten kanssa toteutettavaksi! Blogikin varmasti alkaa taas päivittyä syksyllä aktiivisesti, koska ekaluokkalaisten kanssa kokonaisuudet ovat niin paljon pienempiä kuin kutosten kanssa, joten kirjaaminenkin on nopeampaa! 



Ei kommentteja: