Joulun vietto on aina yhtä mukavaa, tänä vuonna innostuin laittamaan luokan jouluisen näköiseksi ja vaihdoin jopa verhot, kun varastossa satuin saamaan lahjoituksena pari joulun punaista lakanaa..
Joulutarina - aamunavaus
Joulun odotus luokassani on eräänlaista rauhoittumisen aikaa. Yhteinen päivämme alkaa joulukuussa lyhtyjen valossa Joulumaata laulaen ja sen jälkeen on Joulutarinan aika. Kerron oppilailleni Marko Leinon Joulutarina-kirjaa joka päivä pienen pätkän kerrallaan. Koko kirja on liian pitkä koulussa joulukuun aikana luettavaksi, mutta minä siis luen kotona kirjaa eteenpäin aina iltaisin ja seuraavana aamuna kerron tarinaa oppilailleni omin sanoin ja näin on tarinan ehtii kertoa joulukuun aikana.
Ensimmäisen viikon ajan hiljentyminen tarinaan oli haastavaa ja oppilaat tarvitsivat rauhoittumiseen ja hiljentymiseen opettajan apua, ilo oli huomata, että joulukuun toisen viikon lopulla käteltyäni oppilaat luokan ovella ja viimeisen oppilaan jälkeen oven sulkiessani luokka oli hiljainen ja odotti tarina hetken alkua hipi hiljaa. Miksi sä ope aina lopetat jännässä kohdassa? on päivittäinen kysymys luokassamme :)
Viimeisenä koulupäivänä, kun koko tarina on kerrottu, katsomme Joulutarina-elokuvan yhdessä.
Tontut piilosilla - kirjoitusharjoitus
Eräänä aamuna oli luokkaan ilmestynyt eri paikkoihin parisen kymmentä tonttua. Oppilaiden tehtävänä oli kirjoittaa vihkoihinsa luokassa piileskelevistä tontuista, esim. Tonttu kurkkaa kaapin takaa. Luokkani oppilaista enemmistö on suomen kielen oppijoita (eli S2-oppilaita), joten tehtävä oli erinomainen. Oppilaat kirjoittivat annetun n. 20min ajan melkoisella tohinalla lauseita vihkoihinsa ja minun oli helppo kierrellä innoissaan työhönsä keskittyvien oppilaiden joukossa ja pohtia apua tarvitsevien kanssa suomenkielen taivutusmuotoja.
Harjoitus palveli hyvin kaikkia luokkani 25 oppilasta: aloittelevat kirjoittajat kirjoittivat Tonttu on.. -lauseita, mutta taitavammat kirjoittajat haastoin käyttämään erilaisia verbejä tonttujen olinpaikkoja kuvaillessaan, esim. Tonttu piileskelee käsipaperitelineen takana.
Tontut piilosilla. |
Keitä ovat tontut? - kirjoitus- ja muistiharjoitus
Sijoitin kahteen paikkaan käytävälle jonkin matkan päähän luokasta alla olevan Tontut-tekstin. Oppilailla oli kaikilla luokassa oma kirjoituspaikka, jossa heillä oli vihko ja kynä. Oppilaat kävivät käytävässä lukemassa tekstiä aina sopivan pätkän eteenpäin, kävelivät takaisin luokkaan ja kirjoittivat mieleenpainamansa pätkän vihkoonsa. Sen jälkeen he lähtivät hakemaan uutta tekstikatkelmaa.
Tämä tehtävä haastaa oppilaiden muistia: osa oppilaita kykenee helposti muistamaan jopa 6-7 sanan pätkiä kerrallaan ja osa oppilaista kirjoittaa tekstiä 1-2 sanan pätkissä eteenpäin.
Vaikka 25 oppilasta liikkuivat kirjoitustehtävän aikana jatkuvasti luokasta sisään ja ulos, säilyi luokassa rauhallinen tunnelma ja tässäkin tehtävässä minun oli helppo kierrellä kirjoittavien oppilaiden seassa ja auttaa apua tarvitsevia huomaamaan puuttuvat kaksoiskonsonantit ym. virheet.
Joulusudoku
Järjestimme muiden 3. luokkien kanssa jouluisen pajapäivän, jossa minun pisteelläni oli ohjelmassa joulusudokujen parissa pähkäilyä. Opettelimme ensin sudokun idean smartboardille avaamani helpon sudokun avulla.
Kun tekniikka oli kaikille selvä ratkoivat oppilaat sudokuja 2-3 oppilaan ryhmissä. Helpompi versio (alla olevassa kuvassa vasemmalla) ratkesi kaikilta oppilailta, mutta haasteellisempi versio (kuvissa oikealla) olikin todella haastava 60 oppilaasta yksi oppilaspari ratkaisi tuon joulusudokun!
Loogiset joulusukat
Tietokoneella kuvien muokkaaminen ei ole vahvinta osaamistani, mutta harjoittelin värkkäämällä oppilaiden iloksi loogisen joulusukkakokoelman. Jos haluat käyttää loogista joulusukka-kokoelmaani, niin voit tulostaa sen täältä.
Pikkuapulainen osallistui joulusukkien tutkimiseen. |
Joulupeli
Pelasimme luokassa myös 2-3 oppilaan ryhmissä netistä löytyneestä pelipohjasta muokattua joulupeliä Pelissä oppilaat heittivät noppaa, lukivat ruudussa olevan sanan tai tutkivat ruudussa olevaa kuvaa. Sen jälkeen oppilaat kirjoittivat vihkoihinsa lauseen, jossa kyseinen sana esiintyi.
Lisähaastetta peliin toi korttipakka, jossa oli lopetusmerkit eli piste, kysymysmerkki ja huutomerkki. Siirryttyään pelilaudalla oppilas otti pakasta kortin, joka määräsi pitäisikö hänen tehdä toteamus-, kysymys- vai käskylause. Korttipakkaa en antanut ihan kaikkien ryhmien käyttöön, sillä osalle suomenkielenoppijoista sen käyttäminen oli vielä turhan haastavaa.
Pelilaudan löydät täältä. |
Omat jouluprojektit
OPS2016 tuo tullessaan monialaiset oppimiskokonaisuudet ja oppilaat oman oppimisensa omistajina ja suunnittelijoina. En varmasti ole ainoa opettaja, joka pohdiskelee mitä tapahtuu kun oppilaat päästää ohjaksiin ja itse seuraa sivumpaa.
Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat oppilailleni tuttuja ja he ovat päässeet tietyssä määrin myös itse suunnittelemaan työskentelyään. Mitä sitten tapahtuu, jos oppilaille antaa vapaat kädet?
Sitä päätin nyt joulun alla kokeilla. Kerroin oppilaille, että heillä on 4 oppituntia aikaa ja heidän tulee suunnitella yksin, parin kanssa tai korkeintaan 4 oppilaan ryhmässä jokin jouluaiheinen projekti, jonka he toteuttavat. Ideoita heittelin ilmaan hyvin laveasti: kuvistyö, musiikkiesitys, satu, runo... Oppilaat tuumailivat asiaa perjantaipäivän päätteeksi ja hauduttivat asiaa viikonlopun yli.
Kahden viikon ajan aamuisin minulta kysytään heti, tehdäänkö tänään omia projekteja eli innoissaan oppilaat ovat. Mitä oppilaiden omina tuotoksina sitten syntyy? Yksi oppilaspari harjoittelee Kulkuset-kappaleet kertosäkeistön soittamista nokka huiluilla, toinen ryhmä soittaa ja laulaa pianon ja rumpujen säestyksellä Jouluilta-kappaleen, poikakaksikko päätti yllätyksekseni ommella tonttupehmolelut (tästä olin ällistynyt, sillä toinen oppilas kertoo minulle aina vihaavansa käsitöitä ja askartelua...), eräs oppilaspari rakentaa karkkijoulukalenteria ja sen lisäksi valmistuu muutamia kuvistöitä. 25 oppilaasta 5 ei kyennyt keksimään omaa projektia, joten he valitsivat opettajan laatiman tehtäväpaketin, jota he tekevät projektitunneilla. Tehtäväpakettiin kuului WordSearch-tehtävä (etsi 15 joulusanaa), arvoitusten keksimistä, joulukuvasta tarinan tai lauseiden kirjoittamista, joulusudoku sekä kertolaskukiekkoja. Tehtäväpaketti pdf-muodossa löytyy täältä.
Kolme yötä jouluun on, laskin aivan itse eilen, kun näin silmät tonttusen...
Todistusten kannet
Jouluprojektin tuloksena valmistunut tonttupehmo. |
Kolme yötä jouluun on, laskin aivan itse eilen, kun näin silmät tonttusen...
Joululaulun innoittamana teimme kuvistöitä, joissa tontut kurkistelivat ikkunoista sisään. Suosikkini on ehdottomasti alapuolella olevassa kuvassa työ, jossa kymmenen tonttua kurkkii ikkunasta. Voisiko tulkita, että tontut on epävarmoja kyseisen ikkunan omistajan kiltteydestä, jos tarvitaan noin monta tarkkailijaa?
Eräs oppilaistani ilahdutti meitä tuomalla luokkaan piparkakkutalon, olipa ihana yllätys! Ope ei olisi tänä vuonna jaksanut. |
Todistusten kannet
Viimeisenä tehtävänä tälle lukukaudelle oppilaat toteuttivat omiin todistuksiinsa joulu- tai talviaiheiset kannet. Kannet tehtiin punaiselle A3-paperille ja toteutus tehtiin puuväreillä. Ainoat vaatimukset olivat, että kannessa tulee olla oppilaan etu- ja sukunimi, luokka-aste sekä "joulukuu 2015".
Idean todistuksen kansista olen bongannut muutama vuosi sitten jostain fb:n opettajaryhmästä, mutta nyt pääsin vasta ensimmäistä kertaa toteuttamaan ideaa.
Tämä blogi hiljenee ja uusi postauksia on luvassa taas tammikuussa, kun aloitamme Suomi-teeman parissa työskentelyn... Suunnitelmia vilisee teeman suhteen jo päässä vaikka kuinka,
mutta yritän siirtää ne loman ajaksi taka-alalle ;-)
Rauhallista joulunaikaa kaikille kollegoille
ja muille blogin lukijoille!
1 kommentti:
Hyvää lomaa kaikille koulun tontuille :)
Lähetä kommentti