perjantai 21. marraskuuta 2014

Tonttu löytää pussista - R

Tonttu löytää pussista
monen monta kirjainta.
ABCDEFG 
tonttu tahtoo enemmän!


R-kirjainta opetellessamme valitsin saduksi klassikoiden klassikon, Prinsessa Ruususen. Olisin kuvitellut, että satu on lapsille niin tuttu etteivät jaksa siitä innostua, mutta ihan jokainen kuunteli satua hievahtamatta päivästä toiseen. Ei se ole klassikko satu syyttä suotta.

Prinsessa Ruususta työstäessämme törmäsin Disney-elokuvien virheeseen, jonka perusteella minäkin olin muodostanut käsityksen siitä mihin prinsessa sormensa satuttaa. Elokuvissa on yhdistetty kaksi asiaa: rukki ja värttinä. Oikeastihan rukissa ei mitään piikkiä ole, se on värttinässä. Meidän piirustukseemme tuli Disney-versiota vastaava rukki, jossa on värttinän piikki päässä, sillä tarvitsin rukkia R-kirjainta varten. Oppilaat olivat myös kovin kiinnostuneita siitä, miten rukki toimii. Tämä yllätti opettajan, mutta onneksi opettaja pystyi seuraavaa päivää varten selvittämään rukin toimintaa paremmin, jotta ainakin toivottavasti sain tyydytettyä oppilaiden tiedon halun rukin toiminnasta.




Ensimmäisenä päivänä piirsimme tornihuoneeseen rukin, ruusukuvioiset ikkunaruudut ja rasian. Moni halusi myös piirtää nukkuvan Ruususen tornihuoneen lattialle. Ja tietenkin lauloimme tuttua laulua prinsessa Ruususesta:

Prinsessa Ruusu linnassa, linnassa, linnassa.
Prinsessa Ruusu linnassa, linnassa.

On pahan noidan pauloissa...

Ja linnan muurit kohoaa...

Vuossadan nukkuu Ruusunen...

Vaan prinssi uljas avun tuo...

Heräjä Ruusu kaunoinen...

Nyt tanssikaamme laulellen...


Toisena päivänä löysimme kuvan salaisuuden. Laulun aikana kiersivät salaisuuspussit, joihin ei saanut kurkistaa, ainoastaan tunnustella sen sisään kätkettyä salaisuutta. R-kirjainhan pussista löytyi. R-kirjaimen muoto löydettiin rukista, joka pistettiinkin heti pyörimään. Etusormella pyöritimme rukin pyörää ympäri, ympäri, ympäri päristen r-äännettä. 

R-kirjaimen muotoa ja äännettä harjoittelimme toiminnallisesti seuraavien tehtävien avulla:

1. Open ohjaus
Opettajan ohjaamalla pisteellä 4-5 oppilasta kerrallaan kirjoitteli pienille liitutauluille opettajan sanelemiä r-tavuja ja lyhyitä r-sanoja taidoista riippuen. Tekstitason oppilaat harjoittelivat ääneen lukemista ja lukivat satua Prinsessa Ruususesta.

2. Kirjainmuoto
Lattialle leväytetylle isolle voimapaperirullalle jokainen oppilas kirjoittaa kolmessa eri koossa R-kirjaimia (10kpl/koko) ja lopuksi jokaisesta 10 R:n setistä oppilas ympyröi mielestään parhaiten onnistuneet.


3. Laiva on lastattu
Laiva oli tänään lastattu R-kirjaimella alkavilla sanoilla. Aika monta bileristeilyalusta seilasi luokassamme, tähtiartistina tietenkin Robin :)

4. R-sanoja piirtäen
Kun R-sanoja oli pohdittu suullisesti piirtelivät oppilaat paperille muistiin muutamia sanoja.


5. Myrkkysieni
Puisilla kirjaimilla oppilaat harjoittelivat kirjain-äännevastaavuutta pareittain myrkkisieni-leikillä. Toinen parista valitsi mikä kirjain on myrkkysieni eli se, jota ei saa poimia. Kun myrkkysieni oli valittu, alkaa toinen leikkijöistä nostaa kirjaimia yksitellen sanoen samalla nostamansa kirjaimen äänteen. Kirjaimia saa nostaa niin pitkään, kunnes osuu myrkkysieneen. Kun myrkkysieni on löytynyt, vaihtuvat osat.


Kolmantena päivänä R-kirjainta käsitellessämme olin aamulla jättänyt luokkaan sinitarralla kiinnitettyjä pieniä lappuja, joiden teksti oli seinää kohti. Luvan saatuaan oppilaat lähtivät hiljaa kiertämään luokassa, löydettyään lapun he käänsivät sen ympäri, katsoivat mitä lapussa on, jättivät lapun paikalleen seinään ja palasivat omalle paikalleen kirjoittamaan sanan. 
Tämä harjoitus toimi erinomaisesti, liikettä kaipaavat oppilaat pääsivät luvallisesti liikkumaan kirjoittamisen välissä, lisäksi luku- ja kirjoitustaidon tasosta riippumatta kaikki saivat motivoivan harjoituksen. Lukutaitoiset lukivat ja ymmärsivät lukemansa ja kirjoittivat sen vihkoon, ne jotka eivät vielä lue kävivät tarvittaessa samalla lapulla useamman kerran saadakseen koko sanan vihkoonsa. Kaikki pysyivät aktiivisina ja työn touhussa, samalla opettajana saatoin rauhassa keskittyä yhden oppilaan kanssa kerrallaan lukemaan mitä he olivat kirjoittaneet.
Nopeimmat ehtivät seinille kirjoitettujen sanojen lisäksi kirjoittamaan myös itse keksimiään sanoja. 

Hyllykköön kiinitettyjä sanalappuja.
Tunnin päätteeksi kirjoitimme vielä yhdessä kaikki seiniltä löytyneet sanat taululle ja luimme, jotta jokainen oppilas varmasti sai lukea kaikki kirjoittamansa sanat.



Kokonaisuudessaan oppilaiden vihkotyöt R-kirjaimesta koostuivat Prinsessa Ruususen ja rukin kuvasta, R-kirjaimesta ja r-sanoista.




Maalaustunnilla maalasimme ruusuisia unia. Lähdimme mielikuvasta prinsessa Ruususen sinisestä unesta, joka on kuin vettä tasaista, rauhallista ja hiljaista. Nukkuessaan satavuotista unta, näki prinsessa välillä unia, jotka saivat hänen huulensa värähtämään hymyyn ja poskille levisi vieno ruusunpuna. Maalasimme sinistä unta, jonka keskelle puhkesi pieniä ruusunnuppuja prinsessan nähdessä unessaan jotain mukavaa. Hyvin erilaisia unia ovat oppilaideni prinsessat nähneet :)



Ei kommentteja: