Osallistuin heti kesäloman aluksi Varganemenyi yhdistyksen kesäseminaariin. Koulutus oli todella antoisaa ja hauskaa. Ensimmäisenä päivänä opiskelimme metsämatikkaa Minna Salmisen johdolla. Paljon tuli ideoita ja ajateltavaa eskareiden ja ekaluokkalaisten aktivoimiseen. Tässä metsämatikan antia:
Tee samanlainen
Jokaisella
oppilaalla on alusta, joiden päälle opettaja tekee maasta löytyvistä esineistä
taideteoksen. Oppilaiden tehtävä on tehdä omalle alustalleen samanlainen,
mallia saa käydä katsomassa niin monesti kuin tarvitsee. Harjoitus kehittää
työmuistia.
Hae jotain…
Opettaja antaa
ryhmittäin oppilaille tehtäväksi hakea kasveja, keppejä, kiviä, oksia jne.
tavoitteena mahdollisimman erilaisia, eli esim. kasviryhmällä kaikilla on eri
kasvit. Ryhmät asettavat löytämänsä esineet kankaalle, käydään ryhmät läpi. Sen
jälkeen ryhmitellään esineitä uudestaan ja keksitään uusia ryhmittely
perusteita.
Sarjoitus
”Hae keppi, kivi,
havunneulanen ja maatuva lehti”. Opettaja järjestää omat esineensä liinan
päälle valitsemaansa järjestykseen, oppilaat jatkavat sarjaa hakemillaan
esineillä. Tehtävä vaikeutuu, jos sarjassa on esim. 2 kiveä yhden sijaan.
Kysytään oppilailta:
- kuinka monta kiveä on liinalla?
- kuinka monta havunneulasta? jne.
- kuinka monta sarjaa?
Kysellään kunnes kaikki
ymmärtävät, että sarjoja/kiviä/keppejä on yhtä paljon kuin oppilaita. Sen
jälkeen oppilaat kääntävät selkänsä ja opettaja ottaa yhden esineen pois tai
vaihtaa kahden esineen paikkoja, oppilaiden pitää löytää virhe.
Kuinka monta
kiveä?
1. Oppilaspari ottaa kumpikin 10 pientä kiveä.
Toinen parista ottaa kouraansa valitsemansa määrän kiviä omasta kympistään ja
laittaa loput taskuun. Sitten oppilas helistelee kiviä nyrkissään, pari arvaa
kuinka monta kiveä nyrkissä on. Oikein arvatessaan arvaaja saa yhden kiven,
väärin arvatessa helistäjä saa kiveä arvaajalta. Peli päättyy viimeistään
silloin kun toiselta loppuvat kivet.
2. Molemmilla oppilailla on edelleen 10 kiveä,
toinen oppilaista laittaa osan kivistä taskuun ja näyttää montako hänelle jäi
käteen ja toisen tehtävänä on vastata kuinka monta on taskussa. Voidaan myös
vaikeuttaa siten, että kiviä on taskussa ja molemmissa käsissä.
Hanoin
torni
Rakennetaan
kepeistä kehikko, jossa on kolme ruutua pystyssä. Lisäksi tarvitaan kolme
erikokoista lehteä. Lehdet järjestetään päällekkäin isoimmasta pienimpään.
Pelissä tehtävänä on saada lehdet päädystä toiseen siirtämällä vain yhtä lehteä
kerrallaan. Isompaa lehteä ei saa koskaan laittaa pienemmän lehden päälle.
Keksi sääntö
Toimitaan 4
oppilaan ryhmissä. Pari keksii säännön, esim. x+1. Ja kyselijäpari asettaa
kepin vasemmalle puolelle valitsemansa määrän kiviä. Säännön keksinyt pari
asettaa vastauksen oikealle puolelle. Sen jälkeen kyselijäpari asettaa taas
kiviä vasemmalle puolelle ja säännönkeksijät vastaavat, kunnes kyselijät
keksivät säännön.
Kuinka
paljon on metri?
Oppilas
ryhmille annetaan metrin mittainen naru ja jokaiselle ryhmälle nimetään
mittayksikkö (kiviä, käpyjä jne.) oppilaat mittaavat kuinka monta tarvitaan
yhteen metriin.
Pylväsdiagrammeja
metsässä
Oppilaat rajaavat
metrinarullaan alan metsästä ja laskevat kuinka paljon alueella on mitäkin. Sen
jälkeen tehdään pylväsdiagrammi alueen sisällöstä.
Etsi sama sävy
Rautakaupasta
saatavat maalisävykortit sopivat materiaaliksi tehtävään. Oppilaat saavat
jokainen oman värikorttinsa ja heidän tehtävänään on etsiä metsästä jotain
saman sävyistä kuin oma kortti.
Kerää
kourallinen
Ryhmiä käsketään
keräämään käpyjä, kiviä tms. jokaiselle ryhmän jäsenelle kourallinen. Sen
jälkeen esineet ryhmitellään siten, että ne on helppo laskea.
Laivanupotus
Jokainen oppilas
piirtää itselleen maahan 3x3 ruudukon (nimetään A-C ja 1-3) ja keräävät 5
kiveä/käpyä. Oppilaat asettuvat selät vastatusten ja asettavat kivet
ruudukkoonsa. Tavoitteena on tyhjentää parin ruudukko. ”Ammun A3:en.” ”Uppos”…
Järjestyslukupoliisi
Leikin perusidea on kuin hedelmäsalaatissa. Leikkijät seisovat rivissä ja ensin luetellaan jokaiselle oma järjestysluku. Järjestyslukupoliisi seisoo rivin edessä ja huutaa kaksi järjestyslukua, niiden kohdalla rivissä seisovat yrittävät vaihtaa paikkaa ennen kuin poliisi ehtii jommankumman paikalle. "Paikattomasta" tulee uusi poliisi. Pitää muistaa, että oma järjestysluku muuttuu kun vaihtaa paikkaa.
Järjestyslukupoliisi
Leikin perusidea on kuin hedelmäsalaatissa. Leikkijät seisovat rivissä ja ensin luetellaan jokaiselle oma järjestysluku. Järjestyslukupoliisi seisoo rivin edessä ja huutaa kaksi järjestyslukua, niiden kohdalla rivissä seisovat yrittävät vaihtaa paikkaa ennen kuin poliisi ehtii jommankumman paikalle. "Paikattomasta" tulee uusi poliisi. Pitää muistaa, että oma järjestysluku muuttuu kun vaihtaa paikkaa.
1 kommentti:
Voisinko mä jotenkin aloittaa elämän uudelleen ja tulla ekalle luokalle? En ole ollut koskaan matemaattinen, mutta tästä voisi vaikka innostua.
Lähetä kommentti